ITA–Ensemble

de dokter

de dokter
06 sep '22 t/m 16 sep '22
ITA-ensemble / Robert Icke

'Sprankelt, bruist en raakt diep' - de Volkskrant ★★★★★

Robert Icke wordt beschouwd als hét grote talent van het Britse toneel en is de komende jaren een van onze vaste huisregisseurs. Hij heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Dat was eerder te zien in de voorstellingen Oedipus en Kinderen van Nora die hij speciaal voor ITA schreef en regisseerde. Ook nu weer maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.

Duur 165 minuten, incl. pauze
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels do 8, 15 sep

De voorstelling bevat stroboscopische effecten


In Gesprek vr 9, 16 sep

De Dokter


Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint ook  Professor Bernhardi  uit 1912 van de Oostenrijkse toneelschrijver en huisarts Arthur Schnitzler, waar  De dokter  los op is gebaseerd. De joodse dokter Bernhardi is in Robert Ickes bewerking een vrouw geworden, Ruth Wolff.
-|-
Door het incident komt zij van buitenaf zo zwaar onder vuur te liggen dat het voortbestaan van haar ziekenhuis in het gedrang komt. Tegelijk maakt een collega van de zaak misbruik om een interne benoemingsprocedure naar zijn hand te zetten.

Raciale vooroordelen en hidden agendas: het maakt De dokter tot een thriller waarin botsende opvattingen over de manier waarop we onszelf en de wereld waarin wij vandaag leven zien een explosieve cocktail vormen.

Robert Icke over De Dokter

‘Een meisje ligt op sterven in een ziekenhuiskamer. Een priester wil naar binnen, maar haar dokter staat het niet toe. Zo begint Professor Bernhardi. Voor Schnitzler waren de conflicten eenvoudig te benoemen: geneeskunde tegenover religie, en katholiek tegenover joods. Maar nu, in de stad van vandaag, in het online tijdperk, in een steeds meer gepolariseerde wereld, is de vraag over identiteit meer dan ooit aanwezig, veelzijdig en eindeloos gecompliceerd. De dokter is een stuk over identiteit, over groepen en individuen, over de labels die we welen niet kiezen, en het stelt de vraag naar hoe we ooit de meest simpele van alle vragen moeten beantwoorden: wie zijn we?’

CAST

Language NP Language no problem Nadia Amin Nadia Amin
Language NP Language no problem Frieda Barnhard Frieda Barnhard
Language NP Language no problem Joy Delima Joy Delima
Language NP Language no problem Janni Goslinga Janni Goslinga
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Maria Kraakman Maria Kraakman
Language NP Language no problem Ilke Paddenburg Ilke Paddenburg
Language NP Language no problem Dewi Reijs Dewi Reijs
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Iris Amber Stenger Iris Amber Stenger
Language NP Language no problem Farida van den Stoom Farida van den Stoom
Esther Colland
Ruth Wolff
Rogier Hartman
Priester, vader
Charlie
Co-assistant
Frieda Barnhard
Jemima Flint
Rebecca Roberts

REVIEWS

de Volkskrant

‘Een ideeënstuk dat niettemin sprankelt en bruist, en ook op menselijk vlak diep raakt. (...) Toegankelijk, vlot en vaak zeer geestig. (...) Adembenemende rol van Janni Goslinga.'

NRC

‘Boeiend denkstuk over genderongelijkheid, racisme en klassenverschil. (...) Als geen ander kan Janni Goslinga doseren. Als haar personage breekt, duurt dat niet lang: ze herpakt zichzelf, maar laat in haar gekwetste mimiek de pijn en het verdriet doorwerken. In alle hardheid vindt Goslinga zo altijd een vorm van menselijkheid.’

Trouw

‘Indrukwekkende productie. (...) In de eerste anderhalf van deze bijna drie uur durende voorstelling is iedereen alsmaar zó opgewonden en vijandig en zó ontzettend snedig, dat een onderhuids gevoel van paniek ontstaat. Vast exact de bedoeling van Britse regisseur Robert Icke, die met deze indrukwekkende productie alweer voor de derde keer te zien is bij ITA.’

Scènes

'IJzersterke cast, tekst en enscenering (...) Magistraal identiteitsdebat (...) Magnifieke Janni Goslinga'

de Telegraaf

'Een overweldigend en interessant stuk dat uitnodigt tot een lange nazit. (...) Geweldig spelende cast'

IN GESPREK

Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van De Dokter verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.

PROGRAMMABROCHURE

Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.

Naar de brochure

Hulplijn 113

In de voorstelling wordt onder meer over zelfdoding gesproken en worden zelfmoordmethoden beschreven.

