Making Dances - Dancing Replies

Sluiten
Julidans

Making Dances - Dancing Replies

Merce Cunningham (VS) & Mathilde Monnier (FR) & Martha Graham (US) & Tim Etchells (UK)/ Dance On Ensemble (DE)

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.
Making Dances - Dancing Replies
Merce Cunningham (VS) & Mathilde Monnier (FR) & Martha Graham (US) & Tim Etchells (UK)/ Dance On Ensemble (DE)
vanaf €22,50

Een brug tussen verleden en toekomst. 'Buitenbeentje' Mathilde Monnier creëert haar antwoord op Merce Cunninghams iconische werk Story.

Theatermaker en beeldend kunstenaar Tim Etchells antwoordt met een installatie op Martha Grahams iconische solo Deep Song (1937).


Programma:
Deep Song by Martha Graham / + Reply by Tim Etchells
+
Amsterdam Story: A Re-Imagining of Story by Merce Cunningham from 1963

Pauze

never ending (Story) by Mathilde Monnier

Op 14 juli is er na afloop van de voorstelling een nagesprek met Ty Boomershine en performers onder leiding van Jacq. Algra in de Pleinfoyer.

Locatie ITA
Zaal Grote Zaal
Aanvangstijd 20:30
Inclusief pauze

Making Dances - Dancing Replies

Uit het oude, zegt een Japans spreekwoord, leren we nieuwe dingen. Dit inspireerde Ty Boomershine en zijn gezelschap Dance On Ensemble tot een bijzonder project. Dance On Ensemble vroeg vier spannende hedendaagse choreografen uit om hun eigen versie te maken van drie iconische danswerken, van Martha Graham, Merce Cunningham en Lucinda Childs. Tim Etchells, Mathilde Monnier en het jonge duo Ginevra Panzetti & Enrico Ticconi 'antwoorden' op een dansklassieker en verbinden zo de dansgeschiedenis met het heden.

Bij Dance On werken dansers die 40 jaar of ouder zijn en die bij de grote namen uit de dansgeschiedenis hebben gewerkt. Zo danste Miki Orihara dertig jaar bij de legendarische Martha Graham Company. Boomershine werkte met dansvernieuwer Merce Cunningham en met Lucinda Childs. -|-De bewegingen en danstaal van deze makers zijn als het ware in hun danserslichaam geëtst. Die persoonlijke ervaringen wil Dance On nu doorgeven aan de nieuwe generaties makers en publiek.

In de dertigste editie van Julidans reageert Dance On Ensemble op drie historische werken met drie nieuwe interpretaties. Hedendaagse antwoorden in de on-going dialoog die de dans met haar eigen geschiedenis voert. Het publiek ziet op een avond twee performances: zowel het iconische werk als de nieuwe interpretatie.

Martha Graham: Deep Song (1937) - Reply by Tim Etchells

Martha Graham (1894 -1991) wordt gezien als de grootmoeder van de moderne dans. Met haar eigen dansgezelschap dat ze in de jaren '30 van de 20e eeuw oprichtte, en haar eigen, geheel nieuwe danstechniek, tornde ze aan de strikte regels van het klassieke ballet met zijn geformaliseerde houdingen en posities. Voor Graham moest dans niet een vooraf bedachte vorm zijn, maar een vrije expressie van de diepste gevoelens en emoties. De bewegingen moesten van daaruit ontstaan. Met haar expressionistische dans, of psychodrama, legde ze de grondslagen van de moderne dans.

In de installatie van Etchells zien we Miki Orihara, die zelf bijna dertig jaar danste bij de Martha Graham. In zijn theaterwerk voert Etchells een ernstige en speelse dialoog met bestaande kunstwerken en kunstenaars, en beweegt daarbij voortdurend tussen theater, visuele media, muziek of tekst. -|-Zo creëerde hij een compositie en een reeks publicaties onder de titel Unsound Method (After Conrad) als antwoord op Joseph Conrads roman Heart of Darkness. De live performance / video Untitled (After Violent Incident) was een directe reactie op Bruce Nauman's installatie Violent Incident.

Samen met Miki Ohari wil Etchell een dialoog met Graham en haar werk creëren, en daarbij ook zoeken naar de spanningen, contrasten en verschillende ideeën in dat werk.

Merce Cunningham: Story (1963) – Reply by Mathilde Monnier

Opeens kon elke beweging dans zijn. Dat was ongekend! Het was een bevrijding, maar ook een schok voor de conservatieve danswereld. De Amerikaan Merce Cunningham was in de jaren '50 van de vorige eeuw een van de pioniers die de dans drastisch vernieuwde. Hij legde de codes en regels van de academische dans naast zich neer en brak de taal van de dans open. Hij vertelde niet een sprookje of een verhaal in een realistisch decor, maar baseerde zijn abstracte choreografieën op de ritmes van muziek (van bijvoorbeeld minimalist John Cage), de bewegingen van de oceaan of het krioelen van de mensen in de straten van New York.

Wat kunnen we vandaag leren van het werk van Cunningham? In het kader van het project Dancing Replies, nodigde het Berlijnse gezelschap Dance On een bijzondere Franse dansmaker uit: Mathilde Monnier. -|-Zij geeft haar antwoord op Cunninghams Story uit 1963.

