Bruegel

Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S.
Sluiten

Bruegel

Toneelhuis / Lisaboa Houbrechts / P.U.L.S.

Voorstellingen

Helaas, op dit moment zijn er geen voorstellingen beschikbaar.

Toneelhuis Antwerpen geeft jong talent een groter podium met het project P.U.L.S.. Samen met Frascati en de Brakke Grond presenteren wij een selectie van deze jonge theatermakers, waaronder Lisaboa Houbrechts wiens regies gekenmerkt worden door durf en spelplezier. Aan de hand van het werk van Pieter Bruegel de Oude neemt Houbrechts ons mee naar de Gouden Eeuw, een tijdperk dat als een vloedgolf oprijst en een val naar voren doet.

aanvang 19: 30 uur
duur 120 minuten
loctie Grote Zaal
genre Theater
NL première

Onconventioneel portret van Pieter Bruegel de Oude en de Gouden Eeuw

Dulle Griet neemt je mee op een reis door de tijd. Zo ontwikkelt zich een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij haar creëerde.

Na het gedurfde 1095 (2017) en de controversiële Hamlet (2018) nemen Lisaboa Houbrechts met het nieuwe Bruegel opnieuw een duik in de geschiedenis. 1095 bracht ons naar de duistere wereld van de kruistochten. De ruwe bewerking van Hamlet leverde een verrassend familieportret op, nu eens intimistisch dan weer uitzinnig. Telkens daagt Lisaboa haar performers uit tot veelvormige speelstijlen die onderling mogen schuren en botsen.

Met Bruegel schrijft Lisaboa Houbrechts een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij Dulle Griet creëerde. De figuur die de toeschouwer zal meenemen op een reis door de tijd is Dulle Griet: de vrouw die als ‘manwijf ’ wordt beschimpt omdat ze objecten rooft voor de hel. Maar wat als zij die objecten niet rooft, maar ze juist probeert te redden? Lisaboa Houbrechts maakt een vertelling aan de hand van die verloren gegane objecten.

Lisaboa Houbrechts: “Verhalen uit de geschiedenis zitten achter gesloten deuren. Ze zijn gemanipuleerd, gewist, vergeten of tot een heldere gebeurtenis gereduceerd. Met Bruegel bouw ik daarom een groot web rond enkele denkbeeldige objecten. Die werden overgeleverd uit de Lage Landen, een gebied dat in die periode werd opgeschrikt door religieus conflict, hongersnood, en het traag uitbreken van de Kleine IJstijd. Zo probeer ik een specifieke blik te werpen op het ontstaan van Dulle Griet, het werk van Bruegel, de relatie tussen het persoonlijke, het politieke en de Gouden Eeuw — een tijdperk dat als een vloedgolf omhoog rijst en een dramatische val naar voren doet.”

Lisaboa Houbrechts is nog maar enkele jaren afgestudeerd aan de School of Arts van Gent, maar viel al op met gedurfde regies. Een maker om in het oog te houden! The Goldberg Chronicles werd in de pers ‘een immense clash van energieën’ genoemd: ‘de taal is kleur, het spel is beeld, de muziek is verf.’ Over 1905, een voorstelling over de
kruistochten, schreef tijdschrift Knack: ‘Durf en spelplezier spatten ervan af’. Telkens daagt Lisaboa haar performers uit tot veelvormige speelstijlen die onderling mogen schuren en botsen.

In de pers

'In Bruegel trekt Lisaboa Houbrechts alle registers open: dit is visueel verbluffend theater waarin een weelde van ideeën wordt opengespreid.' - De Morgen ****

'Ik voel al hele leven strijd met mijn lichaam.' - interview met Lisaboa Houbrechts in De Morgen

'Zoektocht van een manwijf. '- Lisaboa Houbrechts over de voorstelling in Gazet van Antwerpen


