ITA–Ensemble

de dokter

de dokter
13 mei '22 t/m 22 mei '22
ITA-ensemble / Robert Icke
1e rang € 38,50 / 2e rang € 36 / 3e rang € 25,50

'Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt' – Volkskrant ★★★★★

'Boeiend denkstuk over genderongelijkheid, racisme en klassenverschil' – NRC ★★★★

'Adembenemende rol van Janni Goslinga' – Volkskrant ★★★★★

Robert Icke wordt beschouwd als hét grote talent van het Britse toneel en is de komende jaren een van onze vaste huisregisseurs. Hij heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Dat was eerder te zien in de voorstellingen Oedipus en Kinderen van Nora die hij speciaal voor ITA schreef en regisseerde. Ook nu weer maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.

Zaal Rabozaal
Duur 2 uur en 45 minuten, inclusief één pauze
Taal Nederlands, op donderdag met Engelse boventiteling
In de voorstelling wordt gebruikgemaakt van een stroboscoop.

Robert Icke over De dokter
‘Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint Professor Bernhardi. Voor Schnitzler waren de conflicten eenvoudig te benoemen: geneeskunde tegenover religie, en katholiek tegenover joods. Maar nu, in de stad van vandaag, in het online tijdperk, in een steeds meer gepolariseerde wereld, is de vraag over identiteit meer dan ooit aanwezig, veelzijdig en eindeloos gecompliceerd. De dokter is een stuk over identiteit, over groepen en individuen, over de labels die we wel en niet kiezen, en het stelt de vraag naar hoe we ooit de meest simpele van alle vragen moeten beantwoorden: wie zijn we?’
-|-
De joodse dokter Bernhardi is bij Icke een vrouw geworden, Ruth Wolff. Door het incident komt zij van buitenaf zo zwaar onder vuur te liggen dat het voortbestaan van haar ziekenhuis in het gedrang komt. Tegelijk maakt een collega van de zaak misbruik om een interne benoemingsprocedure naar zijn hand te zetten.

Raciale vooroordelen en hidden agendas: het maakt De dokter tot een thriller waarin botsende opvattingen over de manier waarop we onszelf en de wereld waarin wij vandaag leven zien een explosieve cocktail vormen.

De dokter © Dim Balsem
De dokter © Dim Balsem

De pers over De dokter

‘Boeiend denkstuk over genderongelijkheid, racisme en klassenverschil’ – NRC ★★★★

‘Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt’ – Volkskrant ★★★★★

'Een overweldigend en interessant stuk dat uitnodigt tot een lange nazit.' – Telegraaf ★★★★

'IJzersterke cast, tekst en enscenering' – Scènes ★★★★★

‘Bruisend, met een duizelingwekkende vaart uitgevoerd’ – Groene Amsterdammer

‘Indrukwekkende productie’ – Trouw ★★★★

‘Uitstekend geacteerd’ – Noord-Hollands Dagblad

‘Magistraal identiteitsdebat’ – Scènes ★★★★★

‘Toegankelijk, vlot en vaak zeer geestig’ – Volkskrant ★★★★★

-|-‘In de eerste anderhalf van deze bijna drie uur durende voorstelling is iedereen alsmaar zó opgewonden en vijandig en zó ontzettend snedig, dat een onderhuids gevoel van paniek ontstaat. Vast exact de bedoeling van Britse regisseur Robert Icke, die met deze indrukwekkende productie alweer voor de derde keer te zien is ITA.’ – Trouw ★★★★

‘Sterke ensemblescènes’ – Parool

‘Indrukwekkende voorstelling’ – Theaterkrant

'Geweldig spelende cast' – Telegraaf ★★★★

‘Als geen ander kan Janni Goslinga doseren. Als haar personage breekt, duurt dat niet lang: ze herpakt zichzelf, maar laat in haar gekwetste mimiek de pijn en het verdriet doorwerken. In alle hardheid vindt Goslinga zo altijd een vorm van menselijkheid.’ – NRC ★★★★

‘Adembenemende rol van Janni Goslinga’ – Volkskrant ★★★★★

‘Magnifieke Janni Goslinga’ – Scènes ★★★★★

programmabrochure

Lees meer over de tekst, regie en scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.

NAAR DE BROCHURE
Marieke Heebink Steven Van Watermeulen Robert Icke © Jan Versweyveld
Robert Icke
Regisseur
Robert Icke

Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Nu – pas 34 jaar oud – wordt hij beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Van 2013 tot 2019 was hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam.

Sinds 2019 heeft Robert Icke zich verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam als Ibsen Artist in Residence. Deze nieuwe vorm van ondersteuning is in het leven geroepen door de Philip Loubser Foundation.

In seizoen 21|22 regisseert hij De dokter en Judas bij ITA en gaan zijn regies Kinderen van Nora en Oedipus in reprise.

Bekijk Profiel
Steven Van Watermeulen Robert Icke Hildegard Bechtler © Jan Versweyveld
Hildegard Bechtler
Scenograaf
Hildegard Bechtler

Hildegard Bechtler is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.

