Cliënt E. Busken
Cliënt E. Busken
Voorstellingen
‘Van zeldzame klasse en emotionaliteit. Aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’ – Theaterkrant (Keuze van de criticus)
Tegen zijn wil verblijft E. Busken op de gesloten afdeling van een instelling voor hoogbejaarden. Hij voelt zich er als een kleuter behandeld en weigert te spreken. Hij geeft zich over aan een stroom van herinneringen en observaties van zijn medebewoners en het verplegend personeel. Raaskalt hij of is hij – zoals hij zelf beweert – nog bij zijn volle verstand? Haalt hij werkelijke herinneringen op of fantaseert hij zich een rijk gevuld leven bij elkaar?
Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels, do 3, 10 & 17 oktober
In Gesprek vr 4 & 11 oktober
Gijs Scholten van Aschat over Cliënt E. Busken
‘Toen ik dit boek las, zag ik er meteen een voorstelling in. De hoofdpersoon E. Busken kan niets meer, alles is hem ontnomen, hij heeft alleen nog zijn gedachten, die hij met ons deelt. Hij bevindt zich in de laatste fase van zijn leven, waar werkelijkheid, droom en herinnering niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. In dit bouwwerk van taal raken wij verzeild. Omdat Jeroen Brouwers, om met E. Busken te spreken ‘een welhaast religieus taalbesef heeft met een woordenvariëteit als een bloementuin’, verlangde ik bij het bewerken van het boek naar muziek. Om even aan de taal te ontsnappen. Maar ook om door de muziek uit de jeugd van de hoofdpersoon, dichter bij hem te komen. In deze voorstelling hoop ik mijn twee grote liefdes in mijn vak te combineren. Taal en Muziek. Voor het hoofd en het hart.’
Regisseur Maria Kraakman over Cliënt E. Busken
‘Het is een lot dat velen van ons wacht: we worden oud, we takelen af, we raken afgezonderd en zijn overgeleverd aan de zorg van vreemden, en we wachten op het einde… Godzijdank hebben we Jeroen Brouwers! Hij creëert een feestelijk en vlijmscherp taalmonument dat zelfs de dood op afstand houdt, ons troost en doet lachen, en laat zien dat we werkelijk vrij zijn in onze gedachten. Ik ben bijzonder gelukkig dat wij dit geestesuniversum van Cliënt E. Busken gestalte mogen geven.’
CAST
REVIEWS
De Standaard
‘Gijs Scholten van Aschat is een heerlijke verteller, aan wiens lippen je anderhalf uur lang hangt.’
Scènes
‘Tekst, muziek en spel krijgen alle aandacht. Het resultaat is wonderschoon.’
Elsevier
‘Gijs Scholten van Aschat is de ideale vertolker. Met verbazingwekkend gemakt brengt hij de boze, geestige, soms licht ontspoorde taal tot leven, en daarmee de tragische figuur Busken, die zich tot vlak voor het eind manmoedig blijft verzetten tot zijn lot.’
Theaterkrant (Keuze van de criticus)
‘Van zeldzame klasse en emotionaliteit. Aangrijpend, ontroerend, beklemmend en ook vol humor.’
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Cliënt E. Busken verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
DIGITALE PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
BEHIND THE SCENES
Maria Kraakman (1975) maakt sinds 2015 deel uit van het vaste ITA Ensemble.
In seizoen 24/25 speelt zij in de reprises van Prima Facie (winnaar Theo d’Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een dragende rol), Penthesilea en De dokter.
Ook gaat in seizoen 24/25 haar regie van Cliënt E. Busken in reprise.
Credits
regie Maria Kraakman
bewerking Gijs Scholten van Aschat
naar het boek van Jeroen Brouwers
scenografie en licht Bart van Merode
kostuums Rebekka Wörmann
muziek Jip Sebastiaan van den Dool
-|-
particulier producenten Joost en Marcelle Kuiper, Paula en Willem van der Schoot