Keti Koti

Sluiten

Keti Koti

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Keti Koti

Elk jaar wordt op 1 juli de afschaffing van de slavernij gevierd. Vorig jaar, in 2023, was het 150 jaar geleden dat in 1873 de slavernij in Suriname en het Caraïbisch gebied ten einde is gekomen. Keti Koti, wat ‘verbroken ketenen’ betekent, herinnert ons aan het belang om op een gelijkwaardige manier met elkaar om te gaan. Ook ITA wil met een programma laten zien hoe belangrijk deze dag is. Op zondag 30 juni presenteren we een samengesteld programma tijdens de herdenkingsdag voor het slavernijverleden.

Genre Perspectief
Duur 125 minuten
Taal Nederlands

Keti Koti


Op 30 juni staan we niet alleen stil bij de herdenkingsdag voor de afschaffing van slavernij maar ook bij de Onafhankelijkheidsdag van Somalië en Congo. In dit programma gaan we op zoek naar bevrijding van de doorwerkingen van het koloniale verleden en afterlives of slavery. In die tijd zijn verdeel-en-heersmechanismen structureel toegepast om uitbuiting te legitimeren en tegenwerking, protest en opstand te ontmantelen. Zo bleef de macht in handen van een kleine groep mensen.

Hoewel de slavernij is afgeschaft, wordt ons denken, ons lichaam, en daarmee ons dagelijks leven nog beïnvloed door koloniale sporen, herinneringen en gedragingen. Deze onderdrukkende denkconstructies bemoeilijken het samenleven van de verschillende gemeenschappen in ons land en daarom zetten we met dit programma in op samen herdenken, vieren en helen.
-|-
Het programma bestaat uit het ritueel The art and practice of experiencing/Becoming our space door Glenn Helberg en SHEBANG, een monoloog van Anton de Bies, Performing the Archive: Flying Out van Luku Xam en The Need for Legacy en muziek van Ondrofeni. Na afloop is er een nagesprek met Glenn Helberg en een borrel met DJ in de Rotonde.

Performing the Archive: Flying Out

Luku Xam is een interdisciplinair Afro-Futuristisch storytelling collectief bestaande uit Jomecia Oosterwolde, Joanne Purperhart en Myra Fanta Bodian. Ze halen inspiratie uit de verschillende Afro- en Afrodiaspora-culturen, levensvisies en spiritualiteit. In samenwerking met The Need for Legacy creëren zij een performance waarin beeld, verhaal en beweging samenkomen op basis van hun onderzoek in de Nederlandse theaterarchieven.

Deze performance is een tussentijdse artistieke uitkomst van een Performing the Archive-onderzoeksproject gefaciliteerd door The Need for Legacy. The Need for Legacy stimuleert het archiveren en ontsluiten van nieuwe en oude theateractiviteiten. Onder de titel Performing the Archive gaan makers aan de hand van een artistieke onderzoeksvraag met archiefonderzoekers het archief in om geschiedenissen te (her)ontdekken en deze artistiek te vertalen.

In de voetsporen van een held

Ik zal de geur nooit vergeten. Ik kán de geur nooit vergeten. Vuur dat overal in doordringt, dat met gretige vingers alles verschroeit wat in de weg staat. Tot er niets meer overblijft. Alleen: de verhalen. En de woorden. Het is met woorden begonnen. Woorden die ons eerst werden onthouden, want slaafgemaakten mochten niet lezen. Omdat zij ook wisten: de kracht van woorden is groot.

Acteur en theatermaker Anton de Bies kruipt in de rol van Tula, die de opstand van de slaafgemaakten op Curaçao leidde. Deze Tula, die vocht voor vrijheid en mensenrechten, voert een gesprek met zichzelf (Anton) in het hier en nu. Hij neemt ons mee naar het verleden en laat ons stilstaan bij de doorwerking van de slavernij in het heden.

The art and practice of experiencing/Becoming our space

Makers en kunstenaars onderzoeken onder leiding van gastcurator Glenn Helberg hoe sinds de ontdekking van de Nieuwe Wereld en trans-Atlantische slavernij verdeeldheid tussen inheemse en diasporische gemeenschappen systemisch is ingezet en doorwerkt. Gezamenlijk onderzoeken zij hoe door het delen van de eigen verhalen over mechanismes van onderdrukking deze doorbroken kunnen worden. Met het doorbreken van deze waarheden doorvoeld in lichaam en geest kunnen wij de ruimte ervaren om verdeel en heers-mechanismen te overkomen. We hebben weliswaar vrijheid, maar ervaren geen ruimte.

We bewegen ons tussen Suriname en Curaçao en onderzoeken met performers Junadry Leocaria, Gregory Shaggy Albertzoon, Laurindo Andrea en Adeiye Tjon hoe taal als instrument is ingezet om verdeeldheid systemisch voort te zetten, evenals hoe dit doorwerkt in toegang tot sociale posities en colorism. We gaan in gesprek over de alsmaar overeind blijvende veerkracht die we kunnen traceren in onze verhalen van heldendaden, om deze gezamenlijk te voelen en tot ons te nemen in ons DNA.

