bloedbruiloft
bloedbruiloft
Voorstellingen
‘Bloedbruiloft is een zinderende reis door de verschillende lagen van de menselijke geest.’ – de Volkskrant ★★★★
Op het Andalusische platteland wordt in de jaren dertig van de vorige eeuw een bruiloft gepland. Het huwelijk is liefdeloos want door de families uit zakelijk belang gearrangeerd: bruid en bruidegom hebben nauwelijks weet van elkaar.
Duur 100 minuten
Genre theater
Taal Nederlands
Boventiteling do 2 november
In Gesprek vr 27 oktober & vr 3 november
Bloedbruiloft
Op het Andalusische platteland wordt in de jaren dertig van de vorige eeuw een bruiloft gepland. Het huwelijk is liefdeloos aangezien het door de families uit zakelijk belang is gearrangeerd: bruid en bruidegom hebben nauwelijks weet van elkaar. Als op de dag van het feest de voormalige minnaar van de bruid opduikt, steken oude gevoelens opnieuw de kop op. Gedreven door een onverwoestbare liefde gaan de bruid en haar minnaar er tijdens het feest vandoor. Een woeste klopjacht wordt ingezet. De afloop is fataal.
-|-
Bloedbruiloft van de Spaanse dichter en toneelschrijver Federico García Lorca werd met het ITA Ensemble op het toneel gezet door de internationaal gerenommeerde Belgische choreograaf Wim Vandekeybus, een vaste gast in onze dansprogrammering. Bekend om zijn sterk fysieke en theatrale danstaal, stond hij bij ITA eerder in voor de dansscènes in Ivo van Hoves Age of Rage. Muziek, video en film maken integraal deel uit van zijn theatrale expressie. Voor Bloedbruiloft werkte Vandekeybus samen met zijn zoon, filmregisseur Fernando Vandekeybus.
Wim Vandekeybus over Bloedbruiloft
"Bloedbruiloft krioelt van thema’s die al decennia opduiken in mijn eigen creaties: dood, risico en vrijheid. Het is een archaïsch en diep menselijk drama over familiale haat. De zekerheid van een burgerlijk bestaan verliest het van de passionele liefde, die zichzelf de dood injaagt. Lorca vermengt hoge theatraliteit met naïviteit, primitivisme en wreedheid. Hij graaft tot in het onbewuste van zijn personages. Juist dat onbewuste zal de drijfveer zijn in onze Bloedbruiloft."
CAST
IN DE PERS
de Volkskrant
‘Bloedbruiloft is een zinderende reis door de verschillende lagen van de menselijke geest.’
de Volkskrant
‘Het resultaat is prachtig: het klassieke symbolisme van Lorca blijkt een uitstekende voedingsbodem voor gestileerd beeldend theater met een vleugje gothic horror.’
Theaterkrant
‘De monumentale scenografie van architectenduo Gijs Van Vaerenbergh, die van vilt een rotslandschap opbouwden, en de spaarzame belichting geven de scène een filmische kwaliteit.’
DIGITALE PROGRAMMABROCHURE
Lees meer over de regie en de scenografie van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Bloedbruiloft verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
Achter de schermen bij Bloedbruiloft
Wim Vandekeybus is choreograaf, theaterregisseur, fotograaf en filmmaker. In het midden van de jaren tachtig richtte hij zijn dansgezelschap Ultima Vez op. Met zijn eerste voorstelling What the body does not remember (1987) maakte hij meteen een opgemerkte artistieke entree. De voorstelling werd beloond met Bessie Award (New York Dance and Performance Award), een prijs die wordt toegekend voor grensverleggend werk. Ook voor zijn tweede voorstelling Les porteuses de mauvaises nouvelles (1989) ontving hij een Bessie. De voorbije decennia heeft Vandekeybus met zijn voorstellingen op een heel eigen manier zowel in binnen- als in buitenland de ontwikkeling van de moderne dans gemarkeerd.
In seizoen 23|24 gaat zijn regie van Bloedbruiloft in reprise.
CREDITS
regie & choreografie Wim Vandekeybus
van Federico García Lorca
vertaling Dolf Verspoor
dramaturgie Maria Luttikhuis, Marijn Prakke (stage)
scenografie Gijs Van Vaerenbergh
lichtontwerp Wim Vandekeybus
dans Brecht Louwerens, Ischa Statie, Tijmen Teunissen, Mees Meeuwsen
kostuums Isabel Lhoas
original music/composer Arthur Brouns
musici Eva Quartet (Zang), Kostadin Genchev (Kaval), Fil Caporali (Contrabas), Winne Clement (Overtoon fluiten, spel en ontwerp), Daniel Jonkers (Drums), Drop Down Community (Strijkers Ensemble), Hristina Belcheva (Gadulka), Dimitar Blagoev (Gitaar), Dimitar Semov (Percussie), Boris Taslev (Contrabas), Kristofor Parvanov (Solo Violin en Viola), Flavia Espartin (Cello FX)
geluidsontwerp Erwin Sterk
particulier producent Helga Lasschuijt & Dirk Raes
-|-
film
filmregie en conceptie Fernando Vandekeybus
filmcrew Lesmecs
grading Jan Maarten De Wit
ruiter Achille Ingels
wingsuit beelden Colas Feuillie
beelden Portugal Ryan Le Garrec
dansers Claire Hermans, Erik de Klerck, Floortje van Duyne, Sasker Polman
meisjes Anna Loeffen, Doris Zuijderland, Eline van der Laan, Layla Seme, Nora Van Berckelaer, Pascale Kromkamp
figuranten Alexandra Rossetti, Arnout van Loon, Casper Oudshoorn, Diana Martinez, Erik-Jan Kamerbeek, Ernanda Brandt, Esther van Doesburg, Fleur de Graaf, Gina Mercelis, Hanneke Borger, Jana Ehrich, Jeroen Bakker, Ksenia, Mae Telkamp, Margriet Duyster, Monique van Esch, Myra Beckers, Natasa Cvjetkovic, Noah Veenhuijsen, Nora Van Berckelaer, Okke Dillo, Roel Van Berckelaer, Rohan Meijer, Seb Zevenhuizen, Thea Thomsen, Ties Jansen, Tina Vekua, Tobias Bodewitz, Vanity Smeets, Xavier Madhar