Als er iemand zichzelf en het repertoire voortdurend weet te vernieuwen, is het wel de Franse choreografe Mathilde Monnier. Dat je niet weet wat je kunt verwachten, maakt haar een buitenbeentje in de Franse dans. Tegelijk geldt ze als een grote naam in de internationale danswereld. Sinds 1994 staat ze aan het hoofd van het Centre Choréographique in Montpellier. Haar werk is abstract en conceptueel, speels en fascinerend. Ze onderzoekt in haar dans de erfenis van het verleden om een brug te slaan naar de toekomst.

Credits

Deep Song
Deep Song is presented by arrangement through Martha Graham Resources, a division of the Martha Graham Center of Contemporary Dance, Inc.
choreografie en kostuum Martha Graham
muziek Henry Cowell
licht ontwerp reconstructie David Finley
restaging Miki Orihara
met Miki Orihara
licht Martin Beeretz
geluid Mattef Kuhlmey


Everything/Nothing

neon Installatie Tim Etchells


Amsterdam
Story: A Re-Imagining of Story by Merce Cunningham from 1963
choreografie Merce Cunningham
aanvullende choreografische aanwijzingen en materiaal ontwikkeld door het Dance On Ensemble onder leiding van Daniel Squire
gebaseerd op de dans Story uit 1963, gechoreografeerd door Merce Cunningham.
Een onbestemd werk dat voor elke voorstelling opnieuw wordt geconfigureerd met behulp van zowel toevalsoperaties als besluitvorming tijdens de voorstelling.
cast Ty Boomershine, Emma Lewis, Gesine Moog, Miki Orihara, Tim Persent, Marco Volta, Jone San Martin
live-muziek Mattef Kuhlmey
artiest Anne Jan Reijn
stager Daniel Squire
lichtontwerp Patrick Lauckner/Falk Dittrich
geluidsontwerp Mattef Kuhlmey
kostuum Sophia Piepenbrock-Saitz
assistent van de regisseur Clarissa Omiecienski
technische directie Martin Beeretz
ondersteund door the NATIONALES PERFORMANCE NETZ International Guest Performance Fund for Dance, which is funded by the Federal
Government Commissioner for Culture and the Media.
This production of Amsterdam Story is presented under license from the Merce Cunningham Trust.

-|-never ending (Story)
choreographie Mathilde Monnier
cast Ty Boomershine, Emma Lewis, Jone San Martin, Gesine Moog, Marco Volta
licht design Martin Beeretz
geluids design Mattef Kuhlmey
artistieke samenwerking Stéphane Bouquet
kostuum Mathilde Monnier
assistent kostuum Nora Stocker
technische directie Martin Beeretz

Dance On / General Credits
artistiek directeur dance on ensemble Ty Boomershine
zakelijk directeur Diehl+Ritter Madeline Ritter
technisch directeur Martin Beeretz
technisch support Vito Walter
productieleider Isa Köhler en Hélène Philippot
assistent productie Pauline Stöhr
fotografie en video Jubal Battisti
communicatie Johanna Lühr

DANCE ON wordt gefinancierd door de commissaris voor Cultuur en Media van de Duitse Bondsregering, het Senaatsdepartement voor Cultuur en Europa van de deelstaat Berlijn
en wordt medegefinancierd door het programma Creatief Europa van de Europese Unie in het kader van DANCE ON, PASS ON, DREAM ON.

Met Coronatoegangsbewijs

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

BEKIJK OOK

Language NP Language no problem BLASPHEMY RHAPSODY Emio Greco & Pieter C. Scholten (NL) / ICK Dans Amsterdam Dans BLASPHEMY RHAPSODY
Sluiten BLASPHEMY RHAPSODY Emio Greco & Pieter C. Scholten (NL) / ICK Dans Amsterdam
Een gedanste oproep om de onzekerheden (en daarmee beweeglijkheid) van het leven te omarmen.
Language NP Language no problem Tremble Andreas Hannes (NL/GR) / Small House Productions Dans Tremble
Sluiten Tremble Andreas Hannes (NL/GR) / Small House Productions
Stedelijk Museum en Julidans presenteren samen een huppelvoorstelling van Andreas Hannes in de Schiphol Entree van het museum. Laat u niet misleiden door deze simpele kwalificatie. Er wordt inderdaad gehuppeld. Maar dat leidt tot onvermoede hoogten.
Language NP Language no problem The Goldberg Variations, BWV 988 Anne Teresa De Keersmaeker (BE) & Pavel Kolesnikov (RU) / Rosas Dans The Goldberg Variations, BWV 988
Sluiten The Goldberg Variations, BWV 988 Anne Teresa De Keersmaeker (BE) & Pavel Kolesnikov (RU) / Rosas
Samen met pianist Pavel Kolesnikov gaat De Keersmaeker in dialoog met de Goldbergvariaties, in een solovoorstelling die ze zelf danst. Met één aria en dertig variaties daagt de muziek de dans uit tot voortdurende verandering en tegelijk het behoud van een onveranderlijke kern.
Language NP Language no problem OMG Igor Vrebac (NL/BA) / De Nieuwe Oost Dans OMG
Sluiten OMG Igor Vrebac (NL/BA) / De Nieuwe Oost
Fysieke extase en collectieve euforie. Drie dansers zoeken het geloof op trampolines.
Language NP Language no problem HARLEKING Enrico Ticconi & Ginevra Panzetti (IT/DE) Dans HARLEKING
Sluiten HARLEKING Enrico Ticconi & Ginevra Panzetti (IT/DE)
Hij lijkt op een clown, deze harlekijn, maar hij is een duivel met meerdere gedaantes. 'Dit duo creëert een monsterlijke satire, perfect getimed, meesterlijk uitgevoerd.' - Danza & Danza.