De dokter
De dokter
Voorstellingen
‘Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt.’ – de Volkskrant ★★★★★
Robert Icke wordt beschouwd als hét grote talent van het Britse toneel. Hij heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Als huisregisseur bij ITA schreef en regisseerde hij ook Oedipus (naar Sophocles), Kinderen van Nora (een vervolg op Een poppenhuis van Ibsen) en het op bijbelse stof gebaseerde Judas.
Duur 165 minuten, incl. pauze
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels, do 9 & 16 januari
In Gesprek vr 10 & 17 januari
De voorstelling bevat stroboscopische effecten.
De dokter
Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint ook Professor Bernhardi uit 1912 van de Oostenrijkse toneelschrijver en huisarts Arthur Schnitzler, waar De dokter los op is gebaseerd. De joodse dokter Bernhardi is in Robert Ickes bewerking een vrouw geworden: de joods-seculiere Ruth Wolff. Daarnaast heeft Icke de complexiteit aan externe meningen en relaties als verhaalmotor toegevoegd. Raciale vooroordelen en verborgen agenda’s maken De dokter tot een thriller waarin botsende opvattingen over onszelf en de wereld een explosieve cocktail vormen.
-|-
De dokter werd voor het Nederlands Theaterfestival 2022 geselecteerd als een van de beste twaalf voorstellingen van het voorgaande seizoen. De actrices Janni Goslinga en Ilke Paddenburg werden genomineerd voor respectievelijk de Theo d’or en Colombina.
Janni Goslinga ontving in 2022 ook de Mary Dresselhuys Prijs, ‘specifiek voor de zorgvuldige en sublieme wijze waarop zij in de voorstelling De dokter gestalte gaf aan het personage Ruth Wolff’, aldus de jury.
Uit het juryrapport van het NTF 2022
‘Met De dokter brengt regisseur Robert Icke bij ITA een zeer ambitieus ideeënstuk waarin een zinderende wervelwind aan actuele pijnpunten en complexe thema’s voorbijkomt. In strak versneden scènes behandelt deze voorstelling filosofische, maatschappelijke en ethische dilemma’s, zonder ergens voorbij te gaan aan de menselijke maat. De dokter is beklemmend actueel, overweldigend en onverwacht ontroerend. Het is een stuk dat je laat nadenken over je eigen, onvermijdelijk subjectieve perspectief waarmee je je tot het identiteitsdebat verhoudt.’
Robert Icke over De dokter
“Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint Professor Bernhardi. Voor Schnitzler waren de conflicten eenvoudig te benoemen: geneeskunde tegenover religie, en katholiek tegenover joods. Maar nu, in de stad van vandaag, in het online tijdperk, in een steeds meer gepolariseerde wereld, is de vraag over identiteit meer dan ooit aanwezig, veelzijdig en eindeloos gecompliceerd. De dokter is een stuk over identiteit, over groepen en individuen, over de labels die we wel en niet kiezen, en het stelt de vraag naar hoe we ooit de meest simpele van alle vragen moeten beantwoorden: wie zijn we?”
CAST
REVIEWS
de Volkskrant
‘Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt. (...) Toegankelijk, vlot en vaak zeer geestig. (...) Adembenemende rol van Janni Goslinga.’
NRC
‘Boeiend denkstuk over genderongelijkheid, racisme en klassenverschil. (...) Als geen ander kan Janni Goslinga doseren. Als haar personage breekt, duurt dat niet lang: ze herpakt zichzelf, maar laat in haar gekwetste mimiek de pijn en het verdriet doorwerken. In alle hardheid vindt Goslinga zo altijd een vorm van menselijkheid.’
Trouw
‘Indrukwekkende productie. (...) In de eerste anderhalf van deze bijna drie uur durende voorstelling is iedereen alsmaar zó opgewonden en vijandig en zó ontzettend snedig, dat een onderhuids gevoel van paniek ontstaat. Vast exact de bedoeling van Britse regisseur Robert Icke, die met deze indrukwekkende productie alweer voor de derde keer te zien is bij ITA.’
Scènes
‘IJzersterke cast, tekst en enscenering (...) Magistraal identiteitsdebat (...) Magnifieke Janni Goslinga.’
De Telegraaf
‘Een overweldigend en interessant stuk dat uitnodigt tot een lange nazit. (...) Geweldig spelende cast.’
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van De dokter verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
Hulplijn 113
In de voorstelling wordt onder meer over zelfdoding gesproken en worden zelfmoordmethoden beschreven.
Als u geraakt bent door een van de kwesties die in deze productie aan de orde komen, kunt u steeds gratis terecht bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. U kunt geheel anoniem bellen (0800-0113) of chatten. De hulplijn is 24/7 geopend.
BEHIND THE SCENES
Ga backstage bij het repetitieproces van De dokter en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.
Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Hij wordt beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Van 2013 tot 2019 was hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam. Van 2019 tot 2022 had Robert Icke zich verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam als Ibsen Artist in Residence. Deze nieuwe vorm van ondersteuning is in het leven geroepen door de Philip Loubser Foundation. Bij ITA heeft hij eerder Judas, Oedipus en Kinderen van Nora geregisseerd.
In seizoen 24/25 gaat zijn regie van De dokter (selectie Nederlands Theater Festival 2022) in reprise.
Hildegard Bechtler is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.
Credits
tekst en regie Robert Icke
zeer vrij bewerkt naar Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler
vertaling Aus Greidanus jr.
scenografie en kostuumontwerp Hildegard Bechtler
lichtontwerp Natasha Chivers
geluidsontwerp en compositie Tom Gibbons
original producer Almeida Theater
-|-