Making Dances - Dancing Replies
Making Dances - Dancing Replies
Voorstellingen
Uit het oude, zegt een Japans spreekwoord, leren we nieuwe dingen. Dit inspireerde Ty Boomershine en zijn gezelschap Dance On Ensemble tot een bijzonder project. Dance On Ensemble vroeg vier spannende hedendaagse choreografen uit om hun eigen versie te maken van drie iconische danswerken, van Martha Graham, Merce Cunningham en Lucinda Childs. Tim Etchells, Mathilde Monnier en het jonge duo Ginevra Panzetti & Enrico Ticconi 'antwoorden' op een dansklassieker en verbinden zo de dansgeschiedenis met het heden.
Programma:
Deep Song by Martha Graham / Reply by Tim Etchells
+
Works in Silence by Lucinda Childs
Pauze
MARMO by Ginevra Panzetti / Enrico Ticconi
Op donderdag 15 juli is er na afloop van de voorstelling een nagesprek met Ty Boomershine, Ginevra Panzetti en Enrico Ticconi onder leiding van Jacq. Algra in de Pleinfoyer.
Locatie ITA
Zaal Grote Zaal
Inclusief pauze
Making Dances - Dancing Replies
Bij Dance On werken dansers die 40 jaar of ouder zijn en die bij de grote namen uit de dansgeschiedenis hebben gewerkt. Zo danste Miki Orihara dertig jaar bij de legendarische Martha Graham Company. Boomershine werkte met dansvernieuwer Merce Cunningham en met Lucinda Childs. De bewegingen en danstaal van deze makers zijn als het ware in hun danserslichaam geëtst. Die persoonlijke ervaringen wil Dance On nu doorgeven aan de nieuwe generaties makers en publiek.
-|-In de dertigste editie van Julidans reageert Dance On Ensmble op drie historische werken met drie nieuwe interpretaties. Hedendaagse antwoorden in de on-going dialoog die de dans met haar eigen geschiedenis voert. Het publiek ziet op een avond twee performances: zowel het iconische werk als de nieuwe interpretatie.
Martha Graham: Deep Song (1937) - Reply by Tim Etchells
Martha Graham (1894 -1991) wordt gezien als de grootmoeder van de moderne dans. Met haar eigen dansgezelschap dat ze in de jaren '30 van de 20e eeuw oprichtte, en haar eigen, geheel nieuwe danstechniek, tornde ze aan de strikte regels van het klassieke ballet met zijn geformaliseerde houdingen en posities. Voor Graham moest dans niet een vooraf bedachte vorm zijn, maar een vrije expressie van de diepste gevoelens en emoties. De bewegingen moesten van daaruit ontstaan. Met haar expressionistische dans, of psychodrama, legde ze de grondslagen van de moderne dans.
In de installatie van Etchells zien we Miki Orihara, die zelf bijna dertig jaar danste bij de Martha Graham. In zijn theaterwerk voert Etchells een ernstige en speelse dialoog met bestaande kunstwerken en kunstenaars, en beweegt daarbij voortdurend tussen theater, visuele media, muziek of tekst. -|-Zo creëerde hij een compositie en een reeks publicaties onder de titel Unsound Method (After Conrad) als antwoord op Joseph Conrads roman Heart of Darkness. De live performance / video Untitled (After Violent Incident) was een directe reactie op Bruce Nauman's installatie Violent Incident.
Samen met Miki Ohari wil Etchell een dialoog met Graham en haar werk creëren, en daarbij ook zoeken naar de spanningen, contrasten en verschillende ideeën in dat werk.
Lucinda Childs: Works In Silence (1970’s) - Reply by Ginevra Panzetti & Enrico Ticconi
Childs is een van oprichters van het legendarische Amerikaanse Judson Dance Theater, een experimenteel kunstenaarsplatform in de jaren zestig van de 20e eeuw. Voor hen was dans geen middel om verhalen te vertellen, maar om de naakte mens - zijn lichaam en zijn emoties - te laten zien. De groep vernieuwde de danstaal ingrijpend, met alledaagse bewegingen, tekst en theater, en werkte samen met avantgarde componisten uit hun tijd.