Credits

tekst en regie Lisaboa Houbrechts
met Rand Abou Fakher, Louise Bergez, Romy Louise Lauwers, Lobke Leirens, Andrew Van Ostade, Anne-Laure Vandeputte
regieassistentie, dramaturgie Pauwel Hertmans

muziek Mostafa Taleb (kamancheh, compositie) en Harmonia Sacra: Jérôme Bertier (orgel, klavecimbel, arrangement), Florent Baffi (zang), Capucine Meens (zang), Stéphanie Révillion (zang)
scenografie Oscar van der Put
kostuum Kasia Mielczarek
productieleiding Celine van der Poel
technische productieleiding, licht Diederik Suykens
geluid Paul Van Caudenberg
productie Toneelhuis, Kuiperskaai
ontwikkeld in Co-Labo
coproductie Le Phénix Valenciennes, Needcompany, La Villette Parijs
met dank aan KMSKA, LLS Paleis
met de steun van Tax Shelter maatregel v/d Belgische Federale Overheid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius, culturele samenwerking Vlaamse Gemeenschap en regio Hauts-de-France

P.U.L.S. - Toneelhuis Antwerpen

Bruegel maakt deel uit van P.U.L.S.: Project for Upcoming artists for the Large Stage, het talentenpodium van Toneelhuis Antwerpen. Met P.U.L.S. geeft Toneelhuis Antwerpen sinds 2017 een podium aan getalenteerde makers die klaar zijn voor de grote zaal. In vier jaar tijd krijgen vier jonge regisseurs de kans de grote zaal in verschillende etappes bevragen, onderzoeken en bespelen: Hannah De Meyer, Lisaboa Houbrechts, Timeau De Keyser en Bosse Provoost.

Allen lieten zich de voorbije jaren opmerken met bijzonder theaterwerk. Allen spraken ook het verlangen uit te willen creëren en regisseren voor de grote zaal. In de komende jaren zullen zij een aantal kleinschalige projecten creëren en minstens één voorstelling maken voor de Bourlascène. Tussendoor lopen zij stage bij vijf internationaal gerenommeerde theatermakers: Jan Fabre, Jan Lauwers, Alain Platel, Ivo van Hove en Guy Cassiers, initiatiefnemer van P.U.LS..

In de eerste week van april is hun werk ook in Amsterdam te zien, bij ITA en ook in de Brakke Grond en Frascati.
4 apr Brakke Grond Matisklo Bosse Provoost > meer info & tickets
6 apr Internationaal Theater Amsterdam Bruegel Lisaboa Houbrechts
7 apr Internationaal Theater Amsterdam Het Huwelijk Tibaldus
7 & 8 apr Frascati hi, baubo Hannah De Meijer > meer info & tickets

Bekijk ook

Language NP Language no problem Het huwelijkTheater Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S. Het huwelijk
Sluiten Het huwelijk Tibaldus / Toneelhuis / Timeau De Keyser / P.U.L.S.
Toneelhuis Antwerpen geeft jong talent een groter podium met het project P.U.L.S.. Samen met Frascati en de Brakke Grond presenteren wij een selectie van deze jonge theatermakers, waaronder het collectief Tibaldus.
Language NP Language no problem Histoire(s) du Théâtre IITheater NTGent / Faustin Linyekula Histoire(s) du Théâtre II
Sluiten Histoire(s) du Théâtre II NTGent / Faustin Linyekula
Faustin Linyekula; in 2019 was hij associate artist van het Holland festival, voor NTGent maakte hij in datzelfde jaar een voorstelling over over een sleutelmoment in de geschiedenis van de Congolese dans.
Language NP Language no problem YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex)Theater NTGent / Luk Perceval YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex)
Sluiten YELLOW (The Sorrows of Belgium II: Rex) NTGent / Luk Perceval
De Vlaming Luk Perceval maakt drie delen theater over de donkere episodes uit de Belgische geschiedenis. Yellow gaat over het fascisme in de jaren ‘30 en de collaboratie tijdens WO II, in de voetsporen van de beruchte Léon Degrelle.
Language NP Language no problem Anatomie van pijnTheater NTGent / Lies Pauwels Anatomie van pijn
Sluiten Anatomie van pijn NTGent / Lies Pauwels
De nieuwe voorstelling van Lies Pauwels (bekend van Het Hamiltoncomplex) gaat over leven met pijn en over pijn in het leven.