Eindspel

Eindspel
28 mei '22 t/m 29 mei '22
Theater Rotterdam / Erik Whien
1+ rang € 41,5 / 1e rang € 38,5 / 2e rang € 36 / 3e rang € 31 / 4e rang € 22,5/ 5e rang € 13

De bejubelde voorstelling Eindspel van regisseur Erik Whien keert einde seizoen 2021/2022 terug met een deels nieuwe cast: Eelco Smits, Elsje de Wijn, Gerardjan Rijnders en Hans Croiset (in zijn laatste rol, dus de laatste kans om hem op het podium te zien!). Zij schitteren in een voorstelling over de zinloosheid van het bestaan van Samuel Beckett, één van de grootste toneelschrijvers van de 20e eeuw.

“Een bijna vrolijk verlatingsritueel met een fenomenale Hans Croiset.”
★★★★★ de Volkskrant

Aanvangstijd 19:30 / 15:00
Locatie Grote Zaal
Duur 80 min, zonder pauze
Genre Theater
Taal Nederlands

"Niets is grappiger dan het ongeluk"

Vier personages zitten in hun schuilplaats en kunnen daar niet weg. De blinde en verlamde Hamm (Hans Croiset) is afhankelijk van zijn kreupele bediende Clov (Eelco Smits). De bejaarde ouders van Hamm, Nagg (Gerardjan Rijnders) en Nell (Elsje de Wijn), leven in een vuilnisbak. Het einde is in zicht. Maar zolang het niet zover is, gaan ze door. Ze spelen hun eindspel. En dat is geestiger dan het lijkt. “Niets is grappiger dan het ongeluk”, zegt Nell. Beckett buit dat komische potentieel meesterlijk uit.

Na een succesvolle speelperiode in seizoen 2019/2020 is Eindspel opnieuw te zien in mei en juni 2022. De voorstelling behoorde tot de officiële juryselectie van het Nederlands Theater Festival 2020/2021. De jury schreef: “De enscenering van Becketts Eindspel bij Theater Rotterdam toont in alle opzichten pure vakmanschap. In regie van Erik Whien vallen alle losse elementen samen in een elkaar versterkend geheel, waarin de acteurs stuk voor stuk aan zichzelf ontstijgen.”-|-Regisseur Erik Whien werkt in seizoen 2021/2022 met een deels nieuwe cast. De rol van René van ‘t Hof wordt overgenomen door Eelco Smits. Erik Whien kent Eelco sinds ze studeerden aan de Toneelacademie Maastricht en vertelt over zijn keuze: "Ik heb bijna alles van Eelco gezien. Hij is echt een fantastische speler: gevoelig in elke rol, een enorme gedrevenheid en een perfecte combinatie tussen lichtheid en serieus. Al langer wilde ik met hem samenwerken, nu dient zich deze kans aan. De rol van Clov is Eelco op het lijf geschreven.”

Gerardjan Rijnders neemt de rol van Nagg over van Cas Enklaar. Whien: “Gerardjan Rijnders heeft grote invloed gehad op het huidige Nederlandse theater. Als regisseur, schrijver en artistiek leider (van o.a. Toneelgroep Amsterdam) was hij spraakmakend en vernieuwend. En nu speelt hij de vader van Hans Croiset in Eindspel, een stuk dat in alles reflecteert op theater; de herhaling ervan en de angst dat het ooit eindigt.”

Over Eelco Smits

Na zijn afstuderen aan de Toneelacademie Maastricht (2001) sluit Eelco Smits (1977) zich aan bij Ro Theater (nu Theater Rotterdam) en in 2005 stapt hij over naar Toneelgroep Amsterdam (nu ITA). Voor zijn rol in Glazen speelgoed (2016) ontvangt Smits een nominatie voor een Arlecchino (2016) en zijn prestaties in Vergeef ons (2018-2019) leveren hem een nominatie voor een Louis d'Or op. De gevierd acteur is ook regelmatig te zien in Nederlandse tv-producties en films zoals KLEM en Vliegende Hollanders. In 2018 ontvangt hij de Paul Steenbergen-penning van Jacob Derwig, die Smits roemt voor zijn rollen in verschillende ITA-producties: “Eelco Smits geeft zijn personages op geheel eigen wijze vorm. Intelligent, integer, met een zekere melancholische ernst, maar ook vaak ontzettend geestig.”

