SPRING

SPRING
21 mei '24 t/m 22 mei '24
Introdans

Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans Spring, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti. De creaties van de Italiaanse meesterchoreograaf worden gekenmerkt door een uitzonderlijke diversiteit, maar in Spring wordt vooral de uitbundige en levenslustige kant van zijn oeuvre belicht. Naast twee van de grootste publieksfavorieten uit het repertoire van Introdans – Cantata en (drie delen uit) Rossini Cards – creëert Bigonzetti voor Spring, speciaal voor Introdans, ook een nieuwe, bruisende choreografie. In een groot aantal theaters wordt Cantata live begeleid door de Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd.

Duur 110 minuten, incl. pauze
Genre dans
Taal language no problem

Spring


Bambù
(nieuwe creatie)
Bambù is een abstract ballet vol pure dans. Bigonzetti: “De bamboe is een hele mooie plant, die van oorsprong veel voorkomt in China, Japan en Vietnam. Er zit veel symboliek in verwerkt, de buitenkant van de bamboe plant is mooi maar nog mooier is hoe structuur van de wortels is onder de grond. De wortels van de bamboe zoeken elkaar op, werken samen en verstrengelen in elkaar om bestand te zijn tegen regen, wind en sneeuw. Ze worden bovendien steeds sterker door deze verbondenheid. Dit fascineert me. Zeker als je een parallel trekt met de roerige tijden waarin we nu leven. Een tijd waarin het steeds moeilijker lijkt om echt te ‘connecten’ met elkaar ondanks onze verschillen; in cultuur, in opvattingen, in religie. Dit gaat tegen onze natuur in lijkt het, want als mensen willen we juist ‘connecten’ met elkaar.”

Rossini Cards
Spring gaat van start met een feestelijk openingsdeel dat naast een volledig nieuwe creatie van Bigonzetti – een uiterst fysiek werk voor een groot dansersensemble – bestaat uit drie delen uit zijn veelgeprezen Rossini Cards, waarvan de eerste twee ook nieuw zijn voor Introdans. Bigonzetti liet zich voor dit ballet inspireren door het werk van zijn landgenoot Gioacchino Rossini (1792-1868), die behalve een beroemd barokcomponist ook een fijnproever en uitstekende kok was. In het openingsdeel verwijst Bigonzetti daar ook duidelijk naar: aan een lange tafel laaft het volledige danserstableau zich in een strakke, groteske choreografie aan een copieus diner. -|-
Het daaropvolgende duet lijkt aanvankelijk heel stemmig en romantisch te zijn, maar blijkt algauw een flink staaltje acrobatiek van de dansers te vergen, met hier en daar een fikse knipoog. In de kolderieke finale gaan vervolgens alle remmen los. Losjes in het pak gestoken zwieren de dansers in paren rond, vormen al rondrennend steeds nieuwe patronen en springen als vlooien omhoog. Alles tot op de seconde getimed, want Rossini Cards valt of staat met een perfecte uitvoering.

Cantata
Na de pauze vervolgt Spring met Bigonzetti’s opzwepende meesterwerk Cantata. In dit aardse en gepassioneerde 'powerstuk' laat de choreograaf de verschillende karakters uit een Italiaans dorp prachtig tot leven komen, daartoe geïnspireerd door de aanstekelijke, rauwe zang van de Zuid-Italiaanse vrouwenfolkgroep Assurd. Mannen en vrouwen meten zich in krachtige ensembledansen en ontmoeten elkaar in prachtige duetten, die nu eens dramatisch of weemoedig zijn en dan weer licht en humoristisch. Als toeschouwer kun je moeilijk onberoerd blijven bij deze uitbundige ode aan de zuidelijke volkscultuur, de liefde, en misschien wel vooral aan de gekte.

Dansgezelschap Introdans staat met SPRING in Internationaal Theater Amsterdam (ITA).

OVER MAURO BIGONZETTI

Mauro Bigonzetti (1960, Rome) leidde onder meer het beroemde Ballet de la Scala in Milaan en werkt als freelance choreograaf voor balletgezelschappen in en buiten Europa, waaronder toonaangevende gezelschappen als het Moskouse Bolsjoj Ballet, English National Ballet, Stuttgarter Ballett, New York City Ballet en Les Grands Ballets Canadiens. Introdans-directeur Roel Voorintholt: "We streven er bij Introdans naar om jaarlijks een programma uit te brengen waarin we de focus leggen op het werk van één choreograaf; iemand die voor ons gezelschap van groot belang is. Om op die manier ook de lijn in iemands ontwikkeling te kunnen laten zien. Maar in het geval van Bigonzetti zeker ook omdat we weten dat we ons publiek met deze bijzondere ode een groot plezier doen. Bigonzetti’s werk is enorm ‘uplifting’, je krijgt er energie van, zin om zelf te dansen en om het leven te vieren."

