ITA–Ensemble

age of rage

age of rage
27 nov '21 t/m 02 dec '21
ITA-ensemble / Holland Festival / Bl!ndman / La Villette / Ivo van Hove

In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war. Dit keer is de geschiedenis van de Trojaanse oorlog en de koninklijke Atridenfamilie het vertrekpunt. Ifigeneia in Aulis, Trojaanse Vrouwen, Hekabe, Agamemnon, Elektra en Orestes worden gemonteerd tot een doorlopend verhaal. Age of Rage laat de mechanismen, onontkoombaarheid en uitzichtloosheid zien van een cirkel van geweld.

Op tour in La Villette, Parijs
Kijk hier voor de speeldata van Age of Rage in ITA.

Ivo van Hove © Jan Versweyveld

Ivo van Hove over Age of Rage

‘Het is het verhaal van jarenlange oorlog en hoe de gevolgen daarvan als een onuitroeibare kanker diep en langdurig in families en de samenleving doorwerken. Maar ook een verhaal over geweld vandaag en radicalisering. We zien hoe leiders oog in oog met grote problemen, eerder tot moord en wraak dan tot overleg overgaan. Een koninklijke familie die het land bestuurt maar nooit tot een visie of aanpak komt voor een betere toekomst. Een duister, groots en universeel verhaal.’

CAST

Language NP Language no problem Achraf Koutet Achraf Koutet
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Chris Nietvelt Chris Nietvelt
Language NP Language no problem Gijs Scholten van Aschat Gijs Scholten van Aschat
Language NP Language no problem Hans Kesting Hans Kesting
Language NP Language no problem Hélène Devos Hélène Devos
Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Jesse Mensah Jesse Mensah
Language NP Language no problem Maarten Heijmans Maarten Heijmans
Language NP Language no problem Majd Mardo Majd Mardo
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Selin Akkulak Selin Akkulak

In de pers

"Huiveringwekkend mooie dans en muziek maken van Age of Rage méér dan bloeddorstig spektakel." - Trouw ★★★★

"Een zeldzaam lichamelijke en hartstochtelijke voorstelling." - De Groene Amsterdammer

"De fysieke inzet van de acteurs, die spelen, musiceren, zingen én dansen in de modder ontzagwekkend." - De Volkskrant ★★★

"De geweldspiraal in Age of Rage eindigt bij Elektra en Orestes, met een vurige Hélène Devos als pittige tomboy Elektra, en Majd Mardo als even zachtmoedige als wraakzuchtige Orestes. Ook hun lenige, harmonieuze samenspel – angstige, extatische kinderen zijn het, weet te emotioneren. Zo kent Age of Rage aangrijpende en ook angstaanjagende momenten." - De Volkskrant ★★★

"Het bezonken spel van Janni Goslinga als de krijgsgevangen Trojaanse koningin Hekabe in (een flard van) Trojaanse Vrouwen ontroert. Hekabe, in een rolstoel, half kaalgeschoren en gehavend, bedekt met stof en vuil, verliest alles wat haar lief is, en weet desondanks haar waardigheid te behouden. Goslinga speelt haar ineengedoken en krachtig tegelijk, van buiten breekbaar maar ziedend van binnen." - De Volkskrant ★★★

"Kraakman speelt haar tekst niet alleen, ze danst die ook, waarbij haar ritmisch bewegende ledematen de woorden lijken voort te stuwen. Prachtig." - De Volkskrant ★★★

'Duistere meestermarathon' - AD ★★★★

"Over de hele linie wordt sterk gespeeld. Hans Kesting is vervaarlijk op dreef als (onder meer) Agamemnon. Chris Nietvelt is als Agamemnons vrouw Klytaimestra manipulatief en dramatisch in haar verdriet. Dat geldt ook voor Hélène Devos, die weldadig en wars van ijdelheid zwelgt in haar woede en zelfpijniging, maar daarin onverwacht kwetsbaarheid vindt." - NRC ★★★

