de dokter
de dokter
Voorstellingen
'Sprankelt, bruist en raakt diep' - de Volkskrant ★★★★★
Robert Icke wordt beschouwd als hét grote talent van het Britse toneel en is de komende jaren een van onze vaste huisregisseurs. Hij heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Dat was eerder te zien in de voorstellingen Oedipus en Kinderen van Nora die hij speciaal voor ITA schreef en regisseerde. Ook nu weer maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Duur 165 minuten, incl. pauze
Genre Theater
Taal Nederlands
De voorstelling bevat stroboscopische effecten
De Dokter
Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint ook Professor Bernhardi uit 1912 van de Oostenrijkse toneelschrijver en huisarts Arthur Schnitzler, waar De dokter los op is gebaseerd. De joodse dokter Bernhardi is in Robert Ickes bewerking een vrouw geworden, Ruth Wolff.
-|-
Door het incident komt zij van buitenaf zo zwaar onder vuur te liggen dat het voortbestaan van haar ziekenhuis in het gedrang komt. Tegelijk maakt een collega van de zaak misbruik om een interne benoemingsprocedure naar zijn hand te zetten.
Raciale vooroordelen en hidden agendas: het maakt De dokter tot een thriller waarin botsende opvattingen over de manier waarop we onszelf en de wereld waarin wij vandaag leven zien een explosieve cocktail vormen.
Robert Icke over De Dokter
‘Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint Professor Bernhardi. Voor Schnitzler waren de conflicten eenvoudig te benoemen: geneeskunde tegenover religie, en katholiek tegenover joods. Maar nu, in de stad van vandaag, in het online tijdperk, in een steeds meer gepolariseerde wereld, is de vraag over identiteit meer dan ooit aanwezig, veelzijdig en eindeloos gecompliceerd. De dokter is een stuk over identiteit, over groepen en individuen, over de labels die we wel en niet kiezen, en het stelt de vraag naar hoe we ooit de meest simpele van alle vragen moeten beantwoorden: wie zijn we?’
CAST
REVIEWS
de Volkskrant
‘Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt. (...) Toegankelijk, vlot en vaak zeer geestig. (...) Adembenemende rol van Janni Goslinga.'
NRC
‘Boeiend denkstuk over genderongelijkheid, racisme en klassenverschil. (...) Als geen ander kan Janni Goslinga doseren. Als haar personage breekt, duurt dat niet lang: ze herpakt zichzelf, maar laat in haar gekwetste mimiek de pijn en het verdriet doorwerken. In alle hardheid vindt Goslinga zo altijd een vorm van menselijkheid.’
Trouw
‘Indrukwekkende productie. (...) In de eerste anderhalf van deze bijna drie uur durende voorstelling is iedereen alsmaar zó opgewonden en vijandig en zó ontzettend snedig, dat een onderhuids gevoel van paniek ontstaat. Vast exact de bedoeling van Britse regisseur Robert Icke, die met deze indrukwekkende productie alweer voor de derde keer te zien is bij ITA.’
Scènes
'IJzersterke cast, tekst en enscenering (...) Magistraal identiteitsdebat (...) Magnifieke Janni Goslinga'
de Telegraaf
'Een overweldigend en interessant stuk dat uitnodigt tot een lange nazit. (...) Geweldig spelende cast'
PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
Hulplijn 113
In de voorstelling wordt onder meer over zelfdoding gesproken en worden zelfmoordmethoden beschreven.
Als u geraakt bent door een van de kwesties die in deze productie aan de orde komen, kunt u steeds gratis terecht bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. U kunt geheel anoniem bellen (0800-0113) of chatten. De hulplijn is 24/7 geopend.
BEHIND THE SCENES
Ga backstage bij het repetitieproces van De dokter en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.
Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Nu – pas 34 jaar oud – wordt hij beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Van 2013 tot 2019 was hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam.
Sinds 2019 heeft Robert Icke zich verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam als Ibsen Artist in Residence. Deze nieuwe vorm van ondersteuning is in het leven geroepen door de Philip Loubser Foundation.
In seizoen 22|23 gaan zijn regies van De dokter en Judas in reprise.
Hildegard Bechtler is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.
CREDITS
tekst en regie Robert Icke
zeer vrij bewerkt naar Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler
vertaling Aus Greidanus jr.
scenografie en kostuumontwerp Hildegard Bechtler
lichtontwerp Natasha Chivers
geluidsontwerp en compositie Tom Gibbons
original producer Almeida Theater
met Aus Greidanus jr., Bart Slegers, Dewi Reijs, Farida van den Stoom, Frieda Barnhard, Ilke Paddenburg, Iris Amber Stenger, Janni Goslinga, Joy Delima, Maria Kraakman, Nadia Amin, Nina de Jong (muzikant)
assistent regie Daniël ’t Hoen, Joshua Higgott, Chloé Harris (stage)
assistent scenografie Ramón Huijbrechts, Leanne Vandenbussche (repetities)
assistent kostuumontwerp Leanne Vandenbussche
assistent muziek Johnny Edwards
assistent dramaturgie Maria Luttikhuis-|-
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Loesje Riethof
castingadvies Hans Kemna
productieleiding Kiki Meijerhoven, Edith den Hamer
techniek Stijn van der Leeuw (1e inspeciënt), Boy van Maasakker, Erwin Sterk, Hero Kaspers, Jip van ’t Veer, Michel Smouter, Paul Meijer, Pepijn van Beek, Pieter Roodbeen, Ruud de Vos, Wouter Pieters
boventiteling Suzanne Soeverein
kap & grime Yara Foster, David Verswijveren
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh
kleedwerk Suzanne Kollen
fotografie Dim Balsem
grafisch ontwerp Sara Fortuin, Studio ITA
publiciteit Natasa Cvjetkovic