Haugtussa
Haugtussa
Voorstellingen
'Een duister meesterwerk' - Aftenposten ★★★★★★
De Noorse auteur Arne Garborg schreef de gedichten over Haugtussa in 1885 en inspireerde Edvard Grieg meteen tot het componeren van zijn beroemde liederencyclus, waardoor Haugtussa haar muzikale stem kreeg. Het ensemble van Nationaltheatret in Oslo, waarin theater en muziek worden verweven, treedt op samen met mezzosopraan Adrian Angelico en pianiste Marita Kjetland Rabben. Regisseur Eline Arbo, wier producties vaak lijken op rockconcerten, vangt de sfeer van het verhaal krachtig en sfeervol. Met muziek van Thijs van Vuure is het resultaat een intense interdisciplinaire ervaring.
Duur 105 minuten
Genre Muziektheater
Taal Noors
Boventiteling Engels en Nederlands
Nederlandse première Do 19 september
Let op de voorstelling gaat over depressie, zelfmoord en psychische aandoeningen. Tijdens de voorstelling wordt rook en mist gebruikt.
Haugtussa
Al op jonge leeftijd weet Haugtussa (‘The Mountain Maid’) dat ze anders is: ze ziet dingen die andere mensen niet zien en heeft krachten die andere mensen niet hebben. Ze vindt geen plaats in de gemeenschap en zoekt haar toevlucht in de natuur, op zoek naar zichzelf en naar haar eerste grote liefde, die haar alleen maar meer pijn bezorgt. Ze worstelt met het feit dat ze anders is en voelt zich verloren, gevangen tussen de verwachtingen van de maatschappij en haar eigen innerlijke verlangens.
-|-
“I’d rather see with my own eyes, than walk through life deaf and blind, never separating truth from lie.” - Arne Garborg
Reviews
Aftenposten ★★★★★★
'Haugtussa is een duister meesterwerk geworden. Het is mooi, muzikaal en heeft de mooiste seksscène van het decennium. Eline Arbo's versie van “Haugtussa” zou wel eens een theaterklassieker kunnen worden.'
de Volkskrant
'Eline Arbo maakt duister, mysterieus en soms ook komisch muziektheater van ‘Haugtussa’ (‘Trollenmeisje’)'
NRC
'Eenzaamheid, liefdesverdriet, dansen met de dood: het zijn universele thema's, niet gebonden aan een tijd of plaats. Het is knap hoe de nieuwe bewerking juist die elementen uitlicht en daarmee het verhaal van een Noors meisje uit de negentiende eeuw herkenbaar maakt voor een hedendaags publiek.'
Trouw
'In het ijzersterke ‘Haugtussa’ zijn trollen weer gewoon mythische wezens.'
Theaterkrant
'Een magische vertelling over de kracht van anders zijn.'
Credits
van Arne Garborg
bewerking Eline Arbo en Njål Helge Mjøs
compositie Edvard Grieg
regie Eline Arbo
compositie en muziek Thijs van Vuure
decor- en lichtontwerp Norunn Standal
kostuumontwerp Alva Walderhaug Brosten
geluidsontwerp Dennis Slot
choreografie Ida Wigdel
haar en make-up Ida Kristine Høgbakk
dramaturgie Njål Helge Mjøs
-|-
met Kjersti Tveterås (VESLEMØY ), Christian Ruud Kallum (JON), Øystein Røger (The King of the Blue Hill), Liv Bernhoft Osa (MOEDER), Hanne Skille Reitan (Megga fra Ås (The Rich Bitch from Ås)), Adrian Angelico (Zanger), Catharina Vehre Gresslien (Danser)
geproduceerd door Nationalteatret (Norwegian National Theatre) in coproductie met Ruhrtriennale
Met dank aan Peter Nohlmans en Dinko Valerio voor hun genereuze steun aan deze speelreeks
Eline Arbo is sinds september 2023 artistiek directeur van ITA. Daarvoor was zij vanaf 2022 verbonden aan ITA als Associate Artistic Director. Sinds januari 2023 is zij tevens Ibsen Artist in Residence, een initiatief van de Philip Loubser Foundation, dat regisseurs met een internationale ambitie de mogelijkheid geeft zichzelf artistiek te ontwikkelen.
In seizoen 24|25 creëert zij Giovanni’s Room (James Baldwin) en De wand (Marlen Haushofer), maakt zij remakes van de eerder elders door haar gerealiseerde voorstellingen Weg met Eddy Bellegueule (Édouard Louis) en De jaren (Annie Ernaux) en gaan haar regies van De wetten (Connie Palmen), Prima Facie
(Suzie Miller), Penthesilea (Heinrich von Kleist) en De uren (Michael Cunningham) in reprise.
Thijs van Vuure studeerde biologie en filosofie aan de Vrije Universiteit (Amsterdam). Na zijn master biologie studeerde hij instrumentale uitvoering en muziekcompositie aan de Hogeschool voor de Kunsten (Utrecht) en beeldende kunst aan de Rietveld Academie (Amsterdam).
De laatste jaren heeft Thijs zich gespecialiseerd in componeren, arrangeren, sounddesign en muziekregie voor theater en treedt hij regelmatig op met wisselende instrumenten en stijlen, afhankelijk van het concept en de context van de voorstelling. Daarnaast maakt hij projecten waarin kunst, filosofie en wetenschap en hun wederzijdse invloeden centraal staan. Hij maakt onder andere locatiegebonden performances en installaties als onderdeel van Collectief Walden, een interdisciplinair collectief dat (inter)nationaal optreedt.
Eerder werkte hij bij ITA aan de muziek voor De uren (2021) en Penthesilea (2023). In seizoen 23|24 maakt hij de muziek voor Prima Facie en componeert en speelt hij live de muziek voor De wetten.