ITA–Ensemble

medea

medea
10 okt '20 t/m 17 okt '20
ITA-ensemble / Simon Stone

Al 24 eeuwen vertellen schrijvers en theatermakers het verhaal van koningsdochter Medea die door haar man wordt verstoten en vervolgens haar kinderen doodt. Is Medea de populairste van alle Griekse tragedies? Ze is in elk geval de huiveringwekkendste. Simon Stone vermengt het stuk van Euripides met de waargebeurde geschiedenis van Debora Green, een Amerikaanse vrouw die in de jaren ’90 haar kinderen doodde.

Duur 80 minuten, zonder pauze
Genre Theater
Taal Nederlands + Engelse boventitels op donderdagen

Over de voorstelling

Medea is in de versie van Simon Stone het personage Anna geworden, een succesvolle arts die na een gedwongen internering haar leven weer op de rails probeert te krijgen. Maar haar ex heeft andere plannen dan zij. Anna dreigt alles te verliezen. Niet alleen haar baan maar ook haar kinderen. In het nauw gedreven ziet zij maar één uitweg. Simon Stone: ‘De situatie waarin Green zit, kan zoveel middle class-vrouwen overkomen: succesvol willen zijn, maar overschaduwd worden door een echtgenoot. In het dagelijks leven hoor je de echo van de oudheid. We voeren al duizenden jaren dezelfde gesprekken.’

Marieke Heebink won de Theo d’Or voor haar vertolking van de rol van Medea. De voorstelling werd in 2015 geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival.

In de pers

'Gepassioneerd, kleintjes, grillig, ontredderd, vrijmoedig. En aldoor schemert die haar tot fatale actie dwingende wanhoop in haar ogen. Hartverscheurend.' - Trouw ****

'Heebink en Greidanus spelen uitmuntend toneel. Haar hoopvolle blik en verlegen, verzoenend lachje bij de vereniging zijn prachtig. De broze momenten van herstellend gezinsgeluk roerend en schrijnend. En het ontwapenende vertrouwen waarmee de kinderen hun moeder terug ontvangen hartverscheurend en huiveringwekkend.' - NRC ****

'weergaloos spel van Marieke Heebink' - Volkskrant ***

'deze Medea laat je niet meer los' - Telegraaf *****

'Heebink magistraal als Medea' - Haarlems Dagblad

'Deze Medea geeft een inkijkje in een doorsnee gezin in hun meest duistere dagen. Vormgeving is simpel, kaal en doeltreffend. Marieke Heebink zet een weergaloos subtiel waanzinnige Medea neer die zo je buurvrouw had kunnen zijn.' - Jury Theater Festival

'Het werk van Stone zit dicht op de huid van het publiek, het maakt zijn stukken uiterst toegankelijk. (...) Alles draait om de acteurs en hun hyperrealistische, ingeleefde spel, een stijl die de acteurs naadloos past.' - Theaterkrant

'Espace épuré, acteurs magistraux (...) la comédienne Marieke Heebink est géniale dans les ruptures de ton et dans la manière de laisser filer la violence' - Libération

'Les enfants sont remarquables, qui instillent une légèreté, un humour qui délivrent des violences adultes. Eva Heijnen, Jip Smit, Bart Slegers, Fred Goessens sont d'une sobriéte, d'une densité impressionnantes. Mais c'est le duel des cerveaux et des corps de Aus Greidanus jr. et la fabuleuse Marieke Heebink qui saisit. La haine attise l ámour, la passion sexuelle décuple le désir de mort. C'est atrocement quotidien et épuvantablement mythique.' - Le Figaro

'Mais, ce qui domine tout, c’est elle: Medea - Anna, telle que la joue Marieke Heebink. Impossible de la lâcher des yeux. A cause des siens, d’abord, qui semblent trouer l’espace comme un puits sans fond, et passent de l’éclat d’espoir au désespoir définitif. A cause de son corps, ensuite, affiché et nié comme le souvenir du désir et de l’enfantement. A cause de sa présence, enfin, qui unit ce corps et ces yeux dans la laideur de la rage et la beauté de la vie, quoi qu’il en coûte. Parce qu’elle incarne sans férir et sans coquetterie d’actrice cet ultime élan d’une femme au bord du gouffre, Marieke Heebink est une actrice et une Médée magnifiques.' - Le Monde

