(B)randprogramma: Moderne Mythen

Sluiten
Brandhaarden 2024

(B)randprogramma: Moderne Mythen

ITA Academy

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
(B)randprogramma: Moderne Mythen
ITA Academy

Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft: aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen, aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.

Reserveer voor dit programma gratis een plek via onze website of aan de kassa.

Moderne Mythen


Pandora, Prometheus, Icarus, Medea. Verhalen waarin goden en helden strijden en liefhebben en zo vorm geven aan verklaringen voor natuurverschijnselen, historische gebeurtenissen en de wereld om ons heen. Hoewel we de vertellingen tegenwoordig vooral zien als mooie verhalen is de Griekse mythologie nog altijd ongelofelijk populair. Van Disneys Hercules tot Hadestown, van Stephen Frys Mythos tot de Penthesilea van Eline Arbo, oude mythen worden nog altijd verteld, bezongen en in nieuwe jasjes gegoten. We zien de invloed in ons taalgebruik: achillespees, oedipuscomplex, sisyfusarbeid, en onze tradities: nog altijd houden we elke vier jaar de Olympische Spelen, een evenement oorspronkelijk bedoeld voor de verering van Zeus.
-|-
Brandhaarden 2024 nodigt ons uit om te kijken naar Nieuwe Grieken, hedendaagse makers uit dat land waar juist de oude cultuur wordt gevierd als oorsprong van ons theater. De regisseurs vandaag de dag gebruiken nieuwe vormen, maar verwijzen ook vaak terug naar de bekende figuren uit de oudheid. De verhalen die ooit de basis vormden voor een wereldbeeld werken nog altijd krachtig door in onze verbeelding. Maar wat is er over van de vorm van de mythe? Zijn er moderne mythen? Wie vertellen die verhalen en wat doen ze met ons?

Podcast Op de planken

EARTHQUAKE: VASILIS VILARAS & WIGBERTSON JULIAN ISENIA

In de derde aflevering van Op de planken, een podcast van Internationaal Theater Amsterdam, gaat podcast-producent Natasa Cvjetkovic in gesprek met theatermaker Vasilis Vilaras en universitair docent Wigbertson Julian Isenia. We gaan in gesprek over Earthquake, een schokkende, seismische voorstelling, die transfeministen, non-binaire mensen, dikke mensen, immigranten en sekswerkers samenbrengt op het podium. Tezamen bezingen zij de haatdragende leuzen die ze hebben moeten aanhoren, alleen maar omdat ze zijn wie ze zijn. Waar ligt de macht in het overnemen van haatspraak en beledigingen? Hoe kan de LHBTI+ community zich losbreken van stereotypes? In deze aflevering proberen we antwoord te geven op deze vragen.

Luister

De LHBTI-gemeenschap


City Talks, 1 februari 20.00 uur in de ITA Salon


Over gender en seksuele oriëntaties gaan allerlei verhalen rond, maar deze identiteiten maken ook al eeuwenlang deel uit van verhalen. In sommige tradities lijkt juist in de mythologie meer ruimte voor verschillende identiteiten dan in de maatschappijen die deze verhalen vandaag de dag nog altijd vertellen.
-|-
Welke rol spelen mythes voor de LHBTI-gemeenschap? En welke rol spelen verschillende genderidentiteiten en seksuele oriëntaties in de mythologie? In dit programma kijken we naar verhalen die bepalend zijn voor hoe de LHBTI-gemeenschap wordt gezien en zichzelf ziet.

Marc Alberto

Gast bij inleiding Constantinopoliad

Euro-Caribische taal- en toonkunstenaar Marc Alberto tourt internationaal als saxofonist, multi-instrumentalist en spoken-word artiest. In hun werk en activisme worden koloniale structuren ontmanteld, by any means necessary, maar vaak vanuit kennis, vakwerk en radicale kwetsbaarheid. Marc (hen/hun) is tevens actief als componist van film-, theater- en kamermuziek en werkt daarnaast als muzikaal dramaturg, dichter en artistic researcher.