Over Erik Whien

Regisseur Erik Whien maakt vanaf 2016 onderdeel uit van het vaste makers ensemble bij Theater Rotterdam. Daar maakte hij onder andere in zijn fijnzinnige, minimalistische stijl Slachthuis vijf, Verdriet is het ding met veren en Revolutionary Road.

Digitaal magazine Eindspel

Wilt u meer weten over de achtergrond van Eindspel? In het digitale magazine vindt u informatie over onder meer de acteurs, het decor en een interview met regisseur Erik Whien.

Lees het digitale magazine van Eindspel

In de pers

“Een bijna vrolijk verlatingsritueel met een fenomenale Hans Croiset.” ★★★★★ de Volkskrant

“Erik Whien heeft in zijn regie de lichte kant van het stuk, het absurde, het grappige onbestemde, benadrukt.” ★★★★★ de Volkskrant

“Alle aandacht gaat uit naar de acteurs die met trefzekere precisie hun rollen vertolken.” ★★★★ De Telegraaf

“'Prachtig ingeleefd spel van Hans Croiset, met zijn doorwrochte tekstbehandeling houdt hij de voorstelling in de realiteit.” ★★★★ NRC-|-“Regisseur Erik Whien houdt de voorstelling verrassend licht” ★★★★ NRC

“De manier waarop Croiset af en toe op de voor hem zo kenmerkende wijze met zijn stem in de hoogte schiet is ontwapenend – het geeft het beeld van een man die zich continu overschreeuwt om het naderende einde van alles maar niet te hoeven erkennen.” Theaterkrant

“Erik Whien zijn versie van Eindspel onderscheidt zich door de speelsheid van de acteurs, die de in potentie loodzware tekst van een enorme gelaagdheid voorzien door deels tegen de tekst in te spelen.” Theaterkrant

Credits


Tekst Samuel Beckett
Vertaling Jacoba van Velde
Regie Erik Whien
Spel Eelco Smits, Elsje de Wijn, Gerardjan Rijnders en Hans Croiset
Decor Marc Warning
Licht Casper Leemhuis
Kostuums Bernadette Corstens
Dramaturgie Rob Klinkenberg
Regieassistentie Gilles Groot
Tourbegeleiding Koen van Etten
Technisch producent John Thijssen
1e inspiciënt Sidney van Geest, Peter Leeuwenburg
-|-
Lichttechniek Axel Dikkers
Geluidtechniek Arjen Fortuin
Rekwisieten Noa Mulder
Uitvoering decor Vorm & Decor
Campagnebeeld Sanne Peper
Marketing Dieke van der Spek, Robin Laurens en Sofie de Leede
Productieleiding Emma Boots
Met dank aan Martijn Nieuwerf en Micha Wertheim
Speciale vermelding René van ’t Hof (Clov in de eerste uitvoering) en Cas Enklaar (Nagg in de eerste uitvoering)
Ter herinnering aan Loek Zonneveld (theatercriticus 1948-2018)