"Ilke Paddenburg maakt indruk als Ifigeneia, die in het tijdsbestek van één scène transformeert van puppy-achtig jong kind dat haar vader verafgoodt, tot volwassen vrouw die accepteert dat ze gaat sterven, en daar uiteindelijk zelfs voor pleit. Ze maakt die ontwikkeling via blinde doodsangst en totale desillusie, en doet dat volstrekt geloofwaardig." - NRC ★★★

-|-'Hartverscheurende taferelen' - De Telegraaf ★★★

'De twijfel bij de legerleider (Hans Kesting), de opofferingsgezindheid van zijn dochter (Ilke Paddenburg) en de pijn die dat veroorzaakt bij zijn vrouw (Chris Nietvelt), samengebald in een prachtig gespeelde scène, gaan door merg en been.' - De Telegraaf ★★★

'Het blijft boeien om het ensemble van Internationaal Theater Amsterdam, zelf ook een beroemde (theater)familie, in de huid te zien kruipen van het Griekse Atriden-geslacht.' - De Standaard ★★★

'Actrices die indruk maken: naast Ilke Paddenburg ook Janni Goslinga als de krijgsgevangen Trojaanse vorstin Hekabe, Chris Nietvelt - in een blauw fonkelend kleed als Klytaimestra, in een geel glitterjurkje als Helena - en Hélène Devos, die er hier uitziet als een vijftienjarig jongetje en haar Elektra een geaarde, gevoelige speelstijl aanmeet.' - De Standaard ★★★

"Hans Kesting is fenomenaal als Agamemnon, die zielsveel van zijn dochter houdt, maar vreest voor de volkswoede als hij haar niet offert. Hij speelt zijn verdriet, woede en plichtsbesef allemaal tegelijkertijd en weet zo zelfs binnen een kort tijdsbestek een mens van vlees en bloed neer te zetten." - Theaterkrant

'Imponerende voorstelling' - Scènes ★★★★

'Hans Kesting als Agamemnon en Chris Nietvelt als zijn vrouw Klytaimestra zijn adembenemend. Maar ook Gijs Scholten als Menelaos, Maria Kraakman als Kassandra en Ilke Paddenurg als Ifigeneia, acteren op de toppen van hun kunnen.' - Scènes ★★★★

Ivo van Hove © Jan Versweyveld
Ivo van Hove
Regisseur
Ivo van Hove

Ivo van Hove is sinds 2001 directeur van Internationaal Theater Amsterdam.

In seizoen 21|22 regisseert hij Gevechten en metamorfosen van een vrouw (Édouard Louis) en The Damned (naar Medioli, Visconti, Badalucco) bij ITA en gaan zijn regies van Age of Rage, Een klein leven, Dood in Venetië, Wie heeft mijn vader vermoord en Dagboek van een verdwenene in reprise.

Bekijk Profiel

Credits

naar Euripides en Aischylos
regie Ivo van Hove
vertaling Gerard Koolschijn
bewerking Koen Tachelet, Ivo van Hove
dramaturgie Koen Tachelet
choreografie Wim Vandekeybus
scenografie & licht Jan Versweyveld
kostuums An D’Huys
compositie Eric Sleichim

cast Achraf Koutet, Aus Greidanus jr., Chris Nietvelt, Gijs Scholten van Aschat, Hans Kesting, Hélène Devos, Ilke Paddenburg, Janni Goslinga, Jesse Mensah, Maarten Heijmans, Majd Mardo, Maria Kraakman, en Selin Akkulak
dansers Bai Li Wiegmans, Katharina Ludwig en Emma Hanekroot
muziekuitvoering BL!NDMAN [drums] Hannes Nieuwlaet, Yves Goemaere, Ward Deketelaere

