kinderen van nora
kinderen van nora
Voorstellingen
'IJzersterk en huiveringwekkend drama over familie' – NRC ★★★★
Nora slaat de deur van haar huis dicht en beëindigt daarmee haar huwelijk. Het werd een van de meest beroemde eindscènes uit de theatergeschiedenis. Robert Icke schreef en regisseerde een nieuw stuk waarin hij laat zien wat deze keuze met haar kinderen doet.
Duur 120 minuten
Genre Theater
Taal Nederlands
Kinderen van Nora
Robert Icke schreef en regisseerde eerder voor ITA een geheel nieuwe versie van Oedipus die bejubeld werd door pers en publiek. In 2020 regisseerde Icke Kinderen van Nora en continueert hiermee het verhaal
van de meest invloedrijke toneelwerken die ooit werden geschreven. Daarin verlaat Nora haar man nadat ze beseft dat hun relatie met name bestaat uit status en eer. Dat Nora aan het eind van het stuk vertrekt, zorgde in die tijd voor heel wat opschudding. Het diende als een belangrijke stimulans in de opkomst van de vrouwenbeweging. De vrouw koos er immers voor om onafhankelijk te zijn van de man. Maar welke invloed had deze keuze op haar kinderen?
Robert Icke: ‘Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee de beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur wordt dichtgegooid. Het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur. -|-De echo ervan klonk door in de tijd – en veroorzaakte zowel controverse als opgetogenheid, sinds Nora voor het eerst werd opgevoerd. Maar nu hebben Nora en Helmer, de hoofdpersonen van Ibsens stuk, kinderen. Hoe voelen die zich? Wat gebeurt er met ze nadat hun moeder weggaat? Met de tekst van Nora als uitgangspunt gaat Kinderen van Nora over alle dingen die we erven, maar die niet in het testament staan.'
Robert Icke is sinds 2020 Ibsen Artist in Residence bij ITA en wordt ondersteund door de Philip Loubser Foundation. De Ibsen Artist in Residence ondersteunt kunstenaars met een internationale reputatie, zodat ze een intensieve band met ITA kunnen ontwikkelen.
Cast
In de pers
'IJzersterk en magistraal gespeeld drama over de pijn van een afwezige moeder' – NRC ★★★★
‘De sterke bezetting en de vorm die Robert Icke kiest, geven zijn Kinderen van Nora vleugels’. – Parool
‘Goed neergezet, de extraverte Emmy van Marieke Heebink en de
neurotische Ivar van Steven Van Watermeulen, met sterk tegenspel van
Minne Koole en Joep Paddenburg’. – Parool
‘Het magistrale spel van Heebink en Van Watermeulen vormt het emotionerende hart van deze caleidoscopische voorstelling, waarin Icke met kleine stapjes en talloze slimme hints en associaties de afgrond in zicht brengt waaraan zij staan.’ – NRC ★★★★
-|-
‘In een subtiele mise en scène plaatst hij heden en verleden in een parallel universum. Zo spelen in het ruime woonhuis (mét die deur in de achterwand, fraai decor van Hildegard Bechtler) scènes uit het huwelijk met vader Torvald (Aus Greidanus jr.) en Nora (Claire Bender) gelijk met gesteggel van nu. En dan komen verwijtende of juist liefdevolle woorden die gericht zijn tot een geliefde, ook bij vader of moeder terecht. En omgekeerd. En dat levert ontroerende scènes op.’ – Parool
‘Je bent geneigd er een psychologische verklaring in te zien, een klinische keten van oorzaak en schuld: een afwezige, koude moeder brengt kapotte kinderen voort. Maar het interessante van Ickes tekst is dat de bewijslast zo multi-interpretabel is en dat er genoeg vragen open blijven.’ – NRC ★★★★
Programmabrochure
Lees meer over de tekst, regie en scenografie van Kinderen van Nora in onze digitale programmabrochure.
BEHIND THE SCENES
Ga backstage bij het repetitieproces van Kinderen van Nora en ontdek hoe de voorstelling gemaakt is.
Robert Icke besloot toneelschrijver en regisseur te worden nadat hij als tiener door zijn vader vanachter zijn PlayStation werd gesleurd en een voorstelling van Richard III zag met Kenneth Branagh in de titelrol. Hij wordt beschouwd als hét grote talent van het jonge Britse toneel. Van 2013 tot 2019 was hij associate director bij het Almeida in Londen, het befaamde Londense theaterhuis dat door Pierre Audi werd geleid voor hij naar Amsterdam kwam. Van 2019 tot 2022 had Robert Icke zich verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam als Ibsen Artist in Residence. Deze nieuwe vorm van ondersteuning is in het leven geroepen door de Philip Loubser Foundation. Bij ITA heeft hij eerder Judas, Oedipus en Kinderen van Nora geregisseerd.
In seizoen 24/25 gaat zijn regie van De dokter (selectie Nederlands Theater Festival 2022) in reprise.
Credits
naar Henrik Ibsen
tekst en regie Robert Icke
scenografie Hildegard Bechtler
met Claire
Bender, Aus Greidanus jr., Marieke Heebink, Jasmijn de Kloet, Minne
Koole, Kate Muda, Joep Paddenburg, Frieda Pittoors, Steven Van
Watermeulen
vertaling Peter van Kraaij, Maria Luttikhuis
lichtontwerp Tom Visser
geluidsontwerp Paul Arditti
kostuums Wojciech Dziedzic
particulier producent Joost en Marcelle Kuiper, Joachim Fleury, Familie Staal Fonds
met dank aan Philip Loubser Foundation
ondersteund door Ammodo
-|-
assistentie regie Gilles Groot
assistentie dramaturgie Maria Luttikhuis
assistentie scenografie Ramon Huijbrechts, Leanne Vandenbussche
hoofd techniek Reyer Meeter
productieleiding Edith den Hamer
techniek Stijn
van der Leeuw (1e inspiciënt), Emile Bleeker, David Logger, Manon van
den Nouland, Stephan Pot, Erwin Sterk, Tim Vleugel, Ruud de Vos
kostuumatelier Farida Bouhbouh, Wim van Vliet (hoofd)
kleedwerk Jacolien Honders
kap & grime David Verswijveren
uitvoering toneelbeeld Kloosterboer B.V., Levtec, Atelier Opera
castingadviezen Hans Kemna, Martha Mojet Kindercasting
kinderbegeleiding Anna Kostelijk
fotografie, beeldbewerking Dim Balsem
grafisch ontwerp Serena Kloet, studio ITA
publiciteit Kornelis van der Krieke
deze voorstelling wordt ondersteund door Ammodo
MEER ITA-ENSEMBLE
Ivo van Hove bewerkte Wie heeft mijn vader vermoord van de internationaal geprezen schrijver Édouard Louis. Van Hove maakte van het zeer uitgesproken boek een monoloog, speciaal voor Hans Kesting.