The Damned
The Damned
Voorstellingen
'The Damned is een verpletterende lofzang op het slechtste van de mens.'
– Trouw ★★★★★
In de zomer van 2022 bracht Ivo van Hove met ITA zijn versie van Visconti’s The Damned naar het Amsterdamse Bostheater. Deze overweldigende en filmische theaterervaring was de eerste grootschalige productie van het ITA-ensemble in de openlucht. Dit seizoen verplaatsen we naar binnen, in de zaal van Carré.
Locatie Carré
Duur 135 minuten
Genre theater
Taal Nederlands
Livestream zo 1 oktober
Voor deze voorstelling hanteren we een leeftijdsadvies van 16+. De voorstelling kent expliciete scenes waarin o.a. geweld en naakt voorkomen.
The Damned
Ivo van Hoves regie van Les Damnés ging bij de Comédie-Française in wereldpremière als openingsvoorstelling van het Festival d’Avignon. In deze theaterbewerking naar een filmscript van de Italiaanse cineast Luchino Visconti is te zien hoe een familie van rijke Duitse industriëlen fataal gecorrumpeerd raakt in haar samenwerking met de aan de macht gekomen nazipartij. Familiepatriarch baron Joachim verzet zich en wordt geliquideerd. De strijd om de opvolging leidt tot een escalatie van intriges en manipulaties, verraad en moord.
-|-
Les Damnés werd met superlatieven onthaald. The Guardian noemde het een ‘ijzingwekkende profetische meesterzet’. The New York Times sprak van ‘een rijke en meedogenloze productie’. Le Monde schreef: ‘Ivo van Hove vindt opnieuw een mythische en epische dimensie, terwijl hij zijn acteurs het drama op de meest mogelijke organische en menselijke manier laat spelen.’
Ivo van Hove over The Damned
'The Damned is het verhaal van de giftige alliantie tussen politici van het hoogste niveau en een leidende familie in de machtige staalindustrie. Visconti situeert het gebeuren op een cruciaal moment in de Europese geschiedenis: de opkomst van het fascisme in Duitsland. Ik denk dat we deze mechanismen van dichtbij moeten bekijken, want ze kunnen relevant zijn voor hoe we met de grote vraagstukken van vandaag omgaan. In grootse scènes geeft The Damned een inkijk in het afgrondelijke waar mensen toe in staat zijn en hoe makkelijk deze familie zich lieert aan een extreem-rechts regime, enkel voor het financiële profijt. The Damned toont zowel de opkomst en ondergang van een invloedrijke hebzuchtige familie als een immoreel politiek systeem. Of is het toch vooral een verhaal dat ons laat nadenken over de wereld waar we vandaag in leven?'
CAST
IN DE PERS
Trouw
'The Damned is een verpletterende lofzang op het slechtste van de mens'
NRC
'Grootschalig openluchttheater over de verdorven mens'
de Telegraaf
'Een meesterwerk dat er stevig inhakt bij het publiek'
Het Parool
'Fenomenaal en doodeng: ITA-acteurs laten weer zien wat ze waard zijn'
ITALive
Op zondag 1 oktober wordt de voorstelling gestreamd vanuit Carré. De stream is voorzien van Engelse ondertiteling.
Helaas is het niet mogelijk om de livestream op een ander moment te bekijken. We spelen de voorstelling live op het podium en de livestream is een rechtstreekse verbinding zodat u thuis kunt meekijken naar wat er zich op dat moment in Carré afspeelt.
Digitale programmabrochure
Lees meer over het verhaal, de regie en scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
CREDITS
regie Ivo van Hove
van Luchino Visconti, Nicola Badalucco en Enrico Medioli
vertaling Janine Brogt
dramaturgie Bart Van den Eynde
scenografie en licht Jan Versweyveld
kostuums An D’Huys
componist, muziek en sounddesign Eric Sleichim
uitvoering muziek BL!NDMAN [sax]: Pieter Pellens, Hendrik Pellens, Piet Rebel, Sebastiaan Cooman
video Tal Yarden
camera Boris de Ruijter, Thorsten Alofs
coproducent Comédie-Française, Bl!ndman, Het Amsterdamse Bostheater
-|-
assistent regie Olivier Diepenhorst, Zorba Huisman
assistent dramaturgie (stage) Doris de Vries
assistent scenografie Bart van Merode
assistent kostuums Anna Gillis
assistentie geluidsontwerp Erwin Sterk
assistentie video-ontwerp Mark Thewessen
fotografie Dim Balsem, Fabian Calis
grafisch ontwerp Serena Kloet, Sara Fortuin
communicatie Bart Buytenhek, Natasa Cvjetkovic, Evelien ter Ellen