bloedbruiloft
bloedbruiloft
Voorstellingen
Bloedbruiloft wordt geregisseerd door de internationaal gerenommeerde Belgische choreograaf Wim Vandekeybus die een vaste gast is in onze dansprogrammering. Ook regisseert hij toneelproducties, zoals Oedipus/bêt noir bij zijn eigen gezelschap Ultima Vez of Die Bakchen bij het Residenztheater in München. Bekend om zijn sterk fysieke en theatrale danstaal, stond hij vorig jaar bij ITA nog in voor de dansscènes in Ivo van Hoves Age of Rage.
Duur nnb
Genre theater
Taal Nederlands
Boventiteling do 6, 13 april
Première zo 2 april
In Gesprek vr 7 en 14 april
Bloedbruiloft
Op het Andalusische platteland wordt in de jaren dertig van de vorige eeuw een bruiloft gepland. Het huwelijk is liefdeloos want door de families uit zakelijk belang gearrangeerd: bruid en bruidegom hebben nauwelijks weet van elkaar.
-|-
Als op de dag van het feest de voormalige minnaar van de bruid opduikt, steken oude gevoelens opnieuw de kop op. Gedreven door een onverwoestbare liefde gaan de bruid en haar minnaar er tijdens het feest vandoor. Een woeste klopjacht wordt ingezet. De afloop is fataal.
Wim Vandekeybus over Bloedbruiloft
‘Bloedbruiloft krioelt van thema’s die al decennia opduiken in mijn eigen creaties: dood, risico en vrijheid. Het is een archaïsch en diep menselijk drama over familiale haat. De zekerheid van een burgerlijk bestaan verliest het van de passionele liefde, die zichzelf de dood injaagt. Lorca vermengt hoge theatraliteit met naïviteit, primitivisme en wreedheid. Hij graaft tot in het onbewuste van zijn personages. Juist dat onbewuste zal de drijfveer zijn in onze Bloedbruiloft.’
CAST
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Bloedbruiloft verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
Wim Vandekeybus is choreograaf, theaterregisseur, fotograaf en filmmaker. In het midden van de jaren tachtig richtte hij zijn dansgezelschap Ultima Vez op. Met zijn eerste voorstelling What the body does not remember (1987) maakte hij meteen een opgemerkte artistieke entree. De voorstelling werd beloond met Bessie Award (New York Dance and Performance Award), een prijs die wordt toegekend voor grensverleggend werk. Ook voor zijn tweede voorstelling Les porteuses de mauvaises nouvelles (1989) ontving hij een Bessie. De voorbije decennia heeft Vandekeybus met zijn voorstellingen op een heel eigen manier zowel in binnen- als in buitenland de ontwikkeling van de moderne dans gemarkeerd.
In seizoen 22|23 maakt Wim Vandekeybus Bloedbruiloft met het ITA-ensemble. Ook gaat Age of Rage in reprise, waar Vandekeybus de choreografie voor heeft verzorgd.
CREDITS
regie & choreografie Wim Vandekeybus
van Federico García Lorca
vertaling Dolf Verspoor
dramaturgie Maria Luttikhuis, Marijn Prakke (stage)
scenografie Gijs Van Vaerenbergh, Arnout van Vaerenbergh, Dalia Puodziute
dans Brecht Louwerens, Ischa Statie, Tijmen Teunissen
kostuums Isabel Lhoas
original music Arthur Brouns
musici Eva Quartet (Zang), Kostadin Genchev (Kaval), Fil Caporali (Contrabas), Winne Clement (Overtoon fluiten), Daniel Jonkers (Drums), Drop Down Community (Strijkers Ensemble), Hristina Belcheva (Gadulka), Dimitar Blagoev (Guitar), Dimitar Semov (Percussion), Boris Taslev (Contrabas), Kristofor Parvanov (Solo Violin en Viola)
lichtontwerp Wim Vandekeybus
geluidsontwerpErwin Sterk
film
filmregie en conceptie Fernando Vandekeybus
filmcrew Lesmecs
ruiter Achille Ingels
wingsuit beelden Colas Feuillie
beelden Portugal Ryan Le Garrec
dansers Claire Hermans, Erik de Klerck, Floortje van Duyne, Sasker Polman
meisjes Anna Loeffen, Doris Zuijderland, Eline van der Laan, Layla Seme, Nora Van Berckelaer, Pascale Kromkamp
figuranten Alexandra Rossetti, Arnout van Loon, Casper Oudshoorn, Diana Martinez, Erik-Jan Kamerbeek, Ernanda Brandt, Esther van Doesburg, Fleur de Graaf, Gina Mercelis, Hanneke Borger, Jana Ehrich, Jeroen Bakker, Ksenia, Mae Telkamp, Margriet Duyster, Monique van Esch, Myra Beckers, Natasa Cvjetkovic, Noah Veenhuijsen, Nora Van Berckelaer, Okke Dillo, Roel Van Berckelaer, Rohan Meijer, Seb Zevenhuizen, Thea Thomsen, Ties Jansen, Tina Vekua, Tobias Bodewitz, Vanity Smeets, Xavier Madhar
particulier producent Helga Lasschuijt & Dirk Raes
-|-
assistent regie Maria Luttikhuis, Lore Mechelaere
assistent choreografie Maria Kolegova
assistent scenografie Django Walon
assistent kostuums Lieve Meeussen
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Loesje Riethof
hoofd productie Michiel van Schijndel
hoofd dramaturgie Johan Reyniers
hoofd vormgeving Roel Van Berckelaer
1e productieleider Edith den Hamer
productieleider Marleen Koens
productie Sara Vallis
productie Ultima Vez Kristien De Coster
voorstellingsleiding Margus Spekkers
techniek Sebastiaan Kruijs (1e inspiciënt), Emile Bleeker, Rinse de Jong, Nelis Meijer, Sander van Elteren, Danne Hekman, Michel Smouter, Thijs Veerman, Zinzi Kemper, Lorenzo Mirra, Pepijn van Beek, Alex Boonstra, Dennis van Scheppingen
kostuumatelier Wim van Vliet (hoofd), Farida Bouhbouh, Leanne Vandenbussche, Carlijn Veurink
kap en grime David Verswijveren, Yara Forster
castingadvies Hans Kemna
kindercasting Martha Mojet
kinderbegeleiding Anna Kostelijk, Roann Postma
fotografie Fabian Calis
grafisch ontwerp Serena Kloet
publiciteit Natasa Cvjetkovic
met dank aan Adam Halleux, Anna Sijbrands