Goodbye, Lindita

Sluiten
Brandhaarden 2024
03 feb '24 t/m 04 feb '24

Goodbye, Lindita

National Theatre of Greece / Mario Banushi
Goodbye, Lindita
03 feb '24 t/m 04 feb '24
National Theatre of Greece / Mario Banushi

Goodbye, Lindita is een poëtisch afscheid, een visuele meditatie over rouw. Een familie ervaart verdriet op een ingetogen, woordeloze manier, verdoofd door hun verlies, totdat een reeks ongewone gebeurtenissen de grenzen lijkt te vervagen tussen hun wereld en die van de overleden Lindita. Gedurende de gebeurtenissen houdt het icoon van een Madonna Nera toezicht en komt een zwarte vrouw regelmatig in het huis voor. Alledaagse huishoudelijke taken worden gevolgd door poëtische beelden en rituelen die voortkomen uit Balkantradities.

Festival Brandhaarden

Duur 65 minuten
Genre Theater
Taal Language no problem

Nederlandse première zat 3 feb
Voorprogramma zat 3 feb in de ITA Salon
Nagesprek zat 3 feb in de Pleinfoyer

Goodbye, Lindita


In de totale afwezigheid van dialoog zijn we getuige van een reis, een poging om een vraag te beantwoorden die zo oud is als de mensheid: hoe kunnen we ons verzoenen met de dood? In Goodbye, Lindita is het einde ook een begin en de gedeelde liefde een eeuwig heiligdom.
-|-
Na een zeer succesvolle reeks voorstellingen in Athene is de voorstelling begonnen aan een Europese tournee. De eerste stop was Bitef Festival, Fast Forward Festival in Dresden volgde en er volgen nog meer festivals. Op het Bitef festival werd Goodbye, Lindita bekroond met de speciale prijs Jovan Ćirilov voor buitengewone bijdrage aan de theaterkunst en de Politika Award voor de beste regisseur.

Over Mario Banushi

Mario Banushi (1998) groeide op in Albanië voordat hij naar Athene verhuisde, waar hij studeerde aan de Athens Conservatoire Drama School. Tijdens zijn studie werkte hij samen met Euripides Laskaridis in de voorstelling THIRÍO (Biënnale van Athene 2018). Na zijn afstuderen (2020) regisseerde hij de korte film PRANVERA (TIFF 2021) en nam hij als acteur deel aan de voorstellingen Marcel Duchamp (2022) van Nova Melancholia en City Lights (2022) geregisseerd door Amalia Bennett. Een fragment van zijn eerste performance RAGADA werd gepresenteerd op de tentoonstelling Performance Rooms 2022 (Kappatos Gallery). De volledige versie werd opgevoerd in Theatro sti Sala.

Credits


oorspronkelijk concept, regisseur Mario Banushi
dramaturgie Sophia Eftychiadou
kostuums en decors Sotiris Melanos
muziek Emmanouil Rovithis
verlichting Tasos Palaioroutas
-|-
huisdramaturg Aspasia-Maria Alexiou
assistenten regie Afroditi Kapokaki, Theodora Patiti

cast Mario Banushi, Babis Galiatsatos, Alexandra Hasani, Eriphyle Kitzoglou, Katerina Kristo, Helene Habia Nzanga, Eftychia Stefanou, Chryssi Vidalaki

ONASSIS FOUNDATION

Sinds 1978 heeft de Onassis Foundation voortdurend geïnvesteerd op het gebied van cultuur, onderwijs en gezondheid, waarbij de menselijke benadering altijd centraal heeft gestaan. Het Onassis Stegi in Athene, dat fungeert als het middelpunt van de culturele activiteiten van de Foundation, moedigt het talent en de energie van lokale en internationale artiesten aan om tot bloei te komen. Het brengt gesprekken op gang die tot doel hebben de samenleving op te schudden en vorm te geven. Onassis Stegi is een centrum van wereldwijde hedendaagse cultuur dat, door middel van een reeks initiatieven en werken, de dialoog bevordert over democratie, sociale en ecologische rechtvaardigheid, raciale en gendergelijkheid, en LGBTQIA+ rechten.

Lees meer

12e editie

FESTIVAL BRANDHAARDEN

Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland)  en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.

