Der Bus nach Dachau / De bus naar Dachau
Der Bus nach Dachau / De bus naar Dachau
Voorstellingen
Het relatief onbekende verhaal van een aantal verzetsstrijders die na het bevrijden van kamp Dachau door de Nederlandse regering aan hun lot werden overgelaten en op eigen houtje terug naar hun moederland moesten reizen. Alwaar ze, eenmaal aangekomen, alleen maar meer tegenwerking te wachten stond. Enkelen van hen reizen in ’95 de omgekeerde weg om herinneringen op te halen maar worden in Oost Duitsland als snel geconfronteerd met sluimerend neonazisme. Is er dan niets veranderd?
Duur 90 minuten
Genre Theater
Taal Duits gesproken met Nederlandse en Engelse boventiteling
In Gesprek vr 20 januari
Première di 17 januari
Der Bus nach Dachau (De bus naar Dachau)
In 1995 werd een confronterend filmscript afgewezen door het Nederlands filmfonds. Een script over de schimmige grenzen tussen goed en kwaad binnen de mens, in het ultieme tijdperk van goed en kwaad: ’40-’45. Misschien was het filmfonds na Schindler’s List even oorlogsmoe, misschien waren de dialogen te breedsprakig voor een film, misschien verdiende de oorlog in Joegoslavië even de hoofdrol.
Hoe dan ook werd met deze afwijzing een levenswerk tot de vergetelheid veroordeeld. Een levenswerk van Rutger Weemhoff, vader van Ward, kernlid van De Warme Winkel.
-|-
Zoals altijd in het oeuvre van De Warme Winkel gaan noodzaak en ernst hand in hand met humor en baldadigheid. Dit keer gaan Vincent Rietveld en Ward Weemhoff samen met Lieve Fikkers het gevecht aan met vijf Duitse acteurs van het toonaangevende Schauspielhaus Bochum en verhouden zich tot het onuitputtelijke verhaal van de tweede wereldoorlog.
Reviews
trailer-Magazin
De voorstelling verricht een grandioze evenwichtsoefening tussen onvervalste analyse en zwarte humor, waarbij zowel het revisionisme van Hollywood als de Duitse omgang met het verleden op de korrel wordt genomen.
Volkskrant
Vintage De Warme Winkel.
Met hun eerste Duitse voorstelling Der bus nach Dachau danst De warme winkel op een slap koord.
Nachtkritik
Een pijnlijke, intelligente avond. (...) Alles steekt in elkaar, overweldigt en overtuigt. (...) Maar de avond is geen persiflage, daarvoor is hij te ontroerend. Er is geen verhaal met sturende moraal, daarvoor is het te pluriform. De Warme Winkel biedt ons een anderhalf uur durend tegenontwerp, tegen het vergeten, tegen eenheid der fictie, tegen een alleen maar zwaar gevoel, tegen onwetendheid, tegen het zwijgen. En met rijkelijk onbeantwoorde vragen. Dat is nogal onbehoorlijk. Goed zo.
CREDITS
spel Lieve Fikkers, Vincent Rietveld, Ward Weemhoff en acteurs van Schauspielhaus Bochum Marius Huth, Risto Kübar, Lukas von der Lühe, Mercy Dorcas Otieno
concept, tekst en regie Vincent Rietveld, Ward Weemhoff
decor Theun Mosk (Ruimtetijd)
dramaturgie Dorothea Neweling
kostuums Bernadette Corstens
lichtontwerp Jan Hördemann
geluidsontwerp Richard Alexander
regie assistent Stanislav Otremba
-|-
artistiek assistent Pace Veeger
assistent decor Ingrid Pons i Miras
assistent kostuums Lasha Iashvili
souffleur Fee Sachse
eerste inspiciënt Nora Köhler
stage kostuums Finja van Heek
coproductie Schauspielhaus Bochum en Internationaal Theater Amsterdam
met dank aan Rutger Weemhoff
MEER THEATER
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van de internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.