Ondrofeni

Kaskawi (Kaseko–Kawina) muziek uit Suriname is Surinaamse moderne swingende percussiemuziek waarbij je zeker weten niet stil kan staan. Ondrofeni betekent vrij vertaald 'ondervinding'. Ze speelden al op Oerol, de Uitmarkt, Kwaku Festival, Welcome to the village, ontelbaar veel feesten, het North Sea Jazz Festival en tijdens de opening van Festival Lieve Stad, 2024 in de Rotonde.

MEER PERSPECTIEF

Language NP Language no problem Public Tour (in English) Internationaal Theater Amsterdam Perspectief Public Tour (in English)
Sluiten Public Tour (in English) Internationaal Theater Amsterdam
07 sep '24 t/m 05 jul '25
Iedere eerste zaterdag van de maand kun je deelnemen aan de openbare rondleiding door het gebouw en krijg je een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Language NP Language no problem Openbare rondleiding (in het Nederlands) Internationaal Theater Amsterdam Perspectief Openbare rondleiding (in het Nederlands)
Sluiten Openbare rondleiding (in het Nederlands) Internationaal Theater Amsterdam
07 sep '24 t/m 05 jul '25
Iedere eerste zaterdag van de maand kun je deelnemen aan de openbare rondleiding door het gebouw en krijg je een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Language NP Language no problem Keti Koti 2025 Internationaal Theater Amsterdam Perspectief Keti Koti 2025
Sluiten Keti Koti 2025 Internationaal Theater Amsterdam
01 jul '25
Op 1 juli herdenkt ITA, net als voorgaande jaren, de afschaffing van de slavernij met een speciaal Keti Koti-programma. Dit jaar staat in het teken van gedeeld erfgoed, dialoog en culturele expressie.
Language NP Language no problem Openbare rondleiding (in Engels) Internationaal Theater Amsterdam Perspectief Openbare rondleiding (in Engels)
Sluiten Openbare rondleiding (in Engels) Internationaal Theater Amsterdam
06 sep '25 t/m 06 jun '26
Iedere eerste zaterdag van de maand kunt u deelnemen aan de openbare rondleiding (in Engels) door het gebouw en krijgt u een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Language NP Language no problem Openbare rondleiding (in het Nederlands) Internationaal Theater Amsterdam Perspectief Openbare rondleiding (in het Nederlands)
Sluiten Openbare rondleiding (in het Nederlands) Internationaal Theater Amsterdam
06 sep '25 t/m 06 jun '26
Iedere eerste zaterdag van de maand kunt u deelnemen aan de openbare rondleiding door het gebouw en krijgt u een kijkje achter alle deuren die anders gesloten blijven.
Language NP Language no problem Theatercollege met Saskia Belleman en Petra Urban - Naakt voor de rechter Theater Theater Colleges Perspectief Theatercollege met Saskia Belleman en Petra Urban - Naakt voor de rechter
Sluiten Theatercollege met Saskia Belleman en Petra Urban - Naakt voor de rechter Theater Theater Colleges
15 nov '25
Theatercollege over rechtbankverslaggeving: Saskia Belleman en Petra Urban delen verhalen en uitdagingen van 15 jaar samenwerken in de rechtzaal.
Language NP Language no problem Haagsch College: Griet op de Beeck -  Het wordt beter Haagsch College Perspectief Haagsch College: Griet op de Beeck - Het wordt beter
Sluiten Haagsch College: Griet op de Beeck - Het wordt beter Haagsch College
01 dec '25
Griet Op de Beeck is een van de succesvolste auteurs in het Nederlands taalgebied. Ze schreef o.a. de bestsellers Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus. Het wordt beter is haar non-fictiedebuut.
Language NP Language no problem Theatercollege Japke-d. Bouma-  Vrouwen en mannen op het werk Theater Colleges Perspectief Theatercollege Japke-d. Bouma- Vrouwen en mannen op het werk
Sluiten Theatercollege Japke-d. Bouma- Vrouwen en mannen op het werk Theater Colleges
03 dec '25
Moeten vrouwen meer bluffen? Of moeten mannen juist meer bescheidener worden? Japke-d. Bouma geeft handige, praktische tips voor vrouwen én mannen.
Language NP Language no problem Theatercollege Barbara Baarsma - De economische stand van het land Theater Colleges Perspectief Theatercollege Barbara Baarsma - De economische stand van het land
Language NP Language no problem Haagsch College: Beatrice de Graaf - Chaos in de Westerse wereld Haagsch College Perspectief Haagsch College: Beatrice de Graaf - Chaos in de Westerse wereld
Sluiten Haagsch College: Beatrice de Graaf - Chaos in de Westerse wereld Haagsch College
16 mrt '26
Beatrice de Graaf toont in Chaos in de Westerse wereld hoe het verleden licht werpt op de dreiging van vandaag.