City Talks Amsterdam: Belonging in Mythology
City Talks Amsterdam: Belonging in Mythology
Voorstellingen
Na een succesvol eerste seizoen is City Talks terug! City Talks is ITA’s sip & talkshow, waarin we focussen op de getalenteerde creatieven en vernieuwers van onze stad. Elke editie verbinden we een van onze voorstellingen met maatschappelijke onderwerpen, stedelijke trends en het dagelijks leven. We nodigen je uit om een drankje te pakken, deel te nemen aan het gesprek en je te laten inspireren!
Locatie ITA Salon
Duur 60 minuten
Genre perspectief
Taal Engels
Vragen kunnen ook in het Nederlands gesteld worden
Meld je aan voor gratis toegang en een gratis drankje
Belonging in Mythology
Er worden talloze verhalen verteld over queer lichamen en
identiteiten, waarin ervaringen als 'onnatuurlijk' of 'abnormaal' worden
bestempeld. Tegelijkertijd hebben verschillende identiteiten altijd deel
uitgemaakt van mythen en legendes. Binnen sommige tradities lijkt het alsof er
meer ruimte is voor fluïditeit in deze vertellingen uit het verleden dan in de
maatschappijen waar ze vandaag de dag nog altijd worden verteld. Het is dan ook
niet verrassend dat deze verhalen, waar allerlei wezens en personen grenzen
doen vervagen en op verschillende manieren buiten het (nu gezien als)
traditionele binaire systeem bestaan, een plek zijn geworden voor herkenning en
veiligheid.
-|-
In deze editie van City Talks onderzoeken we wat er gebeurt als
mythologie weer wordt teruggewonnen als space of belonging. De avond wordt gepresenteerd door Geoffrey van der Ven.
City Talks: Belonging in Mythology is onderdeel van Brandhaarden, ITA's internationaal theaterfestival dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt.
Als professioneel danser en model heeft Diede Vermeesch zich gespecialiseerd in ballet, hiphop en hedendaagse dans en wordt ze geroemd om haar improvisatietalent. Van jongs af aan wilde Diede haar weg vinden in de (dans)wereld zonder zich te moeten beperken tot maatschappelijke normen. Definiëren is beperken - hoe houd je ruimte voor jezelf? Met haar artistieke werk verlegt Diede grenzen door middel van beweging en door het delen van verhalen via lichaamstaal over identiteit en erbij horen.
Marleen Hendrickx groeide op op een boerderij en bracht haar jeugd dansend door tussen de aardbeienvelden. Ze begon haar professionele reis als danseres en ontwikkelde zich later tot maker. Ze creëert verhalen waarvan ze vindt dat ze gehoord moeten worden, met als doel een tastbare verandering. Haar solovoorstelling X Y I en de groepsvoorstelling X Y WE - die beide de ervaringen van intersekse personen onderzoeken en hoe het binaire geslacht de norm is geworden in de recente Eurocentrische traditie - zetten je aan het denken over alles wat je denkt te weten over geslacht en gender.
Met een achtergrond in kunst- en architectuurgeschiedenis en Design Cultures onderzoekt Mayim Frieden hoe de geschiedenis, het ontwerp en de bemiddeling van onze omgevingen van invloed zijn op hoe we ruimtes, onszelf en anderen waarnemen. Met de nadruk op de geleefde realiteit van het bewegen door de ruimte als trans, onderzoekt hen de ideologieën en sociale codes die in ons stedelijk weefsel zijn verweven. Hoe houdt dat de ongelijkheid ten opzichte van trans- en genderfluïde mensen in stand en wat zijn de beloften en valkuilen van het inzetten van 'queerness' in ruimtelijke praktijken.
Het multidiscplinaire werk van SasaHara, ontstaan in clubs en gemeenschapsruimtes, is gericht op het scheppen van een wereld door middel van tekst, installaties, muziek en performance. Geïnspireerd door oude mythologieën herschrijft en maakt hen queerophantasmic verhalen en werkt met zelfgemaakte queer mythes. Naast hun persoonlijke kunstenaarschap is SasaHara ingeschreven in het Re:master Opera programma van het Sandberg Instituut en dient hen als creatief producent ter ondersteuning van diverse kunstenaars en collectieven.
12e editie
FESTIVAL BRANDHAARDEN
Brandhaarden is een internationaal theaterfestival, dat voorstellingen van opvallende theatermakers uit het buitenland naar Amsterdam haalt. Het festival biedt een uniek overzicht van één maker, huis, schrijver, regio of thema. In de voorgaande edities zetten we de schijnwerpers op regisseurs als Katie Mitchell, Milo Rau en het collectief Rimini Protokoll, schrijver Édouard Louis, de Zuid-Europese regio (Portugal, Spanje, Italië en Griekenland) en stadstheaters als Münchner Kammerspiele, Volksbühne Berlin en Peter Brooks Théâtre des Bouffes du Nord.
(B)RANDPROGRAMMA: MODERNE MYTHEN
Het (b)randprogramma van Brandhaarden 2024 staat in het teken van Moderne Mythen. Het is niet voor niets dat het woord mythe vandaag de dag twee betekenissen heeft: aan de ene kant duidt het op verhalen die een bepaalde wijsheid bevatten en spreken we met verwondering over wat we dan ‘mythologisch’ noemen, aan de andere kant gebruiken we het woord om te spreken over leugens en misvattingen. We nodigen het publiek uit om te reflecteren op de kracht van gedeelde verhalen, maar kijken samen ook kritisch naar hoe dit kan omslaan in wijdverspreide ideeën die niet per se waar zijn en zo kwetsbare gemeenschappen nog verder kunnen marginaliseren.