ITA–Ensemble

Kinderen van Nora

Kinderen van Nora
01 sep '20 t/m 10 jan '21
ITA-ensemble / Robert Icke

'Ijzersterk en magistraal gespeeld drama over de pijn van een afwezige moeder' - NRC ⭑⭑⭑⭑

Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee een beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur achter zich dichtslaat. Toen het toneelstuk Nora (Een poppenhuis) van Henrik Ibsen in première ging in 1879, werd juist deze handeling de meest beroemde eindscène uit de toneelliteratuur. Het betekende namelijk het einde van de relatie.

Wat deed deze keuze met haar kinderen? De iconische ruzie krijgt een vervolg.

Duur 2 uur
Genre Theater
Première 9 september
Taal Nederlands + Engelse boventitels op donderdagen

Robert Icke, hét talent van het Britse toneel, schreef en regisseerde eerder voor ITA een geheel nieuwe versie van Oedipus die bejubeld werd door pers en publiek. Nu is Icke terug met Kinderen van Nora, het vervolg op een van de meest invloedrijke toneelwerken die ooit werden geschreven: Nora (Een poppenhuis). Daarin verlaat Nora haar man nadat ze beseft dat hun relatie met name bestaat uit status en eer. Dat Nora aan het eind van het stuk vertrekt, zorgde in die tijd voor heel wat opschudding. Het diende als een belangrijke stimulans in de opkomst van de vrouwenbeweging. De vrouw koos er immers voor om onafhankelijk te zijn van de man. Maar welke invloed had deze keuze op haar kinderen?

Robert Icke: 'Het dichtslaan van de deur in Een poppenhuis is de beroemdste in de toneelliteratuur. De echo ervan klonk door in de tijd – en veroorzaakte zowel controverse als opgetogenheid. Maar Nora en Torvald, de hoofdpersonen van Ibsens stuk, hebben kinderen. Hoe voelen die zich? Wat gebeurt er met ze nadat hun moeder weggaat? Met de tekst van Nora (Een poppenhuis) als uitgangspunt gaat Kinderen van Nora over alle dingen die we erven, maar die niet in het testament staan.'

Robert Icke is vanaf 2020 Ibsen Artist in Residence bij ITA en wordt ondersteund door de Philip Loubser Foundation. De Ibsen Artist in Residence ondersteunt kunstenaars met een internationale reputatie, zodat ze een intensieve band met ITA kunnen ontwikkelen.

Language NP Language no problem Claire Bender Claire Bender
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Jasmijn de Kloet Jasmijn de Kloet
Language NP Language no problem Minne Koole Minne Koole
Language NP Language no problem Kate Muda Kate Muda
Language NP Language no problem Joep Paddenburg Joep Paddenburg
Language NP Language no problem Frieda Pittoors Frieda Pittoors
Language NP Language no problem Steven Van Watermeulen Steven Van Watermeulen
Robert Icke, kinderen van nora, children of nora
Robert Icke
Regisseur
Robert Icke

Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Nu – pas dertig jaar oud – wordt hij beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Sinds enige tijd is hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam.

Bekijk Profiel
Hildegard Bechtler
Scenograaf
Hildegard Bechtler

Hildegard Maria Bechtler (1951) is een Duitse bekroonde kostuumontwerper en scenograaf. Ze werd geboren in Baden en groeide op in Stuttgart. In de jaren 70 verhuisde ze naar Londen, waar ze sindsdien talloze scenografieën voor opera en theater ontwierp. In 2011 won ze de Olivier Award for Best Costume Design voor de reprise van After the Dance bij het National Theatre.

Bekijk Profiel

Credits

naar Henrik Ibsen
tekst en regie Robert Icke
scenografie Hildegard Bechtler
vertaling Peter van Kraaij, Maria Luttikhuis
lichtontwerp Tom Visser
geluidsontwerp Paul Arditti
kostuums Wojciech Dziedzic, Chiara Amaltea Ciarelli (stage)
particulier producent Joost en Marcelle Kuiper, Joachim Fleury, Familie Staal Fonds
met dank aan Philip Loubser Foundation
ondersteund door Ammodo

assistentie regie Gilles Groot, Tessa de Graaf (stage), Jack Bradfield (stage/observer)
assistentie dramaturgie Maria Luttikhuis
assistentie scenografie Ramon Huijbrechts, Leanne Vandenbussche
hoofd techniek Reyer Meeter
productieleiding Edith den Hamer
techniek Stijn van der Leeuw (1e inspiciënt), Emile Bleeker, David Logger, Manon van den Nouland, Stephan Pot, Erwin Sterk, Tim Vleugel, Ruud de Vos
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Wim van Vliet (hoofd)
kleedwerk Jacolien Honders
kap & grime David Verswijveren
uitvoering toneelbeeld Kloosterboer B.V., Levtec, Atelier Opera
castingadviezen Hans Kemna, Martha Mojet Kindercasting
kinderbegeleiding Anna Kostelijk
fotografie, beeldbewerking Dim Balsem
grafisch ontwerp Serena Kloet, studio ITA
publiciteit Ewa Chojecka

Bekijk ook

Language NP Language no problem flight 49ITA–EnsembleTheater flight 49
Sluiten flight 49 ITA–Ensemble
25 sep '20 t/m 28 feb '21
ITA brengt een nieuw stuk van de Australische regisseur Simon Stone: Flight 49. Stone liet zich voor zijn nieuwe stuk inspireren door motieven van de toneelklassieker Op hoop van zegen van Herman Heijermans.