Een genadeloze god
Een genadeloze god vertelt het waargebeurde verhaal van Hallâc, een soefistische mysticus en dichter uit de 9e eeuw van wie het vel werd gestroopt omdat hij zei dat in ieder mens een stukje god schuilt.
Tekst Miska Aksular
‘Een genadeloze god is gewaagd en zeker moedig. De pop is trouwens prachtig gemaakt door Joris van Veldhoven; het is alsof Hallâc voor anderhalf uur even tot leven komt om ons nog even wakker te schudden.’– de Volkskrant ****
Amsterdam heeft mij gastvrij ontvangen
Regisseur Celil Toksöz voelde de noodzaak om Een genadeloze god te maken, een aangrijpende voorstelling over de vrijheid van meningsuiting en religieuze intolerantie en machtsmisbruik. Toksöz is geboren en getogen in Diyarbakir, een stad in het zuidoosten van Turkije waar voornamelijk Koerden wonen. Door in het openbaar zijn mening te uiten over onderdrukking van zijn volk en de roep om rechtvaardigheid werd hij jarenlang gevangengezet en gemarteld.
Van linkse activist naar theatermaker
In zijn cel vroeg hij zich af: ‘Waarom doen mensen mij dit aan?’. ‘Maar ik was niet alleen, kijk naar Socrates, naar Theo van Gogh, naar Martin Luther King en Malalai Meyvand, en kijk naar Hallâc de dichter van wie in de negende eeuw het vel werd gestroopt omdat hij zei dat in ieder mens een stuk je god schuilt. Met het verhaal van Hallâc wilde ik mijn persoonlijke situatie universeel maken. Een genadeloze god is een tijdloos verhaal over machtsmisbruik en vrijheid van meningsuiting. Machthebbers tolereren het niet als je een andere mening hebt. Vroeger niet, en nu nog steeds niet. Ze gebruiken hun macht om je het zwijgen op te leggen, om je te vernietigen. Maar ze kunnen je fysiek kapot maken, het verhaal wordt doorverteld. Mijn verhaal is maar een zandkorrel, maar vele korrels maken samen een woestijn. Dat zie je ook terug in de voorstelling.’
‘Geweldige acteurs – met name Denzel Goudmijn als griezelig overtuigende hoofdondervrager.’ — NRC ***
Toksöz kwam in 1986 als politiek vluchteling naar Amsterdam. Hij werd er gastvrij ontvangen. Met Saban Ol en Gert de Boer richtte hij in 2000 het Turks/Nederlandse theatergezelschap RAST op. Theater RAST vertelt verhalen. Verhalen die verteld moeten worden omdat ze gaan over wat ons nu raakt, over de tragiek van, en het optimisme over de diverse samenleving, hier en over de grens. Toksöz: ‘Amsterdam is van oudsher een smeltkroes van culturen. Er was plek voor iedereen, en iedereen voelde zich er thuis. Ik hou van deze stad en wil mijn verhalen delen met de stad. Ik ben hier geworteld, hier wil ik leven, en hier wil ik begraven worden.’
Meer Lieve Stad, Festival
een flirt met gevaar, een ode aan een ongeremde nieuwsgierigheid
over het loslaten van zekerheden en het omarmen van risico’s
over de explosieve krachten die het leven in zich draagt