De Griekse identiteit


Voorprogramma Goodbye, Lindita, 3 februari 19.00 uur in de ITA Salon


Van Plato tot de democratie, vaak wordt gewezen naar de Griekse Oudheid als oorsprong van de Westerse beschaving. Tegenwoordig wijzen historici steeds vaker naar culturele bijdragen uit het antieke Noord-Afrika en het Nabije Oosten en ontkrachten ze het idee van een bloeiende cultuur die zonder invloed van buitenaf kon ontstaan. Ook wanneer we kijken naar de positie van Griekenland vandaag de dag wordt deze vaak losgekoppeld van de omgeving.
-|-
Want hoewel het vaak niet het eerste land is waar men aan denkt bij ‘Balkan,’ maakt Griekenland (geografisch) toch wel degelijk deel uit van het schiereiland. Zelfs als we kijken naar de Griekse mythen zijn de allereerste versies van vele verhalen gebaseerd op het animisme van de gehele regio. Welke verhalen worden verteld over de oorsprong van een Griekse identiteit en wat wordt daarin stilgezwegen? Hoe verhoudt Griekenland zich tot de regio? In dit programma onderzoeken we het verhaal over de Griekse identiteit, de rol van de oudheid en hoe het idee van een nationale geschiedenis vandaag de dag doorspeelt.

Andrea Voets

Gast

Andrea Voets is artistiek leider van Resonate Productions. Ze maakt muzikale journalistiek door onderzoeksjournalistiek te combineren met veel originele muziek. Eerdere projecten waren onder andere Millennial History (Best Podcasts of 2022, Avery Trufelman) en While We Live (Best of Classical Music 2020, NRC). Op dit moment onderneemt ze een wereldwijde artistieke zoektocht naar de vraag 'Hoe voel je je veilig?', met steun van de selectieve FastForward-subsidie. Sinds 2013 woont en werkt Andrea een paar maanden per jaar in Griekenland. Tot nu toe maakte ze twee werken van muzikale journalistiek over het land: While We Live (2020) en XENITIA (2016).

Anastasis Sarakatsanos

Gast

Anastasis is geboren in Athene. Hij studeerde muziek, culturele antropologie en media in Griekenland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2015 woont hij in Amsterdam en ontwikkelt hij zijn werk in storytelling en theater als muzikaal regisseur, docent, performer en presentator.

Kurano Bigiman

Gast

Kurano Bigiman is docent Klassieke Talen op het Vossius Gymnasium in Amsterdam en het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam-Zuidoost. Voor zijn werk bij het opzetten van de gymnasiumafdeling op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam-Zuidoost heeft hij in 2020 de titel Amsterdammer van het Jaar gekregen: een eer voor deze geboren en getogen Amsterdammer. In zijn lessen probeert hij de kracht van Griekse en Romeinse verhalen over te brengen op zijn leerlingen. Deze verhalen bevatten prachtige aanknopingspunten om de discussie met jongeren aan te gaan over zaken die hen bezig houden, en talloze generaties vóór hen, overal ter wereld. Wat betekent dapperheid? Waar komt liefde vandaan? Waarom doen mensen wat ze doen?

Marina Lagou

Gast

Marina Lagou is geboren in Athene. Ze behaalde een graad in Archeologie en Kunstgeschiedenis aan de Faculteit Filosofie van de Nationale en Kapodistriaanse Universiteit van Athene, een postgraduaat in Theorie van Hedendaagse Kunst aan de Universitat Autónoma de Barcelona en een postgraduaat in Cultuurmanagement aan de Panteion Universiteit. Ze heeft gewerkt als onafhankelijk kunstcurator, als docent en heeft talloze culturele seminars en evenementen georganiseerd. Haar onderzoeksinteresses draaien om hedendaagse artistieke creatie, kunst in de openbare ruimte, cinema, muziek, experimenteel schrijven, orale geschiedenis, sociale antropologie en feministische theorie en praktijk. Samen met Gelly Gryntaki vormde ze de feministische groep "My Dearest Lady Friends", waaruit de gelijknamige podcast over feminisme en schrijven voortkomt. Ze woont en werkt als lerares Geschiedenis, Modern en Oudgrieks op het Griekse eiland Ikaria.