Reviews

Het Parool (over Cantata)

'In Cantata vermaken de mannen en vrouwen zich door elkaar te verleiden en uit te dagen (..) hier zwiept alle levenskracht dwars over het podium door de ruimte.'

De Gelderlander (over Cantata)

'Cantata is enerverend, uitgelaten, bij vlagen heerlijk bizar en doet het publiek vooral naar het eind toe naar adem happen.'

de Volkskrant (over Rossini Cards)

'Zo zwierig als ze in paren opkomen, zo scherp verspringen ze in strak wisselende rijen (..) Door de heldere patronen wordt de tinteling van Rossini’s operamuziek zicht- en voelbaar. Laat die tafel met kaarslicht uit het begin van Rossini Cards ook maar aanrukken!'

Dance Review (over Rossini Cards)

'A positive and uplifting reaffirmation of the endurance of the human spirit (..) The scene in which the company sat down to a conversational candlelit dinner felt like a live-action renaissance painting of The Last Supper.'

Credits


choreografie Mauro Bigonzetti
-|-
livemuziek Assurd

MEER DANS

Language NP Language no problem Assembly Hall Kidd Pivot / Crystal Pite & Jonathon Young Dans Assembly Hall
Sluiten Assembly Hall Kidd Pivot / Crystal Pite & Jonathon Young
22 apr '24 t/m 24 apr '24
Assembly hall is de nieuwste voorstelling van het Canadese gezelschap Kidd Pivot, opgericht door choreograaf Crystal Pite, viert in april haar Nederlandse première in ITA.
Language NP Language no problem WE, the EYES ICK Dans Amsterdam / Emio Greco & Pieter C. Scholten Dans WE, the EYES
Sluiten WE, the EYES ICK Dans Amsterdam / Emio Greco & Pieter C. Scholten
02 mei '24
WE, the EYES wil perspectieven ter discussie stellen in een maatschappij in crisis en claimt verandering.
Language NP Language no problem Hatched Ensemble Mamela Nyamza Dans Hatched Ensemble
Sluiten Hatched Ensemble Mamela Nyamza
20 mei '24 t/m 21 mei '24
HATCHED ENSEMBLE is de uitbreiding van Mamela Nyamza's originele en veelgeprezen solowerk HATCHED uit 2008, een autobiografisch werk waarin de choreografe reflecteerde op haar leven als moeder, lesbienne en kunstenaar.
Language NP Language no problem SPRING Introdans Dans SPRING
Sluiten SPRING Introdans
21 mei '24 t/m 22 mei '24
Om de lente én het leven te vieren, presenteert Introdans Spring, een programma dat zich concentreert rond het werk van Mauro Bigonzetti.
Language NP Language no problem Elements of Freestyle ISH Dance Collective Dans Elements of Freestyle
Sluiten Elements of Freestyle ISH Dance Collective
28 mei '24
Spectaculaire show met skate, freerunning en BMX waardoor je met een andere blik naar urban arts kijkt.
Language NP Language no problem Eu não sou só eu em mim Grupa Cena 11 Dans Eu não sou só eu em mim
Sluiten Eu não sou só eu em mim Grupa Cena 11
14 jun '24 t/m 16 jun '24
Een van de belangrijkste en gewaagdste dansgezelschappen van Brazilië brengt een energieke voorstelling waarin identiteit en uniciteit worden bevraagd en bevestigd door middel van dans, technologie en filosofie.
Language NP Language no problem The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble Dans The Romeo
Sluiten The Romeo Trajal Harrell, Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble
25 jun '24 t/m 27 jun '24
Stel je eens voor dat er één dans was voor iedereen, geïnspireerd op een wereld zoals die had kunnen zijn. Met The Romeo verbeeldt choreograaf Trajal Harrell deze dans voor alle mensen, ongeacht achtergrond, gender, karakter of stemming en van welke generatie dan ook.