Minor Music at the End of the World door Saidiya Hartman
Minor Music at the End of the World door Saidiya Hartman
De eerste productie, Movement I: The End of White Supremacy, vertrekt vanuit The Comet van W.E.B. Du Bois, een fictief verhaal over het einde van de wereld, geschreven in de nasleep van de pandemie van 1918. Het werk gaat over de voortdurende crisissituatie van het leven van zwarte mensen, in de context van raciaal kapitalisme, gereguleerde exploitatie en witte suprematie. Tegen deze complexe achtergrond schetst Minor Music een reeks catastrofes die op dit kritieke historische keerpunt samenkomen; de komst van Afrikanen naar New York City, de eerste veiling van slaafgemaakten in Lower Manhattan, de kwetsbaarheid van het bestaan van zwarte mensen, de pandemie en de milieucatastrofe die het leven schijnbaar onleefbaar maken. Hiermee roept de performance een reeks urgente vragen op.
Duur nnb
Genre Theater
Taal Engels
Wereldpremière vr 3 okt
In Gesprek za 4 okt
Minor Music at the End of the World
“Hoe kan je leven als de wereld om je heen vergaat? Is het mogelijk om je een wereld zonder racisme voor te stellen? En wat zou er nodig zijn om tot zo'n wereld te komen?”
2024-2025 is cruciaal voor de belangwekkende historische verbintenis tussen New York en Amsterdam. Vierhonderd jaar geleden, in 1624, stichtten Nederlandse kolonisten Nieuw Amsterdam op het eiland Manahahtáanung, het voorouderlijke thuis van de Lenape, dat nu bekend staat als Manhattan. Deze gebeurtenis van voor de Engelse kolonisatie leidde tot de onderdrukking en verdrijving van inheemse volken.
-|-
Amsterdam viert zijn 750e verjaardag in 2025. De stad en haar voormalige zusterstad Nieuw-Amsterdam – nu New York – delen complexe en omstreden geschiedenissen, die worden gekenmerkt door handel, kolonisatie en slavernij. Dit verleden heeft een diepgaande impact gehad op de ontwikkeling van beide gemeenschappen, die het tot op de dag van vandaag proberen een plek te geven.
In aanloop naar een wereldpremière in Amsterdam in 2025, vond in november 2024 in BAM's Harvey Theater (NY) een eenmalige generale repetitie voor genodigden plaats, de apotheose van een reeks ontwikkelingsworkshops.
Credits
Performers
Lead Performer André Holland
Lead Performer Okwui Okpokwasili
Movement Artist Bria Bacon
Movement Artist Audrey Hailes
Movement Artist AJ Wilmore
Creative
Writer Saidiya Hartman
Director Sarah Benson
Scenic Designer Mimi Lien
Lighting Designers Stacey Derosier and Jane Cox
Live Camera Designer Josh Higgason
Sound Designer Stan Mathabane
Costume Designer Camilla Dely
-|-
Collaborating Artists
Film and Video Artist Arthur Jafa
Installation Artist Precious Okoyomon
Sound Artist and Movement Adviser - Dead River Peter Born
Attendant of the Archive Cameron Rowland
Production
Creative Producer RR Sigel
Production Stage Manager Kasson Marroquin
Associate Director Dante Green
Casting Director Taylor Williams
Executive Producer Tina Campt
Executive Producer Beatrix Ruf