de toverberg
de toverberg
Voorstellingen
Aan het begin van de twintigste eeuw gaat de jonge Hans Castorp naar een sanatorium in het Zwitserse Davos om er zijn neef te bezoeken. Hij is van plan om er drie weken door te brengen. Uiteindelijk zal hij er zeven jaar blijven. Door zijn ontmoetingen met andere gasten in het kuuroord – een reeks excentrieke figuren – krijgt hij een meerstemmig beeld van met elkaar botsende visies op het leven.
Duur 215 minuten, incl. pauze
Genre Theater
Taal Nederlands
Stef Aerts en Marie Vinck over De Toverberg
‘Thomas Mann heeft met zijn magnum opus zichzelf en de wereld rondom hem heen willen herformuleren, nadat die wereld door de Eerste Wereldoorlog totaal overhoop was gegooid. Misschien heeft onze wereld vandaag, met zijn snel veranderende gedragscodes, zijn versplinterde ideologieën en ambigue moraal evenzeer nood aan een hernieuwde categorisering van begrippen en van onszelf. In het sanatorium op de top van de berg dissecteert en bediscussieert Hans Castorp de wereld waaraan hij eigenlijk niet durft deel te nemen, en waar hij steeds meer van vervreemd geraakt.
Alsmaar meer worden wij door de volgende generatie ter verantwoording geroepen. Zij verwijten ons onverschilligheid, een gebrek aan engagement en een teveel aan ironie. Het is een verwijt dat aan het adres van Hans Castorp gemaakt zou kunnen worden. Hoe komt het dat wij zo op hem lijken? Hebben wij ons opgesloten, ons verscholen achter beschouwingen? Hebben we te veel getwijfeld en onze toewijding te lang uitgesteld? Staat er ons iets enorms te wachten dat we niet zagen komen? Of is het al zo dichtbij dat het ons verblindt?’
Cast
The Stage
'As Castorp, Heijmans is compelling, despite being a largely reactive presence. The ITA ensemble members bring characteristic precision to their performances as the other residents of the sanatorium, in a production that is at once beguiling and dreamlike, moving and meditative.'
De Standaard
'oogstrelend mooi'
Groene Amsterdammer
'meeslepende belevenis'
Noordhollands Dagblad
'Een Toverberg vol schitterende beelden'
de Volkskrant
'De Toverberg blijkt op het toneel verrassend actueel.'
De Toverberg
De Toverberg wordt voor het ITA-ensemble bewerkt en geregisseerd door Stef Aerts en Marie Vinck van het Antwerpse theatergezelschap FC Bergman. Grote internationale bekendheid verwierven zij met sterk beeldende en poëtische voorstellingen, vaak op locatie in immense ruimtes, waarin zij de worstelende, in een te grote wereld verloren gelopen mens laten zien. Op het Holland Festival speelde in 2018 hun spectaculaire bewerking van de cultroman JR van William Gaddis, een visionaire satire uit de jaren zeventig op het kapitalisme.
Programmabrochure
Lees meer over de regie, de auteur, de scenografie en de muziek van de voorstelling in onze digitale programmabrochure.