Simon Stone over Medea

‘Het verhaal van Medea is van alle tijden. Bij de strijd om het ouderlijk gezag na een echtscheiding gaat een ouder soms zover dat hij de ex-geliefde wil kwetsen door het vernietigen van wat hem/haar het meest dierbaar is: de kinderen. In Medea ontneemt een vrouw haar kinderen het leven. Wat drijft iemand tot zo’n daad? Misschien het besef dat zij vroeger, als geliefde, alles voor de man betekende en nu wordt weggezet, wordt ingeruild voor een jongere vrouw, een meisje nog. Medea was ooit Jasons muze, de vrouw die hem leidde, betoverde. De heks. Nu ze ouder is en niet langer vruchtbaar, laat hij haar achter. Zij vormt geen deel meer van zijn verdere plannen en ambities. Hij sluit haar buiten en ontneemt haar zo de zin van haar leven. Zij trekt een grens. Ze weigert afstand te doen van haar kinderen en is bereid daartoe tot het uiterste te gaan. Wil ze hem treffen? Zoekt ze vergelding voor zijn verraad, is het pure toewijding of ‘doodgewone’ waanzin? Medea gaat over de kracht van een vrouw die weer de uitsluiting voelt uit een ver verleden.’

Simon Stone
Regisseur
Simon Stone

De Australische regisseur, acteur en schrijver Simon Stone (1984) is één van de meest gevraagde en bejubelde theatermakers in het internationale circuit.

Bekijk Profiel

Cast

Language NP Language no problem Marieke Heebink Marieke Heebink
Language NP Language no problem Aus Greidanus jr. Aus Greidanus jr.
Language NP Language no problem Joy Delima Joy Delima
Language NP Language no problem Bart Slegers Bart Slegers
Language NP Language no problem Eva Heijnen Eva Heijnen
Language NP Language no problem Alexander Elmecky Alexander Elmecky
Language NP Language no problem Sonny van Utteren Sonny van Utteren
Language NP Language no problem Titus Theunissen Titus Theunissen

Credits

naar Euripides
tekst & regie Simon Stone
vertaling Vera Hoogstad, Peter van Kraaij
dramaturgie Peter van Kraaij
scenografie Bob Cousins
lichtontwerp Bernie van Velzen
geluidsontwerp Stefan Gregory
kostuums An D'Huys
fotografie Sanne Peper
particulier producent Joost en Marcelle Kuiper
publiciteit Joris van den Ring-Bax

Meer van het ITA-ensemble

Language NP Language no problem Kinderen van NoraITA–EnsembleTheater Kinderen van Nora
Sluiten Kinderen van Nora ITA–Ensemble
01 sep '20 t/m 10 jan '21
Iedereen kent wel die ruzie – die grote, woedende, laatste ruzie, die leidt tot het einde van de relatie. Waarmee een beslissing wordt genomen, iemand weggaat en de deur achter zich dichtslaat. Maar het dichtslaan van déze deur is de beroemdste in de toneelliteratuur.
Language NP Language no problem de stille krachtITA–EnsembleTheater de stille kracht
Sluiten de stille kracht ITA–Ensemble
14 nov '20 t/m 28 nov '20
De stille kracht is een meeslepend verhaal over de misverstanden en het onbegrip tussen culturen, en ook tussen naaste familieleden. De ondergang van Otto van Oudijck maakt ons pijnlijk bewust van de onmogelijkheid om de ander volledig te doorgronden.
Language NP Language no problem Romeo en JuliaITA–EnsembleTheater Romeo en Julia
Sluiten Romeo en Julia ITA–Ensemble
14 nov '20 t/m 05 dec '20
Ook wie Shakespeares bekendste liefdesdrama nooit op de planken heeft gezien, kent het verhaal van de onstuimige liefde van de ‘star crossed lovers’, en zijn fatale afloop.
Language NP Language no problem een klein levenITA–EnsembleTheater een klein leven
Sluiten een klein leven ITA–Ensemble
11 dec '20 t/m 24 dec '20
Geen boek heeft de afgelopen paar jaar miljoenen lezers zozeer in de ban gehouden en aangegrepen als Een klein leven van de Amerikaanse schrijver Hanya Yanagihara. Ivo van Hove maakte een vertaling naar theater en creëerde een indringende voorstelling.

Met dank aan

Fonds 21