Bekijk ook

Language NP Language no problem Cliënt E. Busken
on Tour
ITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA-ensemble / Maria Kraakman
13 sep '21 t/m 31 mei '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem Moord met een grote M De Spelersfederatie / Pieter Kramer Theater Moord met een grote M
Sluiten Moord met een grote M De Spelersfederatie / Pieter Kramer
03 feb '22 t/m 27 mei '22
De Spelersfederatie en de Theatertroep slaan de handen ineen met regisseur Pieter Kramer.
Language NP Language no problem Eindspel Theater Rotterdam / Erik Whien Theater Eindspel
Sluiten Eindspel Theater Rotterdam / Erik Whien
28 mei '22 t/m 29 mei '22
De bejubelde voorstelling Eindspel van regisseur Erik Whien is opnieuw te zien. Eelco Smits en Hans Croiset schitteren in een voorstelling over de zinloosheid van het bestaan van Samuel Beckett, één van de grootste toneelschrijvers van de 20e eeuw.
Language NP Language no problem Mijn oom uit Ambon Joshua Timisela Theater Mijn oom uit Ambon
Sluiten Mijn oom uit Ambon Joshua Timisela
31 mei '22
Joshua heeft een oom uit Ambon (hoofdstad van de Molukken, Melanesie). Dit bijzondere familielid komt voor een paar weken in Nederland logeren. Hij ontdekt hutspot, vindt de buurvrouw wel erg leuk en kijkt met een speciaal oog naar de hond van deze buurvrouw.
Language NP Language no problem Uit het hoofd Loes Luca / Maria Goos Theater Uit het hoofd
Sluiten Uit het hoofd Loes Luca / Maria Goos
05 jun '22 t/m 06 jun '22
Uit Het Hoofd is een voorstelling over een leven dat lijkt op dat van Loes Luca. Toevallig speelt diezelfde Loes Luca een actrice die haar leven beschouwt. Ze wordt bijgestaan door de jonge actrice Kaatje Kooij die haar souffleuse speelt en daarom Oortje wordt genoemd.
Language NP Language no problem Een oprechte ode aan de Ironie De Warme Winkel Theater Een oprechte ode aan de Ironie
Sluiten Een oprechte ode aan de Ironie De Warme Winkel
28 okt '21 t/m 07 jun '22
DWW trekt zich terug op een verleidelijk eiland met grote cultuurhistorische waarde. Hier ontmoeten ze de reality tv-sterren Lesley en Danicio en gaan ze de uitdaging aan: blijft ironie hun sterkste wapen of slaan dates met real people gaten in hun overtuiging?
Language NP Language no problem De kersentuin (La Cerisaie) Anton Tsjechov, Tiago Rodrigues, Isabelle Huppert, Adama Diop Theater De kersentuin (La Cerisaie)
Sluiten De kersentuin (La Cerisaie) Anton Tsjechov, Tiago Rodrigues, Isabelle Huppert, Adama Diop
10 jun '22 t/m 12 jun '22
Tsjechovs De Kersentuin tot de kern teruggebracht

Na een jarenlang verblijf in Parijs keert een vrouw, gespeeld door de Franse steractrice Isabelle Huppert, terug naar haar familielandgoed, waar zij met haar broer opgroeide. Dat staat op het punt verkocht te worden vanwege schulden.
Language NP Language no problem Der Besuch der alten Dame Nicolas Stemann Theater Der Besuch der alten Dame
Sluiten Der Besuch der alten Dame Nicolas Stemann
10 jun '22 t/m 12 jun '22
Tragikomisch toneelstuk over de grens tussen rechtvaardigheid en wraak
Language NP Language no problem Contre-Enquêtes Théâtre Vidy-Lausanne Theater Contre-Enquêtes
Sluiten Contre-Enquêtes Théâtre Vidy-Lausanne
14 jun '22 t/m 15 jun '22
Een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Albert Camus

Regisseur Nicolas Stemann ensceneert de denkbeeldige ontmoeting tussen de hoofdpersonen van twee romans, de ene geschreven door de Franse Albert Camus en de andere door de Algerijnse Kamel Daoud.
Language NP Language no problem the damned
on Tour
ITA–EnsembleTheater the damned
Sluiten the damned ITA–Ensemble
15 jun '22 t/m 23 jul '22
ITA in het Amsterdamse Bostheater
Language NP Language no problem Yemandja Angelique Kidjo Muziektheater Yemandja
Sluiten Yemandja Angelique Kidjo
16 jun '22 t/m 18 jun '22
Adembenemend muziektheater over liefde, verraad en het onrecht van de slavernij

Geïnspireerd door haar voorouders, haar familie en de veerkracht van Afrika vertelt zangeres Angélique Kidjo een verhaal waarmee ze haar publiek wakker schudt.
Language NP Language no problem Der Ring des Nibelungen Christopher Rüping Theater Der Ring des Nibelungen
Sluiten Der Ring des Nibelungen Christopher Rüping
21 jun '22 t/m 22 jun '22
Een rectificatie van Wagners legendarische opera

Door Wagner weggelaten verhalen krijgen alsnog een plek in deze meerstemmige bewerking van Der Ring des Nibelungen door Schauspielhaus Zürich.
Language NP Language no problem the Nation Het Nationale Theater Theater the Nation
Sluiten the Nation Het Nationale Theater
24 jun '22 t/m 26 jun '22
Theaterthriller over een op hol geslagen samenleving