assistentie regie Daniël 't Hoen, Rosemintje Verpaalen – Weijts, Konstantinos Vasilakopoulos (stage), Lisaboa Houbrechts (stage)
assistentie dramaturgie Simone van der Steen (stage)
assistentie scenografie Bart Van Merode, Django Walon, Renée Faveere (stage)
assistent video Coen Bouman, Arjen Klerkx
assistent muziek George Dhauw
assistent choreografie Laura Aris Álvarez, Rob Hayden
assistentie kostuums Rosa Schützendorf
hoofd techniek Reyer Meeter
productieleider Inge Zeilinga,Michiel van Schijndel
hoofd artistiek bureau Ulrike Bürger Bruijs
productie assistent Eva Sol
technisch producent Joost Verlinden
techniek Sebastiaan Kruijs (1e Inspiciënt), Kevin Cuyvers, Paul van der Zouwe, Pepijn van Beek, Emile Bleeker, Erwin Sterk, Timo Merkies, Dennis van Scheppingen, Ruud de Vos, Danne Hekman, Mark Thewessen, Manon van den Nouland, Zinzi Kemper, Tim Vleugel, Sander van Elteren en Wim Wildenbeest (stage)
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd),Farida Bouhbouh, Renske Kraakman
kap & grime David Verswijveren, Mirjam Venema
kleedwerk Claudia Pellegrini, Karianne Hoenderderkamp
zangdocent Mirjam van Dam
uitvoering decor Fiction Factory
fotografie Fabian Calis
grafisch vormgeving Sara Fortuin
catering Ingrid Mulder en Esther Doesburg
publiciteit Iris Istha
met dank aan Bart van den Eynde, Marije de Bruin, Wouter van der Hoeven, Marcel van Lent ‘fine shoe repair'en huisartsenpraktijk Rivierenbuurt

coproducent Holland Festival, Bl!ndman en La Villette, Paris
particulier producenten Helga Lasschuijt en Dirk Raes, Gabriella de Rooij en Hendrik Jan ten Have, Marius de Vos en Gary Carter, Anna Wouters en Esther Kwaks
deze voorstelling wordt ondersteund door Ammodo
tot stand gekomen met de steun van de Johannes Vermeerprijs

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem de dokterITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 22 mei '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 12 mrt '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 18 sep '21
Op een dag botst Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem Stamboom MonologenITA–EnsembleTheater Stamboom Monologen
Sluiten Stamboom Monologen ITA–Ensemble
06 okt '21 t/m 16 okt '21
Joy Delima speelt een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland.
Language NP Language no problem de urenITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA–Ensemble
20 okt '21 t/m 20 feb '22
De uren speelt zich af op telkens één dag in het leven van drie vrouwen, op drie verschillende momenten in de 20ste eeuw: een uitgever van boeken, een huisvrouw en de schrijfster Virginia Woolf. Alle drie worstelen ze met de vraag hoe je jezelf kunt zijn in een wereld die knelt als een keurslijf.
Language NP Language no problem ibsen huisITA–EnsembleTheater ibsen huis
Sluiten ibsen huis ITA–Ensemble
05 nov '21 t/m 13 nov '21
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans won de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.
Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
08 dec '21 t/m 23 dec '21
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem schone slaapstersITA–EnsembleTheater schone slaapsters
Sluiten schone slaapsters ITA–Ensemble
19 jan '22 t/m 06 feb '22
Naar de roman van Nobelprijswinnaar Yasunari Kawabata. Een man genaamd Eguchi bezoekt meermaals een bijzonder bordeel: een plek waar je enkel kunt komen doordat iemand anders je erover heeft verteld. Oude, impotente mannen brengen er de nacht door naast in slaap gebrachte jonge, naakte vrouwen.
Language NP Language no problem judasITA–EnsembleTheater judas
Sluiten judas Robert Icke / ITA-ensemble
06 apr '22 t/m 23 apr '22
Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt.
Language NP Language no problem de toverbergITA–EnsembleTheater de toverberg
Sluiten de toverberg ITA–Ensemble
12 apr '22 t/m 01 mei '22
Begin 20e eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij wil er drie weken zijn, maar zal zeven jaar blijven. Door ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.