Toen Childs uit de groep stapte, bleef ze verder experimenteren. In Works in Silence liet ze alle franje achter zich. Ze deed komaf met decor, rekwisieten, tekst of symbolische gebaren; wat overbleef was de passage van een lichaam door de ruimte. Ze zocht naar de essentie van bewegen: lopen en rennen, van richting veranderen, huppelen en springen. Juíst door alle kunstmatigheid en theatraliteit weg te snijden, slaagde ze erin de schoonheid en wijsheid van het menselijke lichaam te laten zien. Childs geldt, net als Cunningham, als een van de belangrijke dansvernieuwers van de 20e eeuw.
-|-Het Italiaanse duo Ticconi & Panzetti voelen zich uitgedaagd door Childs minimalistische, pure dans. Zij creëren voor Dance On een antwoord op Works in Silence. Ze kijken naar de klassiekers als 'ideaalmodellen'. Soms, zeggen Ticconi & Panzetti, moet het model worden afgebroken, soms moeten we het herhalen tot we de ultieme vorm vinden; iets nieuws wat voortkomt uit het oude.
Childs was een radicale dansvernieuwer. Zij kleedde de dans uit tot pure beweging. Alles werd geminimaliseerd tot de essentie overbleef. De radicaliteit van Childs en de perfecte synchrone groepsbewegingen, harmonie en herhaling uit haar werk, doen Ticconi &Panzetti ook denken aan militaire marsen en parades, en aan radicaal geweld - een constant thema in hun eigen werk.
Credits
Deep Song
Deep Song is presented by arrangement through Martha Graham Resources, a division of the Martha Graham Center of Contemporary Dance, Inc.
choreografie en kostuum Martha Graham
muziek Henry Cowell
licht ontwerp reconstructie David Finley
restaging Miki Orihara
met Miki Orihara
licht Martin Beeretz
geluid Mattef Kuhlmey
Everything/Nothing
neon Installatie Tim Etchells
Works in Silence (excerpts)
Untitled Trio 1 / Congeries on Edges for 20 Obliques / Melody Excerpt
choreografie Lucinda Childs
staging Ty Boomershine
cast Anna Herrmann, Emma Lewis, Gesine Moog, Omagbitse Omagbemi, Lia Witjes-Poole
licht ontwerp Martin Beeretz
geluidsontwerp Mattef Kuhlmek
kostuums Alexandra Sebbag
technisch directeur Martin Beeretz
gefinancierd door the Doppelpass programme of the Kulturstiftung des Bundes (German Federal Cultural Foundation)
-|-MARMO
choreografie Ginevra Panzetti / Enrico Ticconi
cast Anna Herrmann, Emma Lewis, Gesine Moog, Omagbitse Omagbemi, Lia Witjes-Poole
licht ontwerp Annegret Schalke
geluidsontwerp Demetrio Castellucci
kostuums Ginevra Panzetti / Enrico Ticconi, werkstattkollektiv
technisch directeur Annegret Schalke
assistent productie Pauline Stöhr
met steun van Lavanderia a Vapore, Centro di residenza per la danza
Supported by the NATIONALES PERFORMANCE NETZ Coproduction Fund for Dance, which is funded by the Federal Government Commissioner for Culture and the Media.
Dance On / General Credits
artistiek directeur dance on ensemble Ty Boomershine
zakelijk directeur Diehl+Ritter Madeline Ritter
technisch directeur Martin Beeretz
technisch support Vito Walter
productieleider Isa Köhler en Hélène Philippot
assistent productie Pauline Stöhr
fotografie en video Jubal Battisti
communicatie Johanna Lühr
DANCE ON wordt gefinancierd
door de commissaris voor Cultuur en Media van de Duitse Bondsregering, het
Senaatsdepartement voor Cultuur en Europa van de deelstaat Berlijn
en wordt medegefinancierd door het programma
Creatief Europa van de Europese Unie in het kader van DANCE ON, PASS ON, DREAM
ON.
Met Coronatoegangsbewijs
Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.