15 maart

Een genadeloze god

Een genadeloze god vertelt het waargebeurde verhaal van Hallâc, een soefistische mysticus en dichter uit de 9e eeuw van wie het vel werd gestroopt omdat hij zei dat in ieder mens een stukje god schuilt.

Tekst Miska Aksular

‘Een genadeloze god is gewaagd en zeker moedig. De pop is trouwens prachtig gemaakt door Joris van Veldhoven; het is alsof Hallâc voor anderhalf uur even tot leven komt om ons nog even wakker te schudden.’– de Volkskrant ****

Amsterdam heeft mij gastvrij ontvangen
Regisseur Celil Toksöz voelde de noodzaak om Een genadeloze god te maken, een aangrijpende voorstelling over de vrijheid van meningsuiting en religieuze intolerantie en machtsmisbruik. Toksöz is geboren en getogen in Diyarbakir, een stad in het zuidoosten van Turkije waar voornamelijk Koerden wonen. Door in het openbaar zijn mening te uiten over onderdrukking van zijn volk en de roep om rechtvaardigheid werd hij jarenlang gevangengezet en gemarteld.

Een genadeloze god

Van linkse activist naar theatermaker
In zijn cel vroeg hij zich af: ‘Waarom doen mensen mij dit aan?’. ‘Maar ik was niet alleen, kijk naar Socrates, naar Theo van Gogh, naar Martin Luther King en Malalai Meyvand, en kijk naar Hallâc de dichter van wie in de negende eeuw het vel werd gestroopt omdat hij zei dat in ieder mens een stuk­ je god schuilt. Met het verhaal van Hallâc wilde ik mijn persoonlijke situatie universeel maken. Een genadeloze god is een tijdloos verhaal over machtsmisbruik en vrijheid van meningsuiting. Machthebbers tolereren het niet als je een andere mening hebt. Vroeger niet, en nu nog steeds niet. Ze gebruiken hun macht om je het zwijgen op te leggen, om je te vernietigen. Maar ze kunnen je fysiek kapot maken, het verhaal wordt doorverteld. Mijn verhaal is maar een zandkorrel, maar vele korrels maken samen een woestijn. Dat zie je ook terug in de voorstelling.’

‘Geweldige acteurs – met name Denzel Goudmijn als griezelig overtuigende hoofdondervrager.’ — NRC ***

Toksöz kwam in 1986 als politiek vluchteling naar Amsterdam. Hij werd er gastvrij ontvangen. Met Saban Ol en Gert de Boer richtte hij in 2000 het Turks/Nederlandse theatergezelschap RAST op. Theater RAST vertelt verhalen. Verhalen die verteld moeten worden omdat ze gaan over wat ons nu raakt, over de tragiek van, en het optimisme over de diverse samenleving, hier en over de grens. Toksöz: ‘Amsterdam is van oudsher een smeltkroes van culturen. Er was plek voor iedereen, en ieder­een voelde zich er thuis. Ik hou van deze stad en wil mijn verhalen delen met de stad. Ik ben hier geworteld, hier wil ik leven, en hier wil ik begraven worden.’

Meer Lieve Stad, Festival

Language NP Language no problem Lieve Stad, - I am Michael Varekamp / Smita James Theater Lieve Stad, - I am
Sluiten Lieve Stad, - I am Michael Varekamp / Smita James
We kunnen stellen dat ons collectief-samenzijn de kern van Amsterdam bepaald. Tijdens I Am! gaan we op basis van de Ubuntu Filosofie; I am, because you are. op zoek naar de verhalen die ons verbinden.
Language NP Language no problem Nomad Eastman / Sidi Larbi Cherkaoui Dans Nomad
Sluiten Nomad Eastman / Sidi Larbi Cherkaoui
Nomad is Sidi Larbi Cherkaoui’s vierde stuk op Midden-Oosters geïnspireerde muziek van Felix Buxton van Basement Jaxx
Language NP Language no problem Doula's van de Stad + WijOok jr. Female Economy / ITA-junior Theater Doula's van de Stad + WijOok jr.
Sluiten Doula's van de Stad + WijOok jr. Female Economy / ITA-junior
Doula’s van de Stad van Adelheid Roosen/Female Economy zou spelen in ITA. Het project werd uiteindelijk een documentaire. In de voorbereidingsperiode van Doula’s van de Stad ontstond het idee om de ITA jr. productie van dat jaar thematisch aan Doula’s van de stad te verbinden
Language NP Language no problem Hier zijn we koningen Het Zuidelijk Toneel / The Black Archives / De Correspondent / Lisette Ma Neza / Ira Kip Theater Hier zijn we koningen
Sluiten Hier zijn we koningen Het Zuidelijk Toneel / The Black Archives / De Correspondent / Lisette Ma Neza / Ira Kip
Lisette Ma Neza heeft heel lang niet willen nadenken over haar eigen verhaal. Geïnspireerd door de reeks ‘Verzwegen Geschiedenis’ die Karin Amatmoekrim voor De Correspondent schreef, waagt ze zich alsnog aan het ontrafelen van wat diep weggestopt was in een rugtas.
Language NP Language no problem Artist Talk: Lucas De Man ITA Academy Perspectief Artist Talk: Lucas De Man
Sluiten Artist Talk: Lucas De Man ITA Academy
In deze editie van ons nieuwe programma Artist Talks gaat onze moderator Carolien Borgers samen met het publiek, in gesprek met gerenommeerd theatermaker Lucas de Man.
Language NP Language no problem In Search of Democracy 3.0 Stichting Nieuwe Helden / ARSENAAL / Het Zuidelijk Toneel / Lucas De Man Theater In Search of Democracy 3.0
Sluiten In Search of Democracy 3.0 Stichting Nieuwe Helden / ARSENAAL / Het Zuidelijk Toneel / Lucas De Man
In maart is het zover: Nederland mag naar de stembus voor de Gemeenteraadsverkiezingen. Maar hoe staat het eigenlijk met onze democratie? Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in de democratie wereldwijd afneemt, ook onze Nederlandse democratie staat onder druk.
Language NP Language no problem X Y WE Marleen Hendrickx Theater X Y WE
Sluiten X Y WE Marleen Hendrickx
X Y WE is een indringende voorstelling die effectief en waarachtig een inkijk biedt in het leven van intersekse mensen. Op de vloer staan zes personen, van alle leeftijden, die elk en samen hun verhaal vertellen, sommigen voor het eerst in hun leven.
Language NP Language no problem Promise me Kabinet K / hetpaleis Dans Promise me
Sluiten Promise me Kabinet K / hetpaleis
een lofzang op de ongetemden, de roekelozen, de dapperen
een flirt met gevaar, een ode aan een ongeremde nieuwsgierigheid
over het loslaten van zekerheden en het omarmen van risico’s
over de explosieve krachten die het leven in zich draagt
Language NP Language no problem Tree of Being Amsterdams Andalusisch Orkest Muziek Tree of Being
Sluiten Tree of Being Amsterdams Andalusisch Orkest
Het concert The Tree of Being is een ode aan de Middeleeuwse theoloog en filosoof Ibn Arabi, die geloofde in de oerkracht van bomen en ze beschouwde als de perfecte schepping van het universum. Acht solisten van het orkest vertalen Arabi’s poëzie naar muziek.