Ontdek Brandhaarden 2024

(B)rangprogramma: Moderne Mythen

Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft: aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen, aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.

Bekijk het hele programma

Meer Brandhaarden

Language NP Language no problem Earthquake Onassis Stegi / Vasilis Vilaras Theater Earthquake
Sluiten Earthquake Onassis Stegi / Vasilis Vilaras
30 jan '24 t/m 31 jan '24
Non-binaire mensen, transfeminiteiten, dikke lichamen, immigrantenvrouwen en sekswerkers betreden het podium, gewoon omdat ze zijn wie ze zijn.
Language NP Language no problem Constantinopoliad Onassis Foundation / Sister Sylvester / Nadah El Shazly Theater Constantinopoliad
Sluiten Constantinopoliad Onassis Foundation / Sister Sylvester / Nadah El Shazly
01 feb '24 t/m 02 feb '24
Als reactie op het archief van de dichter Constantine Cavafy, is Constantinopoliad geïnspireerd op de blanco en uitgescheurde pagina's in Constantinopoliad, een epos – het dagboek dat Cavafy begon als tiener toen hij en zijn gezin Alexandrië moest ontvluchtten.
Language NP Language no problem (B)randprogramma: Moderne Mythen ITA Academy Perspectief (B)randprogramma: Moderne Mythen
Sluiten (B)randprogramma: Moderne Mythen ITA Academy
03 feb '24 t/m 10 feb '24
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen.
Language NP Language no problem Goodbye, Lindita National Theatre of Greece / Mario Banushi Theater Goodbye, Lindita
Sluiten Goodbye, Lindita National Theatre of Greece / Mario Banushi
03 feb '24 t/m 04 feb '24
Goodbye, Lindita is een poëtisch afscheid, een visuele meditatie over rouw. Een familie ervaart verdriet op een gedempte, woordeloze manier, bedwelmd door hun verlies, totdat een reeks griezelige gebeurtenissen de grenzen tussen hun wereld en die van de overleden Lindita lijkt op te schorten.
Language NP Language no problem The House Onassis Stegi / Dimitris Karantzas Theater The House
Sluiten The House Onassis Stegi / Dimitris Karantzas
05 feb '24 t/m 06 feb '24
Dimitris Karantzas presenteert een parabelvoorstelling over geweld, verslaving aan beelden en de afschaffing van illusies. Of, met andere woorden, over een realiteit die je, hoezeer je dit ook probeert te vermijden, vroeg of laat inhaalt.
Language NP Language no problem Nekyia Onassis Stegi / Giannis Aggelakas & Christos Papadopoulos Muziektheater Nekyia
Sluiten Nekyia Onassis Stegi / Giannis Aggelakas & Christos Papadopoulos
07 feb '24 t/m 08 feb '24
Giannis Aggelakas, muzikant, dichter en belangrijkste grondlegger van de Griekse rockscene, werkt samen met gevestigde choreograaf Christos Papadopoulos aan Nekyia, een unieke kijk- en luisterervaring van de meest aangrijpende rapsodie van het Homerische epos.
Language NP Language no problem Romáland – Once upon a time, between real and unreal Onassis Stegi / Anestis Azas & Prodromos Tsinikoris Theater Romáland – Once upon a time, between real and unreal
Sluiten Romáland – Once upon a time, between real and unreal Onassis Stegi / Anestis Azas & Prodromos Tsinikoris
09 feb '24 t/m 10 feb '24
Zorgeloze nomaden? Grote kunstenaars? Slachtoffers van sociale structuren of gevaarlijk en delinquent? Wat zijn Roma eigenlijk? En wat zijn ze niet? Anestis Azas en Prodromos Tsinikoris onderzoeken dit met een theaterproductie die zich op het grensvlak van documentaire en fictie bevindt.
Language NP Language no problem Rebetiko concert Lena Kitsopoulou & band Muziek Rebetiko concert
Sluiten Rebetiko concert Lena Kitsopoulou & band
10 feb '24
Ontdek het geluid van Rebetiko, een muzikaal genre dat zijn oorsprong vindt in de steden en havens van Griekenland, dat de levens van vluchtelingen weerspiegelt en evolueert van vooroorlogse verhalen over criminaliteit naar naoorlogse thema's over liefde en sociale verschijnselen.