Een leven lang theater: Liesbeth Coltof
Een leven lang theater: Liesbeth Coltof
Shows
In Een leven lang theater reizen we door de Nederlandse theater- en dansgeschiedenis, gegidst door kunstenaars die een grote rol spelen in die geschiedenis. En wier carrières zich voor een groot deel hebben afgespeeld in Internationaal Theater Amsterdam. Film- en beeldfragmenten vormen de rode draad van het verhaal. Deze editie neemt regisseur Liesbeth Coltof ons mee op reis. Ze geldt voor velen als het gezicht van het hedendaagse jeugdtheater in Nederland.
Liesbeth Coltof was bijna dertig jaar artistiek leider van het belangrijke jeugdgezelschap Toneelmakerij, en ‘een van de eersten in Nederland die besefte dat kindertoneel niet betuttelend hoeft te zijn’, schreef de Volkskrant eerder dit jaar over haar. Coltof heeft het Nederlandse jeugdtheater mee vormgegeven en vernieuwd. Ze is een van de eersten die in de jaren tachtig de conventie doorprikt dat jeugdtheater probleemloos vermaak moet zijn. Zelf ervaart ze in haar jonge jeugd hoe het is om alleen gelaten te worden in die ‘zorgenloze’ kinderwereld als niemand met haar praat over de dood van haar moeder. En daarom maakt zij voorstellingen waarin wel emoties thuishoren als woede, angst en schuldgevoel.
In 1987 maakt zij Iphigeneia, koningskind over de dochter die haar leven geeft uit liefde voor haar vader. En De koning en de rest over de dood als vanzelfsprekend, onafwendbaar gegeven. Kinderjaren in 1991, is een ode aan de moed waarmee kinderen tijden van oorlog overleven. De vaste bouwstenen van haar voorstellingen zijn lichtheid, humor, bewogenheid, muzikaliteit en zichtbaar spelplezier van haar spelers.
In 1990 wordt zij artistiek leider van Huis aan de Amstel, het grote Amsterdamse jeugdtheatergezelschap dat in 2009 met collega-gezelschap Wederzijds fuseerde en verder ging als de Toneelmakerij. Door deze vaste verbintenis kan ze vol het avontuur aan gaan en op zoek naar kruisbestuivingen met andere kunstdisciplines. Ze laat klassiekers bewerken als Shakepeares Romeo en Julia, Hamlet, De Storm en Schillers Don Carlos en initieert tal van nieuwe theaterteksten. Evenals grote locatieproducties en juist kleine intieme voorstellingen die op school of in de wijk spelen, dicht bij jong en oud. Haar voorstellingen worden ook op tal van buitenlandse festivals gespeeld: onder meer in München, Wenen, Berlijn, Philadelphia, Jekaterinenburg en Moskou.
In 1998 krijgt ze de Theaterprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. In 2016 werd ze onderscheiden met de belangrijke Duitse toneelprijs Der Faust. 16 september jl. sprak ze de Staat van het Jeugdtheater uit. Dit jaar ontving ze zowel de VSCD Oeuvreprijs als de Amsterdamprijs voor de kunst. Haar voorstellingen worden ook op tal van buitenlandse festivals gespeeld: onder meer in München, Wenen, Berlijn, Philadelphia, Jekaterinenburg en Moskou. In 2016 werd ze onderscheiden met de belangrijke Duitse toneelprijs Der Faust. 16 september sprak ze de Staat van het Jeugdtheater uit. Op 1 januari 2019 neemt Coltof afscheid als artistiek directeur van de Toneelmakerij.