De Roma-gemeenschap


Voorprogramma Romáland, 9 februari 18.30 uur in de ITA Salon


Romantische rondreizigers, dieven, asocialen. Nog altijd gaan over de Roma talloze verhalen rond die leiden tot uitsluiting en onbegrip. Vrijwel nergens is de kracht van gedeelde verhalen zo duidelijk als wanneer ideeën zo diep ingebed zijn dat het moeilijk duidelijk te maken is dat het een narratief betreft, wanneer niet wordt opgekeken van discriminatie. Verhalen kunnen leiden tot beeldvorming, beeldvorming tot vooroordelen en vooroordelen tot het normaliseren van discriminatie en zelfs geweld.
-|-
Zelf hebben de Roma een rijke cultuur als het aankomt op volksverhalen en mythen over de oorsprong van hun tradities. Maar het delen van kennis leidt ook tot huiverigheid. Als je cultuur zodanig bedreigd wordt, kan bescherming ervan eruitzien als geslotenheid.Hoe beïnvloeden de verhalen die rondgaan over de Roma hun ervaringen in de samenleving? En wat als de geschiedenis van je cultuur vol raadselen zit (voor mensen van buitenaf)? Rondom de voorstelling Romáland openen we een gesprek over de mythes rondom de Roma gemeenschap. We kijken welke verhalen er rondgaan over de Roma en hoe deze hun positie in de maatschappij vormgeven.

Anita van der Hulst

Moderator

Anita van der Hulst werkte jarenlang als journalist, als redacteur en verslaggever bij Radio 1. Samen met Paul Öfner maakte ze een groot aantal lange achtergrondreportages in Oost-Europa, onder meer over de slechte levensomstandigheden van Roma daar. Die interesse mondde in 2022 uit in het proefschrift Wegbereiders: Roma en Sinti in Nederland en Tsjechië over het profijt van onderwijs. In 2022-2023 deed ze in opdracht van de steden Utrecht en Amersfoort onderzoek naar ontrechting van Sinti en Roma in die gemeenten tijdens de jaren 1940-1945.

Carla Hardy

Gast

Carla Hardy studeerde in 1980 af aan de Amsterdamse toneelschool en werkte als actrice bij vele theatergezelschappen. In 1982 debuteerde zij met de vrouwelijke hoofdrol in de film Menuet van regisseur Lily Rademakers. Menuet werd dat jaar de Nederlandse inzending voor het filmfestival van Cannes. Ze is onder andere bekend door haar rol van Hetty Hartsuiker in de tv serie We zijn weer thuis van Wim T. Schippers, diverse Lolamoviola's, policiers (Baantjer, Flikken Maastricht), Jiskefet, Lotte en Circus Treurdier. Daarnaast maakte ze eigen producties zoals Brieven naar Zee over een schippersvrouw op Texel, Bachstress en Roodkapje het ware verhaal. De laatste drie jaar ontwikkelde en regisseerde ze een omvangrijke kunst-installatie over het leven en de geschiedenis van Roma en Sinti. De komende editie opent 4 mei in de paleistuin in Den Haag. Op dit moment maakt zij met twee musici een voorstelling over de componist en contra- basist Giovanni Botticini.

Beki Galjus

Beki Galjus is geboren en getogen in Prizren, Kosovo. In 1980 richtte hij het Roma Theater in Belgrado op. In 1989 volgde de oprichting van het Roma Theater in Kosovo (Prizren). Galjus is medeoprichter van het kindertijdschrift Chavrikano Lill en startte in 1992 Radio PATRIN in Amsterdam.

De anti-mythe


Voorprogramma Rebetiko concert, 10 februari 16.30 uur in de ITA Salon


Het voorprogramma van Rebetiko concert bestaat uit muziekoptredens, storytelling, lezingen en Q&A met het publiek. Het programma is opgedeeld in drie keer 50 tot 60 minuten. Via de knop bovenaan deze pagina kunt u zich aanmelden voor één of meer van de onderdelen.
Finger food wordt aangeboden, drankjes zijn verkrijgbaar aan de bar!

Deel 1 - 16:30 - 17:20 uur

Een introductie tot Rebetiko, met aandacht voor de muzikale kenmerken, de oorsprong en de omstandigheden waarin het genre is ontstaan. Ook gaan we in gesprek over de stilistische ontwikkeling van subgenres en de vorming van 'Laiko'. Aan de hand van zeldzame archiefopnamen geeft Hugo Strötbaum een presentatie.

