Una costilla sobre la mesa: Madre
Una costilla sobre la mesa: Madre
Voorstellingen
Met Una costilla sobre la mesa richt de Spaanse theatermaakster Angélica Liddell een monument op voor haar overleden moeder.
Ze gebruikt daarbij twee inspiratiebronnen: de roman As I lay dying van William Faulkner, over een arm gezin waarvan de moeder sterft, en foto’s van vrouwen met bedekte hoofden uit de negentiende eeuw. In de voorstelling gaat Liddell terug naar het land van haar voorouders: de Extremadura in het hete, traditionele zuidwesten van Spanje. Liddell voelt elke nacht dat haar moeder haar roept. Ze maakt de voorstelling die haar moeder had willen zien, met flamencozanger Niño de Elche. Als een zorgvuldig gemaakte lijkwade.
Aanvangstijd: 20:00
Duur: 90 minuten, excl. pauze
Locatie: Rabozaal
Taal: Spaans gesproken met Nederlandse en Engelse boventitels
Nederlandse Première
‘Extreem expressief, supergevoelig en radicaal eerlijk.’ – de Volkskrant.
Angélica Liddells theater is politiek, maar ook sterk persoonlijk. Haar credo: proberen om pijn om te zetten in schoonheid. Madre is een theatraal, barok en vurig requiem, waarin Liddell uitdrukking geeft aan de haat-liefde verhouding die ze met haar moeder had. Samen met haar performers en een flamenco-zanger creëert Liddell een eigen ritueel, dat op indringende wijze op zoek gaat naar de wortels van rouw.
Angélica Liddell begon in de jaren negentig in de Spaanse underground scene, maar staat inmiddels op de internationale grote podia en prestigieuze festivals zoals Festival d'Avignon, Wiener Festwochen en de Biënnale van Venetië, waar ze tevens de Zilveren Leeuw kreeg. Met onder andere Primera carta de San Pablo a los Corintios. Cantata BWV 4, Christ lag in Todesbanden. Oh, Charles en Maldito sea el hombre que confía en el hombre: un projet d'alphabétisation was ze eerder bij ons te zien.
Angélica Liddel
Angélica Liddell, uitgesproken in alles wat ze doet, en vooral in haar theatervoorstellingen. Extreem expressief, supergevoelig en radicaal eerlijk.’ – de Volkskrant
Angélica Liddell klom vanuit de Spaanse underground scene op naar de internationale grote podia en prestigieuze festivals als Festival d'Avignon, Wiener Festwochen en de Biënnale van Venetië, waar ze tevens de Zilveren Leeuw kreeg. Op het podium gaat Liddell tekeer tegen de misstanden die ze om zich heen ziet, tegen hypocrisie, tegen machtsmisbruik.
‘Op het toneel zeg ik luidop de waarheid. Hier worden de muren van de betamelijkheid opgeblazen. Betamelijkheid is een hindernis in mijn werk. Wat ik maak, is een soort pornografie, pornografie voor de ziel.’ - Angélica Liddel
Credits
tekst, scenografie, costume en mise en scène Angélica Liddell
assistent mise en scène en productie Borja López
lichtontwerp en technische directie
Jean Huleu
ontwerp geluid en video Antonio Navarro
regie Nicolas Guy Michel Chevallier
logistiek Saité Ye
Technische coördinator Tirso Izuzquiza
communicatie Génica Montalbano
met Angélica Liddell, Gumersindo Puche, Niño de Elche (Chanteur), Greta García (danseur) met medewerking van vrijwilligers
productie Iaquinandi, S.L.
coproductie Théâtre Vidy-Lausanne en Teatros del Canal, Madrid
deze voorstelling wordt ondersteund door Ammodo
Figuranten & Vrijwilligers
In deze voorstelling spelen 21 vrijwilligers mee, we willen ze graag allen aan u voorstellen:
Aaliyah Cataleya Scharbaai
Pitou Gomes
Wim Hoogterp
Marijke Black
Geraldine Guerrero
Safrien Duijser
Gina Goldberg
Frans Dam
Martijn Hoogewerf
Kenneth Nyamekye
Annick Wagemans
-|-Benthe Heddergott
Anne Visser
Renee Loomans
Esmée Scherpenisse
Roos Peursum
Safak Karadeniz
Rudjer Glavurtic
Suuz Endah
Annemieke Wilms
Lotte Aimée de Weert
Kinderbegeleider: Anna Kostelijk
Vrijwilliger: Eva Dutilh
Met Coronatoegangsbewijs
Om deze voorstelling te bezoeken heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs nodig. Dit kan een negatieve testuitslag (testbewijs) zijn, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona (herstelbewijs). Deze dient u in de CoronaCheck-app of geprint via CoronaCheck.nl in een QR-code om te zetten. Dan pas heeft u een geldig Coronatoegangsbewijs.
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van de internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.