Bekijk Profiel

ITA Academy – met uw klas naar deze voorstelling

Onze afdeling ITA Academy maakt elk seizoen een selectie van voorstellingen die bijzonder geschikt zijn voor jongeren. Deze voorstelling is opgenomen in ons educatieaanbod.

Wilt u met uw groep bij ons een voorstelling bezoeken, neem dan alstublieft contact op met onze afdeling educatie. Zij kunnen u informeren over het gehele aanbod en bijbehorend educatief materiaal. In samenspraak stemmen we uw wensen en onze mogelijkheden zo goed mogelijk af.

ITA Academy | Anne Lotte Heijink | annelotte.heijink@ita.nl

Meer informatie

Credits

tekst en regie Robert Icke
zeer vrij bewerkt naar Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler
vertaling Aus Greidanus jr.
scenografie en kostuumontwerp Hildegard Bechtler
lichtontwerp Natasha Chivers
geluidsontwerp en compositie Tom Gibbons
original producer Almeida Theater

met Joy Delima, Janni Goslinga, Aus Greidanus jr., Maria Kraakman, Ilke Paddenburg, Bart Slegers, Nadia Amin, Sam Ghilane, Nina de Jong (muzikant), Dewi Reijs, Iris Amber Stenger, Farida van den Stoom

assistent regie Daniël ’t Hoen, Joshua Higgott, Chloé Harris (stage)
assistent scenografie Ramón Huijbrechts, Leanne Vandenbussche (repetities)
assistent kostuumontwerp Leanne Vandenbussche
assistent muziek Johnny Edwards
assistent dramaturgie Maria Luttikhuis
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Ulrike Bürger-Bruijs
castingadvies Hans Kemna
productieleiding Edith den Hamer
techniek Stijn van der Leeuw (1e inspiciënt), Fons Baltus, Sander van Elteren, Danne Hekman, Hero Kaspers, Berend van Leer (stage), Boy van Maasakker, Wouter Pieters, Stephan Pot, Michel Smouter, Erwin Sterk, Ruud de Vos
kap & grime David Verswijveren
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh
kleedwerk Claudia Pellegrini
fotografie Dim Balsem
grafisch ontwerp Sara Fortuin, Studio ITA
publiciteit Joris van den Ring-Bax

Met Coronatoegangsbewijs

Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.

LEES MEER

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 25 mei '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouwITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA–Ensemble
09 sep '21 t/m 21 mei '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem Stamboom Monologen
on Tour
ITA–EnsembleTheater Stamboom Monologen
Sluiten Stamboom Monologen ITA–Ensemble
Joy Delima speelt een monoloog over haar politieke bewustwording op het gebied van racisme en uitsluiting. In een serie snel gesneden, korte, komische en persoonlijke monologen vertelt ze over haar zoektocht naar haar roots en over haar ervaringen als jonge zwarte vrouw in Nederland.
Language NP Language no problem age of rageITA–EnsembleTheater age of rage
Sluiten age of rage ITA-ensemble / Ivo van Hove
22 dec '21 t/m 23 dec '21
In Age of Rage vertelt Ivo van Hove een oerverhaal van hoe wraak opeenvolgende generaties achtervolgt en ten gronde richt. Deze voorstelling sluit aan bij eerdere grootschalige maatschappelijke producties als Romeinse tragedies en Kings of war.
Language NP Language no problem de uren
ITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA–Ensemble
20 okt '21 t/m 20 feb '22
De uren speelt zich af op telkens één dag in het leven van drie vrouwen, op drie verschillende momenten in de 20ste eeuw: een uitgever van boeken, een huisvrouw en de schrijfster Virginia Woolf. Alle drie worstelen ze met de vraag hoe je jezelf kunt zijn in een wereld die knelt als een keurslijf.
Language NP Language no problem ibsen huisITA–EnsembleTheater ibsen huis
Sluiten ibsen huis ITA–Ensemble
Simon Stone schrijft en regisseert op basis van het werk van Ibsen een groots familie-epos over het moeizame maar onvermijdelijke samenleven van verschillende generaties onder één dak. Maarten Heijmans ontving de Arlecchino 2017 voor zijn rol van Sebastiaan.
Language NP Language no problem medeaITA–EnsembleTheater medea
Sluiten medea ITA-ensemble / Simon Stone
21 dec '21 t/m 23 dec '21
De Australische regisseur Simon Stone vermengt Medea van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.
Language NP Language no problem judasITA–EnsembleTheater judas
Sluiten judas Robert Icke / ITA-ensemble
07 apr '22 t/m 23 apr '22
Wie Judas hoort, denkt aan verraad. Dat is de officiële versie. Maar er is ook een Evangelie van Judas waarin Jezus vraagt om hem te verraden, waarin Judas dus doet wat hij doet omdat Jezus zelf hem daar om vraagt.