Director

Liesbeth Coltof

Liesbeth Coltof (1955) is een van de eersten die in de jaren tachtig de conventie doorprikt dat jeugdtheater probleemloos vermaak moet zijn, omdat volwassenen de complexiteit en tegenstrijdigheden van het ‘echte’ leven ongeschikt vinden voor kinderen. Zij maakt voorstellingen waarin emoties thuishoren als woede, angst, schuldgevoel en brengt zij haar onderwerpen dichtbij jonge mensen.

In 1990 wordt zij artistiek leider van Huis aan de Amstel, het grote Amsterdamse jeugdtheatergezelschap dat in 2009 met Wederzijds fuseerde en verder ging als de Toneelmakerij. Door deze vaste verbintenis kan zij de avonturier worden van de theatrale middelen en de kruisbestuivingen met andere kunstdisciplines. Ze laat klassiekers bewerken en initieert tal van nieuwe theaterteksten. Er worden grote locatieproducties gemaakt, muziektheaterproducties en kleine intieme voorstellingen die op school spelen of in de wijk, dicht bij jong en oud. En ze gaat met haar voorstellingen naar het buitenland.

Liesbeth Coltof werkt regelmatig over de grenzen heen samen met buitenlandse collega’s. Zo maakt zij in Bosnië The Right Shoes, een voorstelling over de Rechten van het Kind die in 1994 in de vluchtelingenkampen speelt. Met haar Russische collega Boris Tseitlin maakt zij in 1997 Netotsjka, over een meisje dat het ongelukkige leven van haar ouders messcherp observeert, een meeslepende samensmelting laat zien van de Nederlandse en Russische theatertraditie. Inmiddels is Coltof ook achttien jaar nauw betrokken als regisseur en docent bij Theatre Day productions uit Gaza dat speelt voor jeugd en jongeren in de kampen in Hebron, Gaza en de Westbank. Daarnaast is zij mede-initiatiefnemer van Connecting stories, een netwerk van theatergezelschappen en regisseurs uit de Verenigde Staten, Iran en Nederland.

In haar werk bij de Toneelmakerij experimenteerde zij verder met vorm. Zoals bij Thaibox Verdriet, een voorstelling die zich afspeelt in een boksring en waarin ze vechtsport, poëzie en beatbox samenbrengt. Of in Ontspoord, een voorstelling met het gevoel van een popconcert. In 2012 regisseert ze de eerste theatermarathon voor een jong publiek. Mehmet De Veroveraar is een historisch stuk over de ontmoeting tussen oost en west. De voorstelling kreeg de Gouden Krekel 2013 en een prestigieuze internationale theaterprijs. Op 1 januari 2019 zal Coltof het stokje van haar artistiek leiderschap overdragen aan Paul Knieriem.

Bekijk ook

Language NP Language no problem Een leven lang theater: Liesbeth Coltof Internationaal Theater Amsterdam Perspective programmes Een leven lang theater: Liesbeth Coltof
Close Een leven lang theater: Liesbeth Coltof Internationaal Theater Amsterdam
In Een leven lang theater reizen we door de Nederlandse theater- en dansgeschiedenis, gegidst door kunstenaars die een grote rol spelen in die geschiedenis. En wier carrières zich voor een groot deel hebben afgespeeld in Internationaal Theater Amsterdam. Film- en beeldfragmenten vormen de rode ...
Language NP Language no problem De Krijtkring (10+) De Toneelmakerij / Liesbeth Coltof Theater De Krijtkring (10+)
Close De Krijtkring (10+) De Toneelmakerij / Liesbeth Coltof
Spanning, humor en ontroering wisselen elkaar af in Bertolt Brechts meesterwerk De Kaukasische Krijtkring. De Toneelmakerij maakt er een muzikale rollercoaster van over een levensgroot dilemma. Over recht en onrecht, over delen en pakken wat je pakken kan. Met muziek van Frédérique Spigt en haa...