Als u geraakt bent door een van de kwesties die in deze productie aan de orde komen, kunt u steeds gratis terecht bij de landelijke hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. U kunt geheel anoniem bellen (0800-0113) of chatten. De hulplijn is 24/7 geopend.

MEER INFO

BEHIND THE SCENES

Ga backstage bij het repetitieproces van De dokter en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.

Robert Icke
Regisseur
Robert Icke

Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Nu – pas 34 jaar oud – wordt hij beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Van 2013 tot 2019 was hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam.

Sinds 2019 heeft Robert Icke zich verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam als Ibsen Artist in Residence. Deze nieuwe vorm van ondersteuning is in het leven geroepen door de Philip Loubser Foundation.

In seizoen 22|23 gaan zijn regies van De dokter en Judas in reprise.

Bekijk Profiel
Hildegard Bechtler
Scenograaf
Hildegard Bechtler

Hildegard Bechtler is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.

Bekijk Profiel

CREDITS


tekst en regie Robert Icke
zeer vrij bewerkt naar Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler
vertaling Aus Greidanus jr.
scenografie en kostuumontwerp Hildegard Bechtler
lichtontwerp Natasha Chivers
geluidsontwerp en compositie Tom Gibbons
original producer Almeida Theater
met Frieda Barnhard, Joy Delima, Janni Goslinga, Aus Greidanus jr., Maria Kraakman, Ilke Paddenburg, Bart Slegers, Nadia Amin, Ward Deketelaere (muzikant), Dewi Reijs, Iris Amber Stenger, Farida van den Stoom
assistent regie Daniël ’t Hoen, Joshua Higgott, Chloé Harris (stage)
assistent scenografie Ramón Huijbrechts, Leanne Vandenbussche (repetities)
assistent kostuumontwerp Leanne Vandenbussche
assistent muziek Johnny Edwards
assistent dramaturgie Maria Luttikhuis-|-
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Loesje Riethof
castingadvies Hans Kemna
productieleiding Kiki Meijerhoven
techniek Stijn van der Leeuw (1e inspiciënt), Fons Baltus, Sander van Elteren, Danne Hekman, Hero Kaspers, Berend van Leer (stage), Boy van Maasakker, Wouter Pieters, Stephan Pot, Michel Smouter, Erwin Sterk, Ruud de Vos
boventiteling Suzanne Soeverein
kap & grime Yara Foster
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh
kleedwerk Suzanne Kollen
fotografie Dim Balsem
grafisch ontwerp Sara Fortuin, Studio ITA
publiciteit Joris van den Ring-Bax

MEER ITA-ENSEMBLE

Language NP Language no problem the damned
on Tour
ITA–EnsembleTheater the damned
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
17 aug '22 t/m 27 aug '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
20 aug '22 t/m 22 aug '22
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Language NP Language no problem de dokter
ITA–EnsembleTheater de dokter
Sluiten de dokter ITA-ensemble / Robert Icke
06 sep '22 t/m 16 sep '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
07 sep '22 t/m 24 sep '22
Exclusief voor The Young Vic brengt Hans Kesting zijn bejubelde monoloog in het Engels.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouw
on Tour
ITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA-ensemble / Ivo van Hove
13 sep '22 t/m 22 dec '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem JudasITA–EnsembleTheater Judas
Sluiten Judas ITA-ensemble / Robert Icke
30 sep '22 t/m 09 okt '22
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?
Language NP Language no problem wie heeft mijn vader vermoord
on Tour
ITA–EnsembleTheater wie heeft mijn vader vermoord
Sluiten wie heeft mijn vader vermoord ITA-ensemble / Ivo van Hove
12 okt '22 t/m 14 okt '22
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.
Language NP Language no problem een klein leven
on Tour
ITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA-ensemble / Ivo van Hove
20 okt '22 t/m 29 okt '22
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zo in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara.
Language NP Language no problem Lehman TrilogyITA–EnsembleTheater Lehman Trilogy
Sluiten Lehman Trilogy ITA-ensemble / Guy Cassiers
26 okt '22 t/m 23 dec '22
Slavernij en industrialisering, oorlog en nieuw technologische ontwikkelingen: wat er ook gebeurt in Amerika en zelfs op wereldwijd vlak, de Lehmans weten telkens hoe ze er goed geld mee kunnen verdienen.
Language NP Language no problem de uren
ITA–EnsembleTheater de uren
Sluiten de uren ITA-ensemble / Eline Arbo
18 nov '22 t/m 04 feb '23
Eline Arbo brengt de roman De uren van Michael Cunningham naar het toneel.