Hamlet en Ophelia
Hamlet en Ophelia
Voorstellingen
Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hij volgde er de regieopleiding van de Academie voor Theater en Dans. Staniak is gefascineerd door de mogelijkheid om de werkelijkheid opnieuw uit te vinden door middel van theater. Hamlet en Ophelia wordt gemaakt aan de hand van improvisaties, De Hamletmachine van Heiner Müller en televisie-interviews met Sid en Nancy.
Locatie de Schuur, Haarlem
Duur nnb
Genre Theater
Taal Nederlands
Opgelet De voorstelling behandelt thema’s als geweld, verslaving en suïcide.
Hamlet en Ophelia
In de rauwe muzikale voorstelling Hamlet en Ophelia worden de punkrocklegendes, geliefden en junkies Sid Vicious en Nancy Spungen gecast als Hamlet en Ophelia in een experimentele film. Het draaien van deze cultfilm wordt steeds moeilijker als de grens tussen realiteit, filmset en drugstrip vervaagt. Zijn Sid en Nancy visionair? Helemaal gek? Of proberen ze juist geld te verdienen aan hun zelfgecreëerde tragische punkrockimago?
Na het succes van eerdere samenwerkingen slaan Toneelschuur Producties en ITA opnieuw de handen ineen voor een coproductie in het kader van het gezamenlijk talentontwikkelingstraject. Hamlet en Ophelia is vanaf eind mei 2023 exclusief te zien in de Schuur in Haarlem.
-|-
Ivo van Hove over Mateusz Staniak:
‘Ik heb Mateusz leren kennen als een unieke persoonlijkheid. Hij is geen doordeweekse regisseur, wel iemand die risico’s durft te nemen. Hij slaagt erin telkens verrassende tekstkeuzes te maken en die vanuit een heel eigen verbeeldingswereld naar het toneel toe te vertalen. In onze gesprekken voelde ik steeds een bevlogen, gedreven, zoekende regisseur die ook heel goed kon luisteren. Ik kijk ernaar uit hoe hij zich verder ontwikkelt, zonder te plooien naar wat anderen van hem willen.’
Mateusz Staniak over Hamlet en Ophelia
Van Sid Vicious werd gezegd dat hij een idioot was en Hamlet wordt vaak als gek bestempeld. Wat mij fascineert is hoe een waarheid ontstaat. Vermoordde Sid Nancy in hun kamer in het Chelsea Hotel? Was het Sids moeder die hem een fatale overdosis toediende? En hoe draagt het jong sterven van culthelden bij aan het in stand houden van hun imago? Welke waarheid construeren we van onszelf? Indien we hetzelfde verhaal lang genoeg vertellen, wordt het dan onze realiteit? De heroïneverslaving van Sid wordt bekritiseerd, maar verschilt ze van het drugsgebruik in de huidige tijd? Elke generatie jaagt plezier na. Wanneer gaat hedonisme over in zelfdestructie? Als we niet in de werkelijkheid kunnen leven, waar willen we dan naartoe vluchten?
CREDITS
coproductie Internationaal Theater Amsterdam
regie Mateusz Staniak
tekst De Hamletmachine (Heiner Müller) e.a. teksten
spel Laura de Geest, Pepijn Korfage, Robin Zaza Launspach, Arne Luiting
dramaturgie Debbie Oskam
scenografie Zaza Dupont
muziek en geluidsontwerp George Dhauw
-|-
lichtontwerp Mateusz Staniak, Zaza Dupont
kostuums Wojciech Dziedzic
kostuumatlier Leanne Vandenbussche
kap en grime Demi van Rooijen
kleedwerk Hendrik Nieuwerf
videotechniek Jordi Wolswijk