Minor Music at the End of the World
Minor Music at the End of the World
Voorstellingen
Minor Music at the End of the World is een driedelige performance, geïnspireerd op het werk van schrijver en denker Saidiya Hartman, waaronder haar veelgeprezen essays The End of White Supremacy: An American Romance en Litany for Grieving Sisters.
Met André Holland, Okwui Okpokwasili en een film van Arthur Jafa
In opdracht en gepresenteerd door Hartwig Art Foundation
Duur 110 min (geen pauze)
Genre Theater
Taal Engels (met Nederlandse boventiteling)
Wereldpremière vr 3 okt
Nagesprek zo 5 okt
Minor Music at the End of the World
Wat betekent het om te leven in een wereld die wankelt onder racisme, ongelijkheid en klimaatcrisis? Minor Music onderzoekt die vraag vanuit verschillende perspectieven en tijden, via een combinatie van tekst, performance en film.
De voorstelling is geïnspireerd op The Comet, een kort verhaal uit 1920 van W.E.B. Du Bois over het einde van de wereld. De drie delen van Minor Music zijn:
-
Movement I: The End of White Supremacy – met André Holland
-
Movement II: Dead River – met Okwui Okpokwasili
-
Movement III: The World is Dead – een film door Arthur Jafa
De performance verbindt historische momenten – zoals de aankomst van Afrikanen in New York en de eerste slavenveilingen in Lower Manhattan – met hedendaagse crises als pandemieën en ecologische dreiging. Zo ontstaat een gelaagd beeld van het zwarte bestaan, toen en nu. -|- In 2025 viert Amsterdam zijn 750e verjaardag. Vier eeuwen eerder, in 1624, vestigden Nederlandse kolonisten zich op het eiland Manahahtáanung – het land van de Lenape, nu bekend als Manhattan. Minor Music nodigt uit om stil te staan bij deze gedeelde geschiedenis van Amsterdam en New York, en de impact die die tot op vandaag heeft.
De regie is van Sarah Benson. In november 2024 vond in het Harvey Theater van BAM (New York) een besloten preview plaats, als afronding van een reeks ontwikkelworkshops. De wereldpremière volgt in oktober 2025 in Amsterdam.
Zondag 5 oktober
Nagesprek
Op zondag vindt er een nagesprek plaats met Saidiya Hartman, Sarah Benson, Okwui Okpokwasili, André Holland e.a., onder leiding van Rita Ouédraogo en Tina Campt. Dit nagesprek vindt plaats in The Bookshop en is gratis toegankelijk.
Cast & Crew
Skip content: Cast & CrewCredits
Performers
Hoofdrolspeler André Holland
Hoofdrolspeler Okwui Okpokwasili
Movement artist Bria Bacon
Movement artist Audrey Hailes
Movement artist AJ Wilmore
Creatief team
Schrijver Saidiya Hartman
Regisseur Sarah Benson
Scenograaf Mimi Lien
Kostuumontwerp Camilla Dely en Celeste Jennings
Lichtontwerp Stacey Derosier en Jane Cox
Live camera-ontwerp Josh Higgason
Geluidontwerp Stan Mathabane
Bewegingen in Dead River, ontwikkeld door Okwui Okpokwasili in samenwerking met performers Bria Bacon, Audrey Hailes en AJ Wilmore
Samenwerkende kunstenaars
Film- en videokunstenaar Arthur Jafa
Installatiekunstenaar Precious Okoyomon
Geluidkunstenaar Dead River Peter Born
Archiefbegeleider Cameron Rowland
Productie
Creatief producent RR Sigel
Productiestagemanager Kasson Marroquin
Associate director Dante Green
Productiemanager Maciej Lewandowski
Camerabedieners Attilio Rigotti en Emi Grady-Willis
Casting director Taylor Williams
-|-
Assistent decorontwerp:Jason Lajka
Assistent lichtontwerp Tess James
Assistent geluidsontwerp Dante Green
Precious Okoyomon Tree Sculpture vervaardigd door Espace Aygo, Rae Blooms, Flower Studio
Kostuumontwerp William Andrew Young, Athene Wright, Jasmine Lewis
Hoeden Samuel Broome Uniformaccessoires
Adviseur Productiemanager - Brian Freeland
Uitvoerend producent Tina Campt
Uitvoerend producent Beatrix Ruf
Nederlands scriptvertaler Pelumi Adejumo
Redacteur Tessa van Dooren
Cultureel adviseur Rita Ouedraogo
Korte film met Okwui Okpokwasili
Geregisseerd door Arthur Jafa
AC Sammy Leonard
Key Grip Alphonse Silvestri
Gaffer Che Roacher
Studioassistent Atheel Elmalik
Kleurcorrectie Kyungchan Min, Color Collective
Verhuur van apparatuur Brooklyn Lighting & Grip, Hand Held Films, Lightbulb Rentals
Foto’s
Maria Baranova
Special Thanks
Special Thanks
Bernard Schwartz, Andre Holland, Lynn Nottage, Claudia Rankine, Precious Okoyomon, Okwui Okpokwasili, Gavin Brown and Sant’Andrea de Scaphis, Ostia Antica, Brooklyn Academy of Music (BAM), The Princeton Collaboratorium for Radical Aesthetics, Park Avenue Armory, THE OFFICE, Lesley Phlek, Kearra Gopee, Ainsley Kaas, Sterling Hedges, Erin Markey, Wesley Harris, Melinda Nugent, Irondale, Mercury Store, Color Collective, Brooklyn Lighting & Grip, Hand Held Films, Lightbulb Rentals
Movement I Montage - Quoted Film Credits
Clips appearing in the Movement I: The End of White Supremacy montage are sourced from the following films:
Within Our Gates, dir. Oscar Micheaux (1920)
The Passion of Joan of Arc, dir. Carl Theodor Dreyer (1928)
Native Son, dir. Pierre Chenal (1951)
The World, the Flesh, and the Devil, dir. Ranald MacDougall (1959)
La Jetee, dir. Chris Marker (1962)
Night of the Living Dead, dir. George A. Romero (1968)
I am Legend, dir. Francis Lawrence (2007)
These film citations - presented without sound and projected behind the stage performer - appear in compliance with the quotation exception of Article 15a Dutch Copyright Act. The montage clips (total duration: 5m39s) comprise approximately 20% of Movement I and 4.5% of the entire work (Minor Music at the End of the World). The inclusion of these quotations is based on works lawfully made public and presented in limited excerpts proportional to the original works for the purpose of scholarly treatise and social polemic.