Wegens groot succes is de thriller The Nation terug in het theater. De zesdelige theatermarathon over een mysterieuze verdwijning is geschreven als een Netflix-serie op toneel: actueel, geestig en vol zenuwslopende cliffhangers.
Language NP Language no problem Edward II - The Gay King Toneelgroep Oostpool / Char Li Chung Theater Edward II - The Gay King
Sluiten Edward II - The Gay King Toneelgroep Oostpool / Char Li Chung
02 aug '22 t/m 05 aug '22
Een scherp en humoristisch koningsdrama over vechten voor de liefde en je idealen, tot de uiterste consequentie.
Language NP Language no problem Het Indisch Interieur Bo Tarenskeen Theater Het Indisch Interieur
Sluiten Het Indisch Interieur Bo Tarenskeen
15 aug '22 t/m 16 aug '22
Drie generaties Indo’s én hun Nederlandse partners blijken nog steeds te worstelen met een tropisch trauma dat allesbehalve afgerond is.
Language NP Language no problem Cliënt E. BuskenITA–EnsembleTheater Cliënt E. Busken
Sluiten Cliënt E. Busken ITA–Ensemble
17 aug '22 t/m 27 aug '22
Maria Kraakman debuteert als regisseur bij ITA met Cliënt E. Busken, een monoloog gespeeld door Gijs Scholten van Aschat en muzikant Jip van den Dool. De tekst is gebaseerd op de laatste roman van Jeroen Brouwers.
Language NP Language no problem de dokter ITA-ensemble / Robert Icke Theater de dokter
Sluiten de dokter ITA-ensemble / Robert Icke
06 sep '22 t/m 16 sep '22
Robert Icke heeft een groot hart voor klassiek repertoire, dat hij op een persoonlijke en radicale manier bewerkt. Eerder deed hij dit in Oedipus en Kinderen van Nora, speciaal voor ITA geschreven en geregisseerd. Nu maakt hij een eigentijdse bewerking van Professor Bernhardi van Arthur Schnitzler.
Language NP Language no problem gevechten en metamorfosen van een vrouw
on Tour
ITA–EnsembleTheater gevechten en metamorfosen van een vrouw
Sluiten gevechten en metamorfosen van een vrouw ITA-ensemble / Ivo van Hove
13 sep '22 t/m 22 dec '22
Op een dag stuit Édouard Louis op een foto van zijn moeder toen ze twintig jaar oud was. Een gelukkige jonge vrouw vol hoop, vol dromen. Maar hijzelf kent zijn moeder alleen maar als totaal ongelukkig, gevangen in een routineus leven als huisvrouw.
Language NP Language no problem On All Things Earth Nineties Productions Theater On All Things Earth
Sluiten On All Things Earth Nineties Productions
19 sep '22 t/m 20 sep '22
On All Things Earth is een beeldend concert over hoe de mens zichzelf ziet ten opzichte van de wereld om haar heen.
Language NP Language no problem De eeuw van mijn moeder Het Nationale Theater / Eric de Vroedt Theater De eeuw van mijn moeder
Sluiten De eeuw van mijn moeder Het Nationale Theater / Eric de Vroedt
22 sep '22 t/m 25 sep '22
Een groots familieverhaal over migratie, emancipatie, liefde en leven
Language NP Language no problem ["De Profundis","uit de diepte roep ik"] Toneelgroep Oostpool / Char Li Chung Theater ["De Profundis","uit de diepte roep ik"]
Sluiten ["De Profundis","uit de diepte roep ik"] Toneelgroep Oostpool / Char Li Chung
22 sep '22 t/m 23 sep '22
Net als het succesvolle Don Caravaggio en Edward II – The Gay King is De Profundis | uit de diepte roep ik een unieke vertaling van een literair meesterwerk naar het toneel, waarin belangrijke historische homoseksuele figuren een centrale rol spelen.
Language NP Language no problem JudasITA–EnsembleTheater Judas
Sluiten Judas ITA-ensemble / Robert Icke
29 sep '22 t/m 09 okt '22
De naam Judas is bij veel van ons bekend. De verrader. Het scheldwoord. Een man die eeuw na eeuw voor zijn doortrapte lafheid is veroordeeld en tot op de dag van vandaag geen gratie verdient – of – is dat misschien een half verhaal?