Pauze (10 minuten)

Deel 2 - 17:30 - 18:20 uur

Over Rebetiko in de hedendaagse context: waarom is het nog steeds relevant? Hoe beïnvloedt dit repertoire het werk van hedendaagse musici? Dit onderdeel bevat interviews met een jongere generatie lokale musici die Rebetiko spelen en live uitvoeringen van hun hedendaagse composities, alsook een Q&A met het publiek.
-|-
Dinerpauze 18:30 - 19:30 uur

Een Griekse dagschotel is verkrijgbaar bij ITA Brasserie voor 25 euro. Geef bij de reservering duidelijk aan dat u de Griekse dagschotel wilt. Het is wie het eerst komt, die het eerst maalt!

Deel 3 - 19:30 - 20:30 uur

Dit deel van het voorprogramma is een performance. Door middel van live muziek (piano en zang) wordt gereflecteerd op hoe Rebetiko de linkse beweging vertegenwoordigde binnen de context van rechtse regeringen, monarchie en dictaturen van voor en na de oorlog in Griekenland. Hierbij wordt de tijdlijn van het debat tussen 1930-1970 gevolgd.

Anastasis Sarakatsanos

Curator

Anastasis is geboren in Athene. Hij studeerde muziek, culturele antropologie en media in Griekenland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2015 woont hij in Amsterdamen ontwikkelt hij zijn werk in storytelling en theater als muzikaal regisseur, docent, performer en presentator.

George (Yorgos) Kokkonis

Gast

George (Yorgos) Kokkonis studeerde jazzcompositie-orkestratie (CIM) en musicologie aan de Université Paris VIII, met een focus op Griekse muziek (kunst en populair). In 1997 behaalde hij een Master (DEA) aan de Parijse VIII Universiteit (De tonale periode van de componist Y.A. Papaioannou) en in 2006 aan dezelfde universiteit een PHD (De kwestie van grieksheid in de Griekse kunstmuziek).

Van 1987 tot 1990 werkte hij in Parijs bij de Bibliothèque Publique d'Information (Centre National d'Art et de Culture "Georges Pompidou") en bij de Bibliothèque Nationale de France. In 1991 werd hij musicoloog-bibliothecaris in de bibliotheek van het IRCAM - CNRS in Parijs en hij bleef in die functie tot eind 1993, toen hij terugkeerde naar Griekenland. In 1998 was hij de hoofdcoördinator van de oprichting van het Departement Traditionele Muziek, TEI van Epirus (Arta) en het Departement Technologie van Muziekinstrumenten, TEI van Ionische Eilanden (Lixouri). Sinds 2002 is hij vaste medewerker van de afdeling Traditionele Muziek, hoofd van het Muziekdocumentatielaboratorium en de Griekse Muziekarchieven.

Yvonne Melissa

Gast

Yvonne Melissa werd in 1998 geboren in Kavala. Ze begon haar vioolstudie op zevenjarige leeftijd onder de begeleiding van Z. Zlateva. Ze studeerde klassieke viool en muziektheorie en behaalde haar diploma aan het Orfeio Conservatorium in Athene, onder leiding van M. Plesti en D. Semsis. Vanaf 2023 is ze een student van Codarts WMDC (Rotterdam, Nederland). Ze is lid van vele orkesten, evenals tal van en verschillende kamermuziekensembles, seminars en ze heeft opgetreden in enkele van de belangrijkste muziekscènes van het land. Ze heeft muziek gecomponeerd voor dansvoorstellingen en korte films. Bovendien is ze postdoctoraal studente aan de National and Kapodistrian Athens Law School. Haar eerste cd Myrra met T. Kofodimos werd uitgebracht in december 2023.

Vanessa Kourtesi

Gast

Vanessa Kourtesi is een muziekmaker, vocalist en songwriter oorspronkelijk uit Athene, Griekenland en gevestigd in Rotterdam. Haar muziek komt voort uit haar roots, de Oost-Mediterrane en Griekse modale muziek, jazz, pop, ambient en improvisatie. Als songwriter en tekstschrijver vertelt ze herinneringen uit de realiteit en verbeelding en verkent ze de grenzen tussen poëzie en zang.

