In the Solitude of Cotton Fields
Het verhaal van een geheime ontmoeting tussen twee mensen. Ze zijn vreemden, maar de een heeft iets dat de ander nodig heeft. Om een deal te sluiten moet één van hen een manier vinden om te zeggen wat hij nodig heeft. Ze moeten woorden vinden en een taal die voor anderen onbegrijpelijk is, maar voor hen betekenisvol - specifiek en direct. Er is een voelbaar verlangen tussen hen. Maar toch is er een angst om het verlangen op te biechten, de angst om kwetsbaar te worden. Angst voor de vreemdeling. Dit stuk van Bernard-Marie Koltès wordt gespeeld door theater- en filmsterren John Malkovich en Ingeborga Dapkūnaitė.
Duur 60 minuten
Genre theater
Taal Engels
In the Solitude of Cotton Fields
Het beroemde toneelstuk van Bernard-Marie Koltès werd geschreven in 1985, vier jaar voordat de toneelschrijver overleed aan aids. De Franse theateronderzoeker Patrice Pavis vindt er verwijzingen in naar de filosofische dialogen van Plato en Diderot, en Koltès zelf noemt het "een filosofische dialoog op de wijze van de zeventiende eeuw". De handeling vindt plaats "aan de andere kant van de tijd" - in de donkere uren van de nacht, wanneer een "verkoper" en een "koper" elkaar ontmoeten en verstrikt raken in een gevaarlijk spel van kopen en verkopen, waarin angst, verlangen, seksualiteit, onderdrukte schuld en agressie heersen.
-|-
Het object van de "deal" blijft vaag en onbenoemd. Er wordt een pijnlijk geheim bewaard, dat niet alleen niet kan worden uitgesproken, maar ook niet kan worden vernederd door de innerlijke maatstaf van goed en kwaad, van goed en kwaad. De dialoog lijkt op een gedramatiseerde monoloog van opeenvolgende presentatie van filosofische stellingen; regels en argumenten worden uitgewisseld volgens de regels van een verhandeling over logica of recht.
Timofey Kulyabin over In the Solitude of Cotton Fields
'Onze voorstelling gaat over seksuele perversie, over een verborgen verlangen, dat in veel van onze hedendaagse samenlevingen strafbaar is. Er zijn twee acteurs in onze voorstelling, maar geen twee personages. We bevinden ons in het onderbewuste, in iemands nachtmerrie, en hij staat niet fysiek op het toneel. Hij leeft in vreselijke interne disharmonie omdat hij zich heeft gerealiseerd dat zijn seksuele verlangen crimineel is. Maar dat is zijn aard en hij kan er niet tegen vechten. Hij wil het aan zichzelf toegeven, maar hij kan het niet, omdat het zowel eng als gevaarlijk is. We zitten in een man die eindeloos met zichzelf worstelt. Het is een projectie van zijn bewustzijn, een nachtmerrie waarin hij voortdurend met zichzelf in het reine probeert te komen.'
CREDITS
cast John Malkovich en Ingeborga Dapkūnaitė
regisseur Timofey Kulyabin
dramaturg Roman Dolzhansky
decor- en kostuumontwerper Oleg Golovko
video-ontwerper Alexander Lobanov
geluidsontwerper Timofei Pastukhov
lichtontwerper Oskars Paulins
choreograaf Anna Abalikhina
productiemanager Siarhei Rylko
stage manager Ksenija Vinitsjenko
-|-
video productie Anastasia Zhuravleva
director of photography Vladimir Burtsev
video operators Frol Podlesniy, Pavel Minarskiy, Alexander Razuvalov
sound board operator Filippos Karetsos
light board operator Alexandros Ioannis Hills
media-server operator Anton Rоdionov
algemeen producent Ekaterina Jakimova
tour manager Ilja Koeznetsov
uitvoerend producent Irina Paradnaya
line producer Jaroslava Ziva-Chernova