Giovanni's Room
Giovanni's Room
Voorstellingen
Regisseur Eline Arbo bewerkt James Baldwins tijdloze klassieker tot een muzikale voorstelling over liefde, identiteit en de angst om jezelf te zijn. Giovanni’s Room onderzoekt thema’s als seksualiteit, geïnternaliseerde homofobie en maatschappelijke druk, en stelt de vraag: kun je je ergens thuis voelen, als je niet jezelf mag zijn?
Een aangrijpend verhaal over passie, verlies en de strijd tussen intens verlangen en maatschappelijke verwachtingen, gebaseerd op Baldwins meesterwerk.
Duur nnb
Genre Theater
Taal Nederlands
Boventiteling Engels, do 23 & 30 januari
Openbare repetitie wo 15 januari
In Gesprek vr 24 & 31 januari
Première zo 19 januari
Giovanni's Room
‘Ik sta voor het raam van een groot huis in het zuiden van Frankrijk als de nacht valt, de nacht die me naar de meest verschrikkelijke ochtend van mijn leven voert.’
Zo opent het verhaal van David, een Amerikaan in Frankrijk die herinneringen ophaalt aan zijn tijd in Parijs. Het is de stad van expats, liaisons en geweld. David wacht er op de terugkeer van zijn verloofde Hella. Maar wanneer hij Giovanni ontmoet, een charismatische Italiaanse barman, raken de twee mannen verwikkeld in een intense affaire. Na drie maanden keert Davids verloofde terug en wordt hij gedwongen een keuze te maken.
-|-
Baldwin vertelt het verhaal van een gedoemde verhouding die het conflict tussen verlangen, conventionele moraal en seksuele identiteit onderzoekt. Met een scherpe, indringende verbeelding duikt Baldwin in het mysterie van de liefde en tekent hij de sociale vervreemding op die het gevolg is van een maatschappij die niet om kan gaan met een andere kijk op seksualiteit. Giovanni’s Room is daardoor een diep ontroerend verhaal over dood en passie dat de complexiteit van het menselijk hart onthult.
ELINE ARBO OVER GIOVANNI'S ROOM
"Met Giovanni’s Room bewerk ik één van mijn lievelingsboeken voor het toneel. Het loopt over van de poëtische, rake beelden over wat het is om zoekend te zijn naar wie je echt wilt zijn. Het is een boek tegen het hokjesdenken. Baldwin laat de geïnternaliseerde homofobie van het hoofdpersonage zien dat de maatschappelijke druk ervaart om enkel één iets te zijn. Tegelijk gaat het over de polarisering van het kunstenaarschap. Baldwin kreeg van zijn uitgever en agent te horen dat ze het boek niet wilden uitbrengen omdat een roman met een wit hoofdpersonage hem zou vervreemden van de zwarte gemeenschap. Baldwin heeft het boek uitgegeven bij een kleinere uitgever omdat hij ervan overtuigd was dat de strijd voor gelijkheid één gevecht was. Ik vind het heel inspirerend hoe Baldwin op radicale wijze durfde te vechten voor empathie en gelijkheid. Dat is een heel belangrijke en radicale tegenkracht."
James Baldwin
James Arthur Baldwin (1924-1987) ontpopte zich als een toonaangevende stem in de sociaalkritische literatuur van de 20ste eeuw. Zijn sociale geweten werd diep gevormd door de segregatie en armoede uit zijn jeugd die later indringend tot uitdrukking zouden komen in klassiek geworden boeken als Go Tell It on the Mountain en If Beale Street Could Talk.
Op zoek naar troost en creatieve inspiratie vond Baldwin zijn toevlucht in de bohémienachtige sfeer van artistiek Parijs. In de cafés van Saint-Germain-des-Prés dompelde hij zich onder in de literaire scene en ontwikkelde hij langdurige vriendschappen met grootheden als Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir. Hij onderzocht er thema's als identiteit en saamhorigheid tegen de achtergrond van een stad die pulseerde van artistieke geestdrift.
-|-
Parijs werd niet alleen zijn muze, maar ook het decor voor zijn grensverleggende roman Giovanni’s Room. Baldwin veroorzaakte verontwaardiging als zwarte schrijver die over witte homoseksuelen schreef, maar voor hem waren de vraagstukken van racisme en homofobie, seksualiteit en persoonlijke vrijheid sterk met elkaar verweven.
Baldwins inzet voor sociale rechtvaardigheid reikte verder dan de straten van Parijs. Hij keerde terug naar de Verenigde Staten tijdens de tumultueuze jaren 1960 van de burgerbeweging. Hoewel hij het label ‘civil rights activist’ weigerde, was Baldwin een inspirator voor de beweging en een persoonlijke vriend van Martin Luther King. Boeken als The Fire Next Time dienden als katalysator voor verandering en spoorden de samenleving aan tot meer begrip en gelijkheid.
Eline Arbo is sinds september 2023 artistiek directeur van ITA. Daarvoor was zij vanaf 2022 verbonden aan ITA als Associate Artistic Director. Sinds januari 2023 is zij tevens Ibsen Artist in Residence, een initiatief van de Philip Loubser Foundation, dat regisseurs met een internationale ambitie de mogelijkheid geeft zichzelf artistiek te ontwikkelen.
In seizoen 24|25 creëert zij Giovanni’s Room (James Baldwin) en De wand (Marlen Haushofer), maakt zij remakes van de eerder elders door haar gerealiseerde voorstellingen Weg met Eddy Bellegueule (Édouard Louis) en De jaren (Annie Ernaux) en gaan haar regies van De wetten (Connie Palmen), Prima Facie
(Suzie Miller), Penthesilea (Heinrich von Kleist) en De uren (Michael Cunningham) in reprise.
CAST
IN GESPREK
Kom na de voorstelling meedenken, luisteren en napraten bij In Gesprek. We nodigen een gast uit om de thematiek van Giovanni’s Room verder te onderzoeken en om ervaringen uit te wisselen. Als u nog vragen heeft, is dit het perfecte moment om ze te stellen. In Gesprek is gratis toegankelijk, begint kort na afloop van de voorstelling in één van onze foyers, wordt in het Nederlands gevoerd en duurt gemiddeld een half uur.
Credits
van James Baldwin
regie Eline Arbo
dramaturgie Bart Van den Eynde
vertaling Eefje Bosch & Manik Sarkar
muziek en geluidsontwerp Thijs van Vuure
scenografie Roel Van Berckelaer
lichtontwerp Varja Klosse
kostuums Rebekka Wörmann
assistent regie Zorba Huisman, Angelo Ormskerk, Emma Deleu (stage)
assistent muziek Jonas Meijer (stage)
assistent scenografie Leanne Vandenbussche
assistent licht Mike Evers
assistent kostuums Jelena Bondt
-|-
geproduceerd in samenwerking met Concord Theatricals Corporation
particulier producent Marcelle en Joost Kuiper, Gabriëlla de Rooij en Hendrik Jan ten Have, Jeroen van Ingen en Jaap Kooijman, Bertil van Kaam en Felix van der Heijden