Josué Amador

Gast

Josué Amador is componist, improviserend performer en onderzoeker, gevestigd in Rotterdam. Met een sterke basis in experimentele muziek, improvisatie en geluidsstudies, weerspiegelt Amador's praktijk een grote interesse in het verkennen van de verschillende dimensies van geluid en de impact ervan op de menselijke perceptie. Zijn werk verdiept zich in experimentele benaderingen van muziekcompositie en -uitvoering, waarbij hij verschillende vormen van improvisatie en onbepaaldheid gebruikt.

Hugo Strötbaum

Gast

Gepensioneerd universitair docent Turks (studie: Engels, Grieks en Turks). Gepassioneerd muziekliefhebber, met speciale belangstelling voor Turkse en Griekse muziek. Verzamelaar, onderzoeker/discograaf van oude 78-toeren grammofoonplaten en publiceerde talloze artikelen over deze onderwerpen. Eigenaar van website over opnametechnici. Maakte "live" opnames van rebetika concerten. Amateur-speler van baglamas en bouzouki en lid van de groep "Psefti Dounja". Bouwde een aantal baglamades en een tzouras.

Juliano Abramovay

Gast

Juliano Abramovay is een veelzijdig musicus, componist en onderzoeker met een passie voor het verkennen van diverse muziektradities. Na zijn studies klassieke gitaar aan de Stedelijke Muziekschool van São Paulo en muziekwetenschappen aan de Universiteit van São Paulo, verdiepte Juliano zich in fretloze gitaar en oud, en deed hij onderzoek naar traditionele muziek uit Griekenland en Turkije. Hij behaalde zijn master aan Codarts (Rotterdam) voordat hij verder ging met een PhD-onderzoeksproject in Durham. Momenteel is Juliano docent bij Codarts, waar hij actief betrokken is bij het Rotterdam Arts and Science Lab (RASL) en bij onderzoeksdisciplines.

Expositie

The Dancing Riot Parade

Met The Dancing Riot Parade, een psychedelische betovering van een tentoonstelling over het verleden, het heden en de toekomst van de Griekse beeldende kunst- en muziekscene, neemt The Callas the Bookshop in ITA over.

Lees meer

(B)randprogramma


Dinsdag 30 januari
Opening expositie The Callas
ITA Bookshop, 19.00 - 19.50 uur

Donderdag 1 februari
Inleiding Constantinopoliad
ITA Salon, 18.00 uur

City Talks

ITA Salon, 20.00 uur

Vrijdag 2 februari
Nagesprek Constantinopoliad
Nieuwe Foyer, 15 minuten na de voorstelling

Zaterdag 3 februari

Voorprogramma Goodbye, Lindita
ITA Salon, 19.00 uur

Nagesprek Goodbye, Lindita
Met Ioannis Moschos (artistic director), Mario Banushi, Helene Nzanga, Eftychia Stefanou, Chrysi Vidalaki
Pleinfoyer, 15 minuten na de voorstelling
-|-
Zondag 4 februari
Nagesprek Goodbye, Lindita
Met Ioannis Moschos (artistic director), Mario Banushi, Helene Nzanga, Eftychia Stefanou, Chrysi Vidalaki
Pleinfoyer, 15 minuten na de voorstelling

Dinsdag 6 februari
Nagesprek The House
Met o.a. Dimitris Karantzas
Nieuwe Foyer, 15 minuten na de voorstelling

Donderdag 8 februari
Nagesprek Nekyia
Met o.a. Giannis Aggelakas & Christos Papadopoulos
Pleinfoyer, 15 minuten na de voorstelling

Vrijdag 9 februari
Voorprogramma Romalánd
ITA Salon, 18.30 uur

Nagesprek Romáland
Nieuwe Foyer, 15 minuten na de voorstelling
Met o.a. Anestis Azas & Prodromos Tsinikoris

Zaterdag 10 februari
Voorprogramma Rebetiko concert
ITA Salon, 16.30 uur

Meer Brandhaarden