Una costilla sobre la mesa: Madre

Atra Bilis Teatro / Angélica Liddell
Bestel kaarten
1e rang vanaf € 34,50 (voordeel bij bezoek beide voorstelling tweeluik)

De Spaanse regisseur Angélica Liddel maakte Madre na het overlijden van haar moeder. Een theatraal, barok en vurig gebed. Als een requiem van een dochter voor haar moeder.

aanvang 20:00
duur 90 minuten zonder pauze
locatie Grote Zaal
taal Spaans gesproken, Nederlands boventiteld
Nederlandse première

Angélica Liddel

Angélica Liddell, uitgesproken in alles wat ze doet, en vooral in haar theatervoorstellingen. Extreem expressief, supergevoelig en radicaal eerlijk.’ – de Volkskrant

Angélica Liddell klom vanuit de Spaanse underground scene op naar de internationale grote podia en prestigieuze festivals als Festival d'Avignon, Wiener Festwochen en de Biënnale van Venetië, waar ze tevens de Zilveren Leeuw kreeg. Op het podium gaat Liddell tekeer tegen de misstanden die ze om zich heen ziet, tegen hypocrisie, tegen machtsmisbruik.

‘Op het toneel zeg ik luidop de waarheid. Hier worden de muren van de betamelijkheid opgeblazen. Betamelijkheid is een hindernis in mijn werk. Wat ik maak, is een soort pornografie, pornografie voor de ziel.’ - Angélica Liddel

In Madre geeft Angélica Liddell uitdrukking van haar liefde en pijn en relateert deze heftige gevoelens aan de tradities van Extramadura, de regio waar haar moeder vandaan kwam.

De begrafenis van haar moeder, met hartverscheurende klaagzangen, leidde haar terug naar de sporen van haar voorouders, de grond onder haar moeders voeten, maar ook naar het diepste donkere binnenste van haar ziel.

Een diepe en pijnlijke reis waar de dood haat omzet in liefde. Geïnspireerd op een ritueel van boetedoening op de avond van Goede Vrijdag door de Empalaos van Valverde de la Vera creëert Liddell een eigen ritueel, dat op zoek gaat naar de wortels van rouw. Madre is als een mars naar de verzoening van haar hart, dat is geteisterd door schuldgevoel.

Liddell refereert in deze voorstelling aan de 19e eeuwse fotoportretten van vrouwen wiens gezichten met doeken waren bedekt en het boek As I lay dying - de titel is afgeleid Boek XI van Homerus' Odyssee - van van de Amerikaanse schrijver William Faulkner, een veel geprezen roman van de 20e-eeuwse literatuur.

Voordeel

Indien u beide voorstellingen Madre en Padre van Angélica Liddel wilt zien krijgt u € 10 voordeel op de tweede titel. U betaalt dus € 5,00 minder per titel. Dit voordeel wordt bij online kaartverkoop direct verrekend als u de tweede titel koopt.

credits

tekst, scenografie, kostuums en mise en scène Angélica Liddell
assistent mise en scène en productie Borja López
met Angélica Liddell , Gumersindo Puche, Niño de Elche (zang), Ichiro Sugae (dans)
lichtontwerp en technische leiding Jean Huleu
geluidsontwerp en video Antonio Navarro
regie Nicolas Guy Michel Chevallier
logistiek Saité Ye
communicatie Génica Montalbano
met medewerking van Chady Abu-Nijmeh, Diane Becharras, Louise Bentkowski, Eléane Bertier, Mélanie Boss, Jeanne De Bussac, Zoe Cornelius, Emma Dewarrat, Michel Descloux, Mamadi Diallo, Hugo Hectus, Virginie Janelas, Suzana Kakalikova, Lola Maillardet, Marine Magnin, Rosangela Gramoni, Agathe Raboud, Muriel Siksou, Mahamady Sissoko, Murielle Tenger, Michaël Tsang, Nisjeta Vladaj
productie Iaquinandi, S.L.
coproductie met Théâtre Vidy-Lausanne en Teatros del Canal, Madrid

De voorstellingen Madre en Padre in Amsterdam worden mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Rabobank, partners Accenture en Clifford Chance en productiepartner Ammodo.

Mede mogelijk gemaakt door

Rabobank
Accenture
Clifford Chance
Ammodo

Bekijk ook

Language NP Language no problem Una costilla sobre la mesa: PadreTheater Atra Bilis Teatro / Angélica Liddell Una costilla sobre la mesa: Padre
Sluiten Una costilla sobre la mesa: Padre Atra Bilis Teatro / Angélica Liddell
Vlak nadat zij afscheid nam van haar moeder overleed de vader van Angélica Liddel. Met Padre brengt zij een eerbetoon aan hem. Met een fysiek gedicht tracht Liddel verder te gaan dan een poging zich te bevrijden van haar eenzaamheid en pijn.