Credits
regie Stef Aerts en Marie Vinck (FC Bergman)
van Thomas Mann
vertaling Hans Driessen
bewerking Stef Aerts en Marie Vinck (FC Bergman), Koen Tachelet
dramaturgie Koen Tachelet, Rixt Bilker (stage)
scenografie en video-ontwerp Stef Aerts en Marie Vinck (FC Bergman)
kostuumontwerp An D’Huys
lichtontwerp Ken Hioco
compositie Guy van Nueten
geluidsontwerp Dennis Slot
pianist Bert van den Brink
camera Boris de Ruijter
particulier producent Joost en Marcelle Kuiper, Esther Kwaks en Anna Wouters, Helga Lasschuijt en Dirk Raes
met Ozan Aydogan (stage), Pierre Bokma, Hélène Devos, Aus Greidanus jr., Maarten Heijmans, Majd Mardo, Frieda Pittoors, Noa van der Vorst (stage), Steven Van Watermeulen
-|-
assistent regie Daniël ’t Hoen, Lore Mechelaere (stage)
assistent scenografie Roel van Berckelaer, Renee Faveere
assistent video-ontwerp Mark Thewessen
assistent kostuumontwerp Rosa Schützendorf
hoofd techniek Reyer Meeter
hoofd artistiek bureau Ulrike Bürger-Bruijs
castingadvies Hans Kemna
productie Michiel van Schijndel, Eva Sol, Inge Zeilinga
techniek Sebastiaan Kruijs (1e inspicient), Pepijn van Beek, Emile Bleeker, Kevin Cuyvers, Sander van Elteren, Gabriele Gigante (stage), Danne Hekman, Zinzi Kemper, Ingmar Kviele, Boy van Maasakker, Stephan Pot, Pieter Roodbeen, Ruud de Vos
technische voorbereiding Rick Liesveld, Joris Reijmer
uitvoering decor Kloosterboer, Levtec, Django Walon (maquettes), Farah Widmer (portretschilder)
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Claudia Pellegrini, Wim van Vliet (hoofd)
kap & grime David Verswijveren
fotografie Dim Balsem, Fabian Calis
publiciteit Joris van den Ring-Bax
met dank aan Anna Sijbrands, Margot Van Haelst, Nes Optiek, Valkerij Bontes, Catvertise, Eva Jacques Lopes Cardozo
Johannes Vermeer Prijs
De Toverberg is tot stand gekomen met steun van de Johannes Vermeer Prijs.
Credits schilderijen Ferdinand Hodler
- Aargauer Kunsthaus Aarau / Depositum Sammlung Werner Coninx
Hodler Ferdinand (1853-1918) Die tote Valentine Godé-Darel mit Rosen. 1915 (26.1.1915)
- Kunst Museum Winterthur, Kunst Museum Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart
© SIK-ISEA, Zürich (Philipp Hitz)
Ferdinand Hodler, Das Jungfraumassiv von Mürren aus, 1911
- Kunstmuseum Basel
Hodler Ferdinand, Bildnis der sterbenden Valentine Godé-Darel, 24. Jan. 1915,
Hodler Ferdinand, Die Tote. 26. Januar 1915 (Mme V. Darel), 1915
Hodler Ferdinand, Die Jungfrau von Isenfluh aus, 1902
- Kunstmuseum Bern
Ferdinand Hodler (*14.03.1853, Bern, †19.05.1918, Genf)
Die Dents Blanches, 1917
Öl auf Leinwand
65 x 80,3 cm
Legat Dr. Jules Mennet, Bern
Ferdinand Hodler (*14.03.1853, Bern, †19.05.1918, Genf)
Das Jungfraumassiv von Mürren aus, 1911
Öl auf Leinwand
60 x 90 cm
Ferdinand Hodler (1853-1918)
Bildnis der sterbenden Augustine Dupin, 1909, 14. November,
Öl auf textilem Träger
35 x 87 cm
Legat Lina-Emilie Hodler-Ruch, 1964
Inv.nr. G 1907
-|-
- SIK-ISEA Zurich
Hodler Ferdinand, Bildnis der kranken Valentine Godé-Darel, 1914
Hodler Ferdinand, Bildnis der sterbenden Valentine Godé-Darel, 1915
- Kunstmuseum St.Gallen / Sturzeneggersche Gemäldesammlung, Schenkung Hans Mettler-Weber 1940
Ferdinand Hodler
Die sterbende Valentine Godé-Darel (1915)
Oil and chalk on paper,
Dimensions: 34 x 48,5 cm (framed: 43,5 x 58 x 4 cm)
- Kunstmuseum Solothurn / Fondation Dübi-Müller
Ferdinand Hodler (1853 - 1918)
Valentine Godé-Darel in her sickbed, 1914
Oil on canvas
63.0 x 86.0 cm
- Hahnloser/Jaeggli Stiftung, Villa Flora, Winterthur
Hodler, Ferdinand
Das Jungfraumassiv von Mürren aus, 1911
Oel auf Leinwand, 72 x 91 cm
Foto